Tas tiks darīts, lai vērtētu šīs tehnoloģijas turpmāku pielietošanu valsts ceļu tīklā uz grants seguma ceļiem līdztekus ar dubultās virsmas tehnoloģiju.
LVC norādīja, ka vairāk nekā puse valsts ceļu Latvijā ir ar grants segumu un mazu satiksmes intensitāti. Grants ceļu stāvoklis un lietošanas iespējas ir ļoti atkarīgas no laika apstākļiem – pavasarī tie pārmitrinās, zaudē nestspēju un iestājas šķīdonis, vasarā sausā laikā tie put, bet ziemā pie nepastāvīgiem laika apstākļiem tie var būt ļoti slideni.
Lai uzlabotu mobilitāti un dzīves kvalitāti, apdzīvotās vietās un pie dzīvojamajām ēkām un ēku grupām atsevišķi grants ceļu posmi tiek atputekļoti ar dubultās virsmas apstrādes metodi. Šim mērķim varētu izmantot arī vienkārtas asfalta metodi, ja eksperimentālā posma novērojumi būs apmierinoši, skaidroja LVC.
Tas, pēc LVC teiktā, ir risinājums zemas intensitātes autoceļiem, kad uz nesošās šķembu kārtas pamata tiek ieklāta tikai viena asfalta kārta, kas pēc savām īpašībām atbilst gan apakškārtas, gan virskārtas asfaltam.
Vienkārtas asfalta tehnoloģija ir par apmēram 40% dārgāka nekā dubultās virsmas apstrādes tehnoloģija, taču joprojām ievērojami lētāka nekā asfaltbetona seguma tehnoloģija.
Vienkārtas asfalta tehnoloģiju jau izmanto citās Eiropas valstīs, kā arī Latvijā uz pašvaldību ceļiem, atzīmēja LVC.
Salīdzinot ar dubultās virsmas tehnoloģiju, vienkārtas asfalta tehnoloģijai ir garāka būvniecības sezona, šis segums nodrošina augstāku braukšanas komfortu, tam ir labākas hidroizolējošās īpašības un segums ir viendabīgs, ieklāšanas procesā nav brīvi atdalošos akmeņu, tam ir augstāka bīdes pretestība, tāpēc vienkārtas asfalts ir piemērotāks krustojumu un ātruma maiņas zonās.
Vienkārtas asfalta ieklāšana ir arī tehnoloģiski labāk kontrolējams process ar prognozējamāku rezultātu. Vienlaikus vienkārtas asfalta risinājumam ir arī savi trūkumi, piemēram, tas sliktāk pielāgojas pamatnes deformācijām, nepiemērotas satiksmes intensitātes gadījumā var tikt salauzts, kā arī to ir sarežģītāk un dārgāk labot, atzina LVC.
LVC Autoceļu kompetences centra speciālisti novēros izmēģinājuma posmu pirms un pēc ziemas sezonas, veiks tam ceļa seguma līdzenuma pārbaudes ar lāzeru profilogrāfu un ceļa segas nestspējas pārbaudes ar krītošā svara deflektometru.
Pēc novērojumiem un pārbaudēm varēs secināt, vai un pie kādiem apstākļiem šo tehnoloģiju ir iespējams izmantot uz valsts autoceļiem.
Minētais izmēģinājuma posms uz vietējā autoceļa V330 atrodas pie tilta pār Gauju upes kreisajā krastā, savukārt otrpus upei labajā krastā identiskam ceļa posmam šovasar veikta dubultās virsmas apstrāde. Līdz ar to būs iespējams novērot un salīdzināt, kā abas tehnoloģijas darbojas uz tāda paša ceļa identiskos apstākļos.
Vienkārtas asfalta posmā darbus veiks SIA "Limbažu ceļi" par līgumsummu 421 367,57 eiro. Darbu plānots pabeigt līdz septembra vidum. Savukārt dubultās virsmas apstrādi veiks valsts AS "Latvijas autoceļu uzturētājs" par līgumsummu 201 077,70 eiro. Darbus plānots pabeigt jūlija beigās. Būvuzraudzību nodrošina PA "BPU&IngWay".