Daugavpils tehnikumā aizsāktā starptautiskā konference ir pirmais solis šo skolu izvērtējumam Latvijas līmenī un apkārtējo kaimiņvalstu vidū. Kopumā konferencē piedalās septiņas Latvijas profesionālās izglītības iestādes, kā arī profesionālo skolu pārstāvji no Polijas, Lietuvas, Krievijas un Baltkrievijas.
“Kad Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) [līdzfinansējums] ir ieguldīts un radīta spēcīga materiālā bāze, varēs redzēt, vai Latvija spēs konkurēt ar Lietuvu un Igauniju. Ļoti ceram, ka tagad ar šo materiālo bāzi spēsim konkurēt. Ceru, ka spersim šo lielo soli un pierādīsim, ka esat kvalificēti,” saka Daugavpils tehnikuma direktore Ingrīda Brokāne.
Pašalaik profesionālās izglītības iestādēs Latvijā mācās vairāk nekā desmit tūkstoši audzēkņu. Izglītības ministrijā profesionālo skolu attīstību vērtē kritiski, ņemot vērā, ka pēdējo gadu laikā 11 skolās visā Latvijā tika ieguldīts 110 miljoni eiro.
“Latvija ir centīga šajā ziņā, un pedagogi un audzēkņi ir mērķtiecīgi. Viņi redz sevi darba tirgū, novērtē kompetenču centru iespējas. Tuvāko trīs gadu griezumā varēsim apgalvot, vai mūsu izglītība ir uz pareiza ceļa,” uzskata Valsts izglītības satura centra Tālākizglītības un projektu nodaļas vadītāja vietniece Dace Ozoliņa.
Savukārt konferences dalībnieki atzinīgi vērtē Latvijas līmeni profesionālās izglītības jomā. “No šī gada mēs vienojāmies, ka mūsu studenti izies praksi uz Daugavpils tehnikuma bāzes, jo tehnoloģijas ir labākas nekā mūsu. Pie mums šobrīd ir pārmaiņu laiks, bet pēdējā laikā valdība sāk sagatavot vajadzīgo līmeni, kas ir nepieciešams profesionālās izglītības iegūšanai,” stāsta Pleskavas Valsts universitātes koledžas direktors Vjačeslavs Vladimirovičs.
“Lietuvā ir ļoti stipra izglītības sistēma, tiek izvērtēts, kas ir vajadzīgs cilvēkam un darba tirgū. Aptuveni 80% no mūsu skolas audzēkņiem iet strādā savā profesijā,” stāsta Viļņas dzelzceļa tehniskās skolas direktors Valds Varapins.
Izglītības ministrijas vēlas palielināt audzēkņu skaitu profesionālajās skolās. Arī pašas izglītības iestādes ir gatavas uzņemt lielāku audzēkņu skaitu.