Premjers: «Rail Baltica» ir «gadsimta projekts», kura izgāšanās ir nepieļaujama

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

"Rail Baltica" ir "gadsimta projekts", kura izgāšanās ir nepieļaujama, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta Panorāma" sacīja valdības vadītājs Krišjānis Kariņš ("Jaunā Vienotība").

Komentējot triju Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" 62 darbinieku izplatīto vēstuli, kurā paustas bažas par projekta nākotni, Kariņš norādīja, ka Latvijas, Lietuvas un Igaunijas kopprojekta izgāšanās nav pieļaujama. "Biju ticies ar abiem ministriem [finanšu un satiksmes], valsts sekretāriem un atbildīgajiem ierēdņiem. Es pārtraucu viņu atrunas, lūdzu atrast risinājumu. [..] Eiropas komisijas ir sacījusi - ja nebūs centrālās uzraudzības, nebūs naudas. Tas ir gadsimta projekts. Es tā izgāšanās nepieļaušu," teica Kariņš.

Savukārt Saeimas Tautsaimniecības komisija, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vadītājs Jānis Vitenbergs ("KPV LV") savukārt intervijā Latvijas Radio norādīja, ka "Rail Baltica" ir svarīgs projekts visai Baltijai. "Nu jau izskanējuši pietiekami polarizēti viedokļi. [Satiksmes] ministrija apgalvo, ka viss iet pēc plāna. Taču Eiropā sākušās bažas, vai esam gatavi šo projektu risināt. Ja mums ir piešķirta nauda, mums tā ir jāapgūst. Ir izskanējušas daudzas bažas par lietuviešiem, ka viņi cenšas izvirzīt savas vajadzības augstāk par pārējiem un līdz ar to projekts sāk buksēt," teica Vitenbergs.

KONTEKSTS:

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem.

Lai īstenotu "Rail Baltica" projektu, izveidots projekta koordinators - Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums "RB Rail".

Pēc "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Tīmo Rīhimeki lēmuma no decembra atstāt amatu uzņēmuma pagaidu izpilddirektors būs SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" Attīstības un komunikācijas departamenta direktors Agnis Driksna. Tāpat no amata atkāpies "RB Rail" galvenais tehniskais direktors un valdes loceklis Marts Nilsens. Viņš darbu kompānijā atstās 23.decembrī, tādējādi no 24.decembra tehniskā direktora pozīciju uz laiku ieņems uzņēmuma plānošanas un projektēšanas departamenta vadītājs Kaido Zimmermans.

"RB Rail" darbinieki savukārt aicinājuši projekta uzraudzību nodot premjerministru līmenim,
uzskatot, ka pašreizējās organizācijas sadrumstalotā atbildība nenodrošina efektīvu projekta īstenošanu un koordināciju starp publiskā un privātā sektora struktūrām valstu un reģiona līmenī un neveicina starpnozaru sinerģiju.

Darbinieki uzskata, ka nekavējoties vajadzētu atgriezties pie sākotnējā skatījuma uz kopuzņēmumu "Rail Baltica" kā integrētu, vienotu struktūru, kas atbild par "Rail Baltica" projekta īstenošanu, jo pašlaik, viņuprāt, nav vienas organizācijas, kas būtu atbildīga par šā projekta sekmīgu īstenošanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti