Valmierā pilsētas maršrutos kursēs jauni hibrīdautobusi

Nākamajā nedēļā Valmierā sāks kursēt videi daudz draudzīgāki transporta līdzekļi – elektriskie hibrīdautobusi, kuri ļauj taupīt degvielu, kā arī samazina izmešu daudzumu gaisā. Pilsētas sabiedriskajā transportā kopš neatkarības atjaunošanas šī ir pirmā reize, kad iegādāti deviņi pilnīgi jauni autobusi. To izdevies īstenot, izmantojot Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu.

Valmierā pilsētas maršrutos kursēs jauni, ērti hibrīdautobusiGunta Matisone

Līdz pirmdienai, kad uzņēmuma SIA „VTU Valmiera” vadība sola, ka jaunie hibrīdbusi varētu doties pilsētas ielās, norit vadītāju apmācība, kā arī autobusu sagatavošana darbam. Uzņēmuma transporta daļas vadītājs Guntis Kamzols, kurš jau ir izmēģinājis, kā ir vadīt šo autobusu, atzīst, ka ražotājs ir padomājis par to, lai šoferiem darba diena būtu patīkama:

''Vadītāja vietai ir ļoti, ļoti augsts komforta nodrošinājums šai autobusā, jo, būsim godīgi, pasažieri brauc pusstundiņu, stundiņu, bet šoferis brauc padsmit stundas. Šis autobuss brauc kā elektroautobuss, viņam ir elektriskā dzinēja piedziņa, nav ātrumkārbas, nav sajūga, nav nekādu rāvienu, braukt ir ļoti viegli, jo nav jādomā, kurā brīdī pārslēgsies, lai cilvēki netiek raustīti, braukt ir ļoti viegli, komfortabli un ērti.''

Transporta uzņēmums SIA „VTU Valmiera” par šo soli – pirkt jaunus, videi draudzīgus autobusus – izšķīrās pirms trim gadiem, jo līdz tam nācās lielākoties domāt par lētāko variantu.

''Visu laiku mēs izlīdzējāmies, 90. gados ar humpalu autobusiem, dāvinātiem no Zviedrijas, tad mēs pirkām lētākus lietotus autobusus no Vācijas, un nu šie ir pilnīgi jauni, no rūpnīcas,'' stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš.

Izmantotā iespēja startēt projektu konkursā par Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu tad arī ir ļāvusi īstenot ieceri par jauniem autobusiem.

Kopumā to izmaksas ir ap trim miljoniem eiro, kas paša uzņēmuma spēkos vien nebūtu īstenojams.

''Tie ir 3 miljoni eiro, no kā gandrīz 2 miljonus sedz Eiropas Savienības fondi, tātad mūsu daļa nav tik liela un to mēs varam pacelt,'' saka Spurdziņš.

Bet kādi ir plusi šiem autobusiem, vērtējot no vides viedokļa?

''Tie brauc ar dīzeļdzinējiem, bet vienlaikus bremzēšanas laikā reģenerē enerģiju un veic akumulatora uzlādi. Tas ir piemēroti pilsētas maršrutiem, kur bieži ir jāpiestāj pieturvietās, krustojumos, uzsākot braukšanu un tamlīdzīgi, tajos brīžos faktiski tāds dīzeļdzinējs dod visvairāk šos izmešus, tad tajā laikā darbojas elektrodzinējs un šie izmeši netiek izmesti, viņš iet uz saražoto enerģiju. Tā gan tiek taupīta degviela, gan samazinās izmešu daudzums,'' skaidro Spurdziņš.

Firmas „Solaris” vadītājs Baltijas valstīs Rolands Katkevičs vērtē, ka Valmieras pasūtījums, šie jaunākās paaudzes hibrīdautobusi, ir šobrīd apjomīgākais Baltijā:

''Baltijas valstu ietvaros, jā, vienīgais konkurss, kurš ir bijis hibrīdautobusiem, citām pilsētām ir citi virzieni, dažādi dīzeļautobusi, gāzes, elektriskie autobusi, visādi. Bet, ja mēs skatāmies tendences pasaulē, tad pasaule iet vai nu uz elektroautobusiem vai ar ūdeņradi darbināmiem. Tas ir atkarīgs arī no pilsētas: ja pilsētā ir jānobrauc 200 kilometri, tad tie ir elektroautobusi, jo elektroautobusi spēj nobraukt 200, 230, 250 kilometrus, savukārt ūdeņraža autobusi var nobraukt 400, 500, 600 kilometrus.''

SIA „VTU Valmiera” valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš atzīst, ka izvēloties autobusus, ņemts vērā gan pilsētas maršrutu tīkls, reisu garums un arī uzņēmuma finansiālās iespējas:

''Mēs jau varam gribēt braukt arī ar ūdeņraža dzinēju autobusiem, bet tās ir milzīgas izmaksas un mēs to nevaram pacelt pie sava pasažieru skaita, Valmieras iedzīvotāju, pasažieru skaita. Arī no visa tā piedāvājuma tirgū, kas bija, protams, izmaksu ziņā tas likās saprātīgākais lēmums, un tāpēc arī izšķīrāmies par to, lai tie būtu hibrīdautobusi.''

Lai arī ir gandarījums, ka izdevies atjaunot pilsētas sabiedriskā transporta parku,

uzņēmumā šobrīd tomēr ir neziņa par nākotni, par to, kāds būs valsts finansējums pasažieru pārvadājumiem.

''Mūsu pamatbizness ir starppilsētu un lauku maršruti, šie pilsētas pārvadājumi ir maza daļa no mūsu kopējā darba. Lielākā daļa ir starppilsētu un lauku maršruti, un par to ir lielākā neziņa, jo mums nav īstas skaidrības, kas ar uzņēmumu notiks pēc gada, kas turpmākos 10 gadus, tās lietas ir drusku apstājušās. Tad Iepirkumu uzraudzības birojs vēl vērtēs sūdzības, un principā nav skaidrs, kāds būs finansējums, bet visā nozarē nav skaidrs, ne tikai mums,'' spriež Spurdziņš.

Lai arī investīcijas jaunajos autobusos ir teju 3 miljoni eiro, braukšanas maksa Valmieras sabiedriskajā transportā pasažieriem nepaaugstināsies.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt