Dainis Kreilis: Sveiciens starptautiskajā NVO dienā! Kā jums patīk Rīgas tuneļi?

Šonedēļ pasaule atzīmēja Starptautisko NVO dienu, un tā kā esmu vairāku biedrību aktīvs brīvprātīgais, kas saistītas arī ar veloattīstību Rīgā un Latvijā, nedaudz apcerēju sasniegto un atcerējos kādu kuriozu par Rīgas tuneļiem.

Pašvaldībai pamata uzdevums ir strādāt visu savu iedzīvotāju labā, uzklausot viņu kopējās vēlmes un plānveidīgi tās realizējot. Tāpēc iedzīvotājiem ir jābūt ļoti aktīviem, jāinteresējas vismaz par lokālajiem attīstības jautājumiem un jāpauž savs viedoklis, organizējoties biedrībās. Tikai tā ir iespēja attīstīties modernai, veselai sabiedrībai. Ideālā situācijā ikviens iedzīvotājs kādu savu dzīves daļu ir veltījis arī NVO brīvprātīgā darba veikšanai, piedaloties kādas nozares attīstībā. Pašreiz mums visiem kopā ir vēl, kur augt, un pie tā jāstrādā, bet ne par to šis stāsts.

Rīga ir viena no lielākām Baltijas jūras valstu pilsētām. Vai tā ir patīkama tās iedzīvotājiem? Nav. Vai iedzīvotāji grib pilsētā izmaiņas? Aizvien vairāk ir tādu, kuri skaļi pieprasa pilsētvides izmaiņas par labu gājējiem un riteņbraucējiem, bet kopumā ir sajūta, ka lielai daļai pilsētas iedzīvotāju, iespējams, ilggadējās pieredzes dēļ, ka “tāpat jau neko nevar ietekmēt”, nav ticības produktīvai diskusijai ar pilsētas saimniekiem, plānotājiem un būvniekiem, tāpēc klusējoši turpina paciest mūsu vienīgo īsto pilsētu tādu, kāda tā ir. Saprotu, ka cilvēkus pārsvarā neinteresē tik specifiska tēma kā pilsētvides attīstība,

bet vairākkārt pierādījies, šī vienaldzība beidzas uzreiz, kur paredzētās izmaiņas aizskar indivīdu personīgi.

Būtu ilgi jāuzskaita, kas visā Rīgā vēl būtu jāattīsta, lai dzīves vide būtu patiešām patīkama, bet īpaši svarīgs ir vēsturiskais centrs, jo te satiekas ne tikai visi rīdzinieki, bet tas vienkārši ir Latvijas centrālais “hubs”. Tā ir telpa, kurā ir arī slikts gaiss, sarūkošs iedzīvotāju skaits, bērniem pārsvarā nedroša, trokšņaina vide. Šeit saduras daudzu intereses, kas vēl papildus salāgojamas ar publiskās ārtelpas labiekārtošanu, kas nav viegls uzdevums. Lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli, 2014.gadā Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments (RDPAD) pasūtījusi izpētes aptauju par Rīgas vēsturisko centru un to iedzīvotāju viedokli par pilsētvidi, kas ikvienam pieejama publiski

Manuprāt, ļoti interesanta aptauja, kas, protams, nav vienīgā, bet mūsu neformālajā Rīgas velo darba grupā, kas strādāja pie Rīgas velo attīstības koncepcijas idejām, īpaši patika izpētītās atziņas par Rīgas tuneļiem:

No augstāk minētās aptaujas tiek secināts, ka

divas trešdaļas (67%) Rīgas centra iedzīvotāju vēlas pārvietoties pa pazemes tuneļiem,

jo tas būtu visatbalstāmākais satiksmes uzlabošanas veids.

Nevarējām nesmieties, bet, kad šogad pilsetacilvekiem.lv publiski piedāvāja ideju nākotnē likvidēt esošos nepatīkamos, lielai daļai fiziski gandrīz nepieejamos Rīgas tuneļus, tā tiešām parādījās izteikti tuneļu aizstāvji, jo neesot grūti nokāpt un uzkāpt (gan tikai jauniem un veseliem), automašīnām būšot milzu sastrēgumi un, vārdu sakot, neadekvāts piedāvājums.

Nācās padziļinātāk pētīt šo jautājumu.

Vai tiešām iedzīvotāji jūsmo par tuneļiem?

Aptaujājot kundzes, jaunas sievietes ar bērniem, Rīgas iedzīvotājas vai tādas, ka ikdienā uzturas Rīgā darba darīšanās, man bija 100% atbildes ar vienu domu – no Rīgas tuneļiem izvairos, nekad speciāli uz tiem nedodos, tie ir bīstami, tumši, smirdīgi un īpaši māmiņām ar bērnu ratiņiem – faktiski nepieejami. Daļai gan ir nesen ierīkotie lifti, kurus neviens neizmanto.

Izstaigājām šos slavenos tuneļus, gandrīz visos no tiem mazie veikaliņi nīkuļo vai ir aizvērti, tūristiem pie autoostas neiespējami nonest un uznest savu bagāžu, 5 minūšu laikā novērojām, kā četri gados veci cilvēki neatļauti šķērsoja brauktuvi, izmantojot jau esošo luksoforu intervālu, kas paredzēts tramvajiem, jo tā ir ērtāk. Un visbeidzot – jau pie Marijas ielas sākuma novērtējām, cik pārpildītas ar cilvēkiem ir gājēju virszemes pārejas un tās nekādas īpašas satiksmes problēmas nerada, jo pilsēta taču pamatā ir cilvēkiem. Te video liecība no šīs izpētes:

Bet galvenais secinājums – nākotnē daļā no šiem tuneļiem, īpaši vēlams pie autoostas un centrālās dzelzceļa stacijas, kad uz "Rail Baltica" jauno dzelzceļa staciju un atjaunoto autoostu ar tirgu, - tomēr redzēsim vairākas virszemes gājēju pārejas. Šajos pustukšajos pazemes tuneļos varēs izveidot apsargātas, drošas ilgtermiņa velonovietnes, kas jau būs zem jumta un nevienam netraucēs, bet vilcienu un autobusu ikdienas pasažieri to novērtēs.

Nesen plašas disksusijas izraisīja pilsētas aktīvistu un domu biedru grupas pilsetacilvekiem.lv priekšlikumi Rīgas pilsētvides uzlabošanai. Šī neformālā grupa diskusijas raisīšanai ir radījusi 39 priekšlikumus pilsētvides uzlabošanai. Tīri diskusijas uzturēšanai es arī tos atbalstu. Viens no, manuprāt, nevainīgākajiem priekšlikumiem - likvidēt pilsētas nepatīkamos gājēju pazemes tuneļus - izraisīja sašutumu zvērināto autobraucēju rindās. Uz mūsu brauktuves būs gājēji?

Modernā pilsētā virszeme ir gājējiem, īpaši jau pilsētas un valsts pašā centrālākajā daļā.

Kā jums patīk Rīgas tuneļi?

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Interesanti