Runājot par skolu tīkla sakārtošanu, ministre Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" skaidroja, ka Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) lūgusi visām pašvaldībām līdz šā gada 29. martam sniegt savu redzējumu par skolu tīkla sakārtošanu un arī to, kā vietvaras redz "izglītību kā spēlētāju novadu attīstībai".
"Kāpēc šobrīd tiek prasīts šis novadu redzējums? Tādēļ, ka paralēli ir administratīvi teritoriālā reforma, un ir skaidrs, ka skolu tīklu sakārtošana tomēr ies arīdzan saistībā ar šo administratīvi teritoriālo reformu," teica ministre.
Ministre norādīja, ka vēlas nodrošināt to, lai sākumskolas būtu iespējami tuvāk izglītojamo dzīvesvietai.
"Viena no atslēgām ir saimes skola. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē – tādās skolās, kur bērnu skaits ir līdz 30, un, ja tā ir sākumskola jeb izglītība no 1. līdz 6. klasei, ir iespējams konkursa kārtībā atstāt divus spēcīgus pedagogus, organizēt izglītības procesu diviem pedagogiem ar šiem konkrētajiem bērniem."
Ministre atzina, ka IZM pašlaik strādā arī pie izmaiņām kvalitātes kritērijos, kā arī pie principa "nauda seko skolēnam" pārskatīšanas.
Tāpat ir plāns ieviest atestāciju skolu direktoriem.
Proti, ik gadu pašvaldība vērtētu, vai un kā sasniegti iepriekš izvirzītie rezultatīvie rādītāji.
Šāda sistēma ieviesta Valmieras pilsētas pašvaldībā, un no darba vērtējuma atkarīga arī direktora piemaksa nākamajā gadā.
"Tas ir viens instruments, kādā veidā ne tikai novelt atbildību uz plānošanu, kas ir valsts vai ministrijas līmenī, bet būt līdzatbildīgiem. Un man šķiet, ka tas ir ļoti svarīgi," teica ministre.
Savukārt, taujāta, vai rosinās skolu tīklu no pašvaldībām pārņemt valsts pārziņā, par ko diskusijas bijušas jau iepriekšējā valdībā, ministre sacīja: "Par vidējo izglītības posmu tas tā varētu būt."
KONTEKSTS:
Iespēju valstij pārņemt skolu tīklu pieļāva iepriekšējais izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis ("Vienotība"). Viņš norādīja, ka profesionālajā izglītībā skolas ir valsts iestādes, un šajā jomā skolu tīkls ir sakārtots. "Tā kā katra pašvaldība plāno un optimizē savās robežās, tad tādu globālu optimumu mēs vispārējā izglītībā diemžēl pie pašreizējās situācijas nevaram iegūt," izteicās Šadurskis.