Dienas ziņas

Bērnu nolaupīšanas lietās advokāti palīdz bezmaksas

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Zemgalē kursēs bezpilota autobuss

REPORTĀŽA: Jelgavā izmēģina bezpilota autobusu

No piektdienas, 14. augusta, Jelgavas Pasta salā sāks kursēt bezpilota autobuss, kas atpūtniekus nogādās peldvietā un atpakaļ. Programmatūra tam ļauj pārvietoties pašam, bez vadītāja, bet likumu un drošības dēļ vienā no 12 vietām tomēr atradīsies cilvēks ar vadības pulti jeb operators. Septembrī šis pats autobuss brauks pa Aizkraukles ielām. 

Tējas namiņš – Peldvieta. Tāds ir bezpilota autobusa maršruts pa Pasta salu. Tas prasa piecas minūtes. Autobuss var attīstīt pat 40 kilometru ātrumu, taču ieprogrammēts nepārsniegt 20 kilometrus stundā. Tiklīdz ceļā ir kaut mazākais šķērslis, kāds no sešpadsmit sensoriem nostrādā un autobuss bremzē. Uzņēmuma pārstāvis, kurš patlaban programmē Latvijas maršrutus, uzsver, ka drošība ir prioritāte un līdz šim autobuss braucis bez avārijām.

"Citi braucamrīki gan to var apdraudēt, var notikt avārijas. Busiņš gan dara tikai to, ko ļauj darīt viņa programma. Tāpēc mums tie palēnām jāiekļauj satiksmē. Lai cilvēki saprastu, kā tie strādā un ko nedrīkst darīt, lai neizraisītu avāriju," skaidro uzņēmuma “Applied Autonomy” pārstāvis Džonijs Haugens.

Cilvēki tiek lūgti lieki neizaicināt bezpilota braucamrīku un nestāvēt tam ceļā, lai pārliecinātos, ka tas tiešām bremzēs.

"Cilvēki mēdz uztraukties par to, ka tas neapstāsies laikus. Bet tas vienmēr apstājas. Un, kad cilvēki iesēžas un uzsāk braucienu, viņus pārsteidz arī ātrums," stāsta Haugens.

Latvijas likumdošana šādiem bezpilota aparātiem pa ceļiem braukt liedz. Tādēļ šajā autobusā atradīsies arī operatori. Tie paši šoferi, bet bez stūres.  

"Sajūtas ir ļoti interesantas. Ir pierasts ar stūri un pedāļiem, te ir kursorsvira jeb „džoistiks”, mašīnai ir visi četri riteņi, citas sajūtas. Esmu mazliet sajūsmā. Ceru, ka šī tehnoloģija tiks pielietota tuvējā nākotnē un es varēšu pielietot savas zināšanas," saka uzņēmuma “TT Transcom” autobusa vadītājs Ivars Japiņš.

Tiesa, Zemgales plānošanas reģiona pārstāvji, kuri īsteno šo projektu, uzskata, ka pagaidām pilsētu ielās palaist šādus braucamos nevarēs.

"Latvijā ir ļoti daudz darba jāizdara, pirmkārt, likumdošanas jomā, ne sabiedrība, ne infrastruktūra nav gatava šādām lietām," norāda projekta vadītājs Raitis Madžulis.

Taču, domājot par zaļu enerģiju un videi draudzīgu transportu, ar laiku šādi busiņi varētu braukt arī pa Latvijas ceļiem. Pagaidām – izmēģinājums! Divas nedēļas Jelgavā Pasta salā. Pēc tam divas nedēļas Aizkrauklē, kur busiņš kursēs pa ielu, vedot uz un no vēstures un mākslas muzeja.

"Varēs braukt jebkurš iedzīvotājs vai pilsētas viesis, kas atnāks un gribēs, bet nākotne ir vērsta uz to, ka šie busiņi var ienākt sadzīvē.

Tas ir elektrobusiņš, tiek katru nakti uzlādēts ar elektrību. Izmaksas ir ļoti lētas," saka Madžulis.

Haugens uzsver, ka ar laiku tieši šādi busiņi vedīs līdz dzelzceļa stacijai vai lielākam satiksmes mezglam. "Tāpēc mēs mēģinām vispirms palaist šādus mazus busiņus, tos ir vieglāk iekļaut satiksmē. Un tie var iebraukt vietās, kur lielie nemaz netiek. Norvēģijā mums ir vēl viens projekts, kur piesaistīta mobilā tālruņa lietotne.

Mēs varam šo busiņu pasūtīt uz konkrētu punktu un tas aizved tevi turp, kur esi pasūtījis. Kā taksometrs," stāsta Haugens.

Projektu finansē Eiropas savienība, Latvijas puse iesaistās ar 15% līdzfinansējumu. Visu demonstrējuma braucienu izmaksas, ieskaitot īri, apdrošināšanu un tehnisko nodrošinājumu, ir virs 100 000 eiro.

Šajā koronavīrusa laikā busiņā aicina nespiesties. Vietu nav daudz –12. Būtu labi, ja braucienā dotos vienas ģimenes locekļi, jo nelielajā salonā divu metru distanci ievērot grūti.  

Autobusa kursēšanas sarakstu var atrast mājaslapā jelgava.lv. Un tas pieejams arī cilvēkiem ratiņkrēslos. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti