Pirmie fotoradari Latvijā tika ieviesti pirms nepilniem desmit gadiem. Dažus gadus vēlāk izgāzās plāns par 160 fotoradariem, kas uzņēmuma finanšu problēmu dēļ no ceļiem tika aizvākti. Kopš tā laika būtiski auga tā sauktā melnā statistika, atzīst Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.
"Jā, brīdī, kas uz ceļiem radaru vairs pilnībā nebija, situācija pasliktinājās. Mēs to redzam pēc statistikas datiem 2014. gadā. 2015. gadā tā nedaudz uzlabojās," saka Krapsis. Kopš uz ceļiem atkal ir 20 stacionārie un divi pārvietojamie radari, bojāgājušo skaits samazinājies par 14,3%.
Lai ātruma cienītājus kontrolētu vēl vairāk, Valsts policija aptuveni 700 000 eiro vērtā konkursā meklē uzņēmēju, kas piegādātu vēl 15 pārvietojamus radarus. Ar tiem strādās visā valsts teritorijā," skaidro Krapsis.
Tomēr līdz tam vēl kāds laiks paies, jo radarus plānots piegādāt divu mēnešu laikā pēc līguma parakstīšanas, turklāt pašlaik par konkursu iesniegta sūdzība iepirkumu uzraugiem.
Firmas "Doma" valdes priekšsēdētājs Agris Irbītis ir pārliecināts, ka Valsts policija noteikumus izstrādājusi tā, ka tos izpildīt var tikai viens no dažiem fotoradaru piegādātājiem. Turklāt Publisko iepirkumu likumā noteikto iespēju izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, nevis lētāko, policija izmantojot apšaubāmās interesēs.
Viena no Irbīša ieskatā neloģiskajām prasībām ir radaru spēja strādāt mīnus 30 grādos.
"Cik no Latvijas automašīnām vispār ir spējīgas izbraukt uz ceļa mīnus 30 grādos, cik vispār ir spējīgi iedarbināt? Kurš būs tas policists, kurš mīnus 30 grādos strādās ārā ar mobilo fotoradaru? Un kurš gan tik briesmīgi pārsniedz ātrumu tādos klimatiskajos apstākļos? Šī prasība ir neloģiska!" apgalvo Irbītis, sakot, ka visi ražotāji piedāvā fotoradarus darbam mīnus desmit, mīnus 20 grādos, bet tikai viena arsenālā ir mīnus 30 grādu salam paredzēti rīki.
Tāpat izvirzīta prasība pēc video formāta pierādījumiem, par ko uzņēmuma "Doma" vadītājs saka: "Līdz šim strādājošie fotoradari lieliski veica savu funkciju bez nekāda video. Ja vajadzīgs papildu pierādījums, paprasiet otru fotogrāfiju!» Irbītis arī apšauba prasību par datu pārraidi pa 4G tīklu: "Kam tas ir vajadzīgs, ja tur sēž klāt policists un pieskata radaru. Viņš datus var aizvest uz ofisu zibatmiņā."
Valsts policijas vadības pārstāvis Krapsis uzņēmēja pārmetumiem nepiekrīt, sakot, ka neprecizitātes iepirkumā jau iepriekš novērstas. Tikmēr komersants norāda, ka nolikumā veikti jau četri grozījumi, kas liekot domāt par dokumenta zemo kvalitāti.
Policijas prasības varētu izpildīt kompānija "Reck", kas jau pavasarī tika atzīta par uzvarētāju Ceļu satiksmes drošības direkcijas septiņus miljonus eiro vērtajā konkursā par simt fotoradaru piegādi.