Jau ziņots, ka ministrijā ir sākta dienesta pārbaude par VISC publicētā metodiskā materiāla "Seksuālā izglītība, jautājumi un atbildes" izstrādes un publicēšanas norisi, tai skaitā minētā materiāla virzības publiskošanai procesā pieņemto lēmumu un risinājumu atbilstību labas pārvaldes principam un VISC iekšējai kontroles un risku vadības sistēmai.
Dienesta pārbaudes laiks noteikts līdz 13. oktobrim.
Ņemot vērā Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumā noteikto, pēc tam, kad pieņemts lēmums par disciplinārlietas ierosināšanu, ierēdni ar motivētu lēmumu uz laiku, bet ne ilgāk kā līdz disciplinārsoda izpildes uzsākšanai, saglabājot mēnešalgu un sociālās garantijas, var atstādināt no amata pienākumu izpildes.
Čakša pauda, ka veselības mācība un seksuālā izglītošana skolās ir "veselas un iekļaujošas sabiedrības pamats" – vecumam atbilstošas zināšanas bērnībā un pusaudžu vecumā ļauj labāk izprast sevi un citus, kā arī veidot nobriedušu un cieņpilnu sabiedrību.
Vienlaikus, viņas ieskatā, metodiskais materiāls nav bijis pietiekami kvalitatīvs, lai VISC to rekomendētu izmantošanai bērniem 4. klasē. "Arī es nevēlētos, lai manus bērnus izglīto, izmantojot šo materiālu," sacīja ministre.
VISC pārstāve Liene Bērziņa aģentūrai LETA iepriekš skaidroja, ka ikviena metodiskā līdzekļa mērķis ir atbalsta sniegšana pedagogam, kurš, zinot skolēnu vajadzības, izlemj par to izmantošanu mācību procesā. Pieļaujamas situācijas, kad pedagogs ar informāciju iepazīstas, pieņem to zināšanai, bet mācību procesā neizmanto.
Lēmums par materiāla saturu un izstrādi tika pieņemts, pirms metodiskā līdzekļa izstrādes projekta darba grupai individuāli intervējot Latvijas skolēnus un noskaidrojot, par kādām no tiem aktuālām seksuālās veselības tēmām ir grūti rast atbalstu un atrast uzticamu, kvalitatīvu informāciju.
Materiāla autore ir klīniskā psiholoģe Kristīne Balode, kā arī tā izstrādē piedalījušies VISC Mācību jomas eksperti Mihails Basmanovs un Inese Bautere, saskatot šī atbalsta materiāla nepieciešamību mācību jomu mācību satura īstenošanai.
Bērziņa arī norādīja, ka metodiskā līdzekļa izstrādes procesā ir notikušas konsultācijas un ņemti vērā priekšlikumi no veselības nozares ekspertiem, savukārt metodiskā atbalsta nepieciešamība no pedagogu puses esot aktualizēta arī pedagogu profesionālās pilnveides pasākumos.
Šobrīd VISC uzdots materiālu iesniegt Latvijas Ārstu biedrībai, Latvijas Māsu asociācijai, Latvijas Psihiatru asociācijai, organizācijām "Papardes Zieds" un "Mammamuntetiem.lv", kā arī Latvijas Jauno Ārstu asociācijai.
KONTEKSTS:
Milzu rezonansi raisījušie dzimumaudzināšanas materiāli skolām, kuros ir runa par psiholoģiskā un fiziskā dzimuma varbūtējām atšķirībām un transseksuālismu, vairs nav publiski pieejami. Pēc sabiedrības vētrainās reakcijas tie nodoti izvērtēšanai dažādās sabiedriskajās organizācijās, lai tās lemtu, vai un kā tie papildināmi vai labojami.
Bet ekspertu vidū valda samērā liela vienprātība, ka ar bērniem vispār nerunāt par dzimumidentitātes jautājumiem arī nebūtu pareizais ceļš. Atšķiras viedokļi par to, kādā formā par to jāizglīto.