Valsts kontrole revīzijā iepriekš konstatēja būtiskus pārkāpumus iepirkuma "Loģistikas pakalpojums par pārtikas piegādi NBS vajadzībām" plānošanā un īstenošanā, kā rezultātā noslēgts valsts interesēm neatbilstošs līgums un pārtikas piegāde NBS notiek, pārkāpjot Publisko iepirkumu likuma un Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma normas.
Noslēdzot revīziju, Valsts kontrole aicināja izvērtēt atbildīgo amatpersonu atbildību visos līmeņos, neaprobežojoties ar Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra un NBS amatpersonu atbildības izvērtēšanu, bet vērtējot arī atbildību Aizsardzības ministrijas ietvaros.
Tā kā Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs un valsts sekretāra vietnieks nodrošinājuma jautājumos ir bijuši tiešā veidā iesaistīti iepirkuma īstenošanā un iepirkuma īstenošanā ir bijušas iesaistītas virkne Aizsardzības ministrijas amatpersonas,
Valsts kontroles ieskatā Aizsardzības ministrijas ietvaros var būt ierobežotas iespējas pienācīgi izvērtēt iesaistīto amatpersonu atbildību.
Tādēļ Valsts kontrole uzskata, ka būtu svarīgi nodrošināt, ka atbildība netiek izvērtēta vienpusīgi un ka atbildības izvērtēšanā nav iesaistītas amatpersonas, kuru pašu darbība vai bezdarbība būtu pakļaujama izvērtēšanai, kuras var būt ieinteresētas atbildības izvērtēšanas iznākumā vai kuras strādā šādu amatpersonu padotībā.
Valsts kontrole ir vērsusies pie aizsardzības ministres Ināras Mūrnieces (Nacionālā apvienība) un pie premjera Krišjāņa Kariņa ("Jaunā Vienotība") ar aicinājumu pārtikas iepirkuma iesaistīto amatpersonu atbildības izvērtēšanu uzticēt ārpus Aizsardzības ministrijas veidotai starpdisciplinārai izmeklēšanas komisijai.
Valsts kontroles padomes locekle Kristīne Jaunzeme norādīja: "Vispusīga un objektīva situācijas noskaidrošana esošajos apstākļos nav iespējama, nevērtējot arī Aizsardzības ministrijas valsts sekretāra, valsts sekretāra vietnieka nodrošinājuma jautājumos, Nodrošinājuma un aizsardzības investīciju politikas departamenta un citu Aizsardzības ministrijas amatpersonu, kuras bija iesaistītas iepirkuma plānošanā un īstenošanā, lomu, tādēļ aicinām Valsts kancelejas paspārnē izveidot neatkarīgu komisiju objektīvai un vispusīgai iesaistīto atbildības izvērtēšanai."
Valsts kontroles revidenti iepriekš norādīja, ka aizsardzības resorā iepirkumu plānošana ar aizsardzības ministra pavēlēm veidotās darba grupās nav ierasta prakse. Iepirkuma rezultāts ir likumsakarīgs iznākums tam, ka nav ievērots aizsardzības resorā noteiktās daudzpakāpju iepirkuma plānošanas un īstenošanas regulējums, uzskata Valsts kontrolē.
KONTEKSTS:
Armijas iepirkumā par loģistikas pakalpojumu pārtikas piegādēm armijai nākamajos piecos gados uzvarēja salīdzinoši neliels uzņēmums "Zītari LZ". Aizsardzības ministre pieprasīja skaidrojumu par līdz 220 miljoniem eiro vērto iepirkumu un uzdeva pārbaudīt konkursa kvalifikācijas prasību atbilstību līguma mērķim. Vēlāk nolēma līgumu lauzt. AM risināja sarunas ar uzņēmumu par līguma laušanas nosacījumiem.
Nacionālā drošības padome lūdza Valsts kontroli veikt visaptverošu AM un NBS iepirkumu un apgādes sistēmas lietderības revīziju. Revidenti secināja, ka iepirkums bija "izcelts ārā" no ierastās aizsardzības resora iepirkumu sistēmas, tas nebija labi izplānots un rezultāts neatbilst armijas vajadzībām.
Saskaņā ar līgumu "Zītari LZ" saņem 3% no summas par pārtikas piegādi par piegāžu administrēšanu.
Ar uzņēmumu "Zītari LZ" panākta vienošanās par līguma izbeigšanu 31. decembrī. Līguma laušanas dēļ valsts nekādus finansiālus zaudējumus necietīšot.
Iepriekš atstādinātās divas iepirkuma komisijas amatpersonas atbrīvotas no amata, bet par citām ar iepirkumu saistītajām amatpersonām pārbaudes vēl turpinās.