Daugavpilī bažas par jauno tramvaju piegādi; pretendenti kūtri izejmateriālu cenu kāpuma dēļ

Uzņēmums „Daugavpils satiksme” plāno iegādāties sešus jaunus videi draudzīgus tramvaju vagonus. Taču pirmais izsludinātais iepirkuma konkurss vainagojies bez rezultāta. Nākamnedēļ komisijai būtu jāvērtē jau otrā konkursa pretendentu iesniegumi, taču pastāv bažas, ka arī šoreiz konkurss var beigties bez tramvaju vagonu piegādātāja paziņošanas. Tam par iemeslu straujais un nākotnē neprognozētais sadārdzinājums metālam un citiem izejmateriāliem, kā dēļ pretendentiem sarežģīti sastādīt pieteikumus, lai pēc tam varētu izpildīt parakstītā līguma noteikumus. 

Daugavpilī bažas par jauno tramvaju piegādi; pretendenti kūtri izejmateriālu cenu kāpuma dēļ
00:00 / 05:01
Lejuplādēt

Pērnā gada 12. augustā Daugavpils dome pieņēma lēmumu iesniegt jaunu projekta “Videi draudzīga un integrēta mobilitāte Daugavpils pilsētā” pieteikumu Eiropas Savienības (ES) finansējumam. Kā galvenās aktivitātes, paredzot jaunas līnijas izbūvi, tramvaju līniju pārbūvi esošajos posmos un sešu jaunu videi draudzīgu vagonu iegādi.

Taču pirmais tramvaju piegādes konkurss beidzās bez rezultātiem, šobrīd “Daugavpils satiksme” gaida pretendentus jau otrajam izsludinātajam konkursam, atzīmēja “Daugavpils satiksmes” projektu vadītāja Dagnija Briška.

“Videi draudzīgu tramvaju vagonu konkursa iepirkums atvērsies 16. maijā. Plānojam iegādāties sešus četrasu tramvajus. Kāds būs rezultāts, redzēsim, jo pirmais iepirkums 29. martā noslēdzās bez rezultātiem. Neviens pretendents neiesniedza savus piedāvājumus,” stāstīja Briška.

Nav izslēgts, ka arī šoreiz pretendentu piegādāt Daugavpilij jaunus tramvajus nebūs. To nosaka vairāki apstākļi, skaidroja Daugavpils domes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Aleksejs Vasiļjevs (Latvijas Krievu savienība): “Diemžēl izveidojās tāda situācija, ka pirmā kārta beidzās ne ar ko. Parunājām ar firmu pārstāvjiem, tādiem kā “Škoda” no Čehijas, zinām, ka viņi vēlējās piedalīties mūsu konkursā, bet viņi atbildēja – mēs nezinām, cik maksās tramvajs rīt.”

Pretendentiem apstākļos, kad ir sarežģīti nosaukt piegādes izmaksas, tas ir risks. Tas, kā stāstīja Vasiļjevs, arī izskaidro radušos situāciju.

“Mainās energoresursu, metālkonstrukciju maksa, darba izmaksas, un aprēķināt, cik tieši izmaksās tramvaji, ko pasūtīs pilsēta, viņiem nav iespējams. Attiecīgi nav iespējas piedalīties konkursā. Jo, ja viņi uzvarēs, būs slēgts līgums ar Daugavpils pašvaldību un ja viņi nespēs izpildīt līgumu termiņos vai par noteiktu samaksu, tad viņi saprot, ka Daugavpils pašvaldība var vērsties tiesā, lai kompensētu zaudējumus. Tāpēc arī firmas nepiedalās konkursos. Tā ir tāda pietiekoši smaga situācija,” klāstīja Vasiļjevs.

Jau vairāk nekā divus gadus pa Daugavpils ielām kursē astoņi pēdējie iegādātie jaunākie tramvaju vagoni ar nosaukumu „City Star”. Tie ražoti Krievijā – Tveras vagonbūves rūpnīcā, un tos Daugavpilij par 4 miljoniem eiro piegādāja Lietuvas uzņēmums „Railvec”.

Jau tad šo iepirkumu apvija skandaloza ēna, izrādījās, ka tramvajus ražoja holdings, kas strādā  arī Krievijas militārajām vajadzībām. Taču, valsts atbildīgajām amatpersonām izvērtējot piedāvājumu un to, ka saņemtie tramvaja vagoni 80% sastāv no Eiropas Savienībā ražotām rezerves daļām, šie tramvaji Daugavpilī nonāca.

Šajā reizē sankciju kara Ukrainā dēļ Tveras uzņēmuma tramvaji piedāvājuma klāstā konkursā vairs netiks iekļauti. Tas pats var attiekties uz vēl vienu pretendentu, kas pieteicās pagājušajā reizē – Baltkrievijas uzņēmumu “Belkommunmaš”, ko pārstāvēja starpnieks SIA “Virtus”.

Tas nozīmē, ka tramvaju piegādātāju loks Daugavpilij ne tikai sašaurinās, bet nav arī detaļu, ar ko remontēt jau esošos no Tveras piegādātos tramvajus.

Situāciju Daugavpils satiksmē ieskicēja Vasiļjevs: “Pats sliktākais ar šiem tramvajiem ir tas, ka tie ir Krievijas tramvaji. Mums nav iespējams turpināt sadarbību. Detaļu, kuras mēs iepriekš saņēmām no Krievijas Federācijas, vairs nebūs. Mums ir nepieciešams jebkurā gadījumā jaunus tramvajus iepirkt, jo pagaidām šie tramvaji vēl strādā, bet ilgi tas neturpināsies sakarā to, ka rezerves daļas vairs nenāks no Krievijas.”

Jaunā projekta “Videi draudzīga un integrēta mobilitāte Daugavpils pilsētā” kopējās izmaksas sniedzas 30 miljonu eiro apmērā. Tas paredz vairākas aktivitātes, stāstīja “Daugavpils satiksme” projektu vadītāja Briška:

“Projekts paredz piecas dažādas aktivitātes – gan jaunas tramvaju līnijas izbūvi, gan esošo tramvaju līniju posmu pārbūvi un jaunu videi draudzīgu vagonu iegādi. Un šī projekta rezultatīvie rādītāji mums ir jāsasniedz līdz nākamā gada beigām. Laika paliek arvien mazāk.”

Ja neatrodas jaunu tramvaju vagonu piegādātāji Daugavpilij, tas ir ne tikai tramvaju kustības apdraudējums, bet Eiropas fondu naudas zaudēšana, uzsvēra Daugavpils domes priekšsēdētāja pirmais vietnieks.

“Vissliktākais šajā stāstā – mēs varam pazaudēt naudu. Šos miljonus, kas paredzēti Daugavpils transportam, zaudēsim, ja nebūs pretendentu. Nosacījumi projektā ir tādi, ka atsevišķi būvēt līnijas nedrīkst un atsevišķi tramvajus iepirkt nedrīkst. Tikai kopā,” norādīja Vasiļjevs.

Pirmdiena, 16. maijs, parādīs, vai būs kāds atsaucies uz šo tramvaju vagonu iepirkumu konkursu Daugavpilī, atzīmēja Briška: “Šobrīd par to runāt vēl pāragri. Redzēsim, kas būs 16. maijā. Ja nebūs pirmdien pretendentu, tad ilgi nevilksim laiku garumā un organizēsim jaunu konkursu.”

Visdrīzāk tad nāksies pārstrādāt tramvaju vagonu iepirkumu konkursa nolikumu.

Nav izslēgts, ka pašvaldība varētu lūgt Satiksmes ministriju, attiecīgi arī Eiropas Komisiju,  pārskatīt un pagarināt šī projekta realizācijas datumu, kas šobrīd iezīmēts uz 2023. gada 31. decembri.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt