Dienas ziņas

Apstiprina jauno Eiropas Komisiju

Dienas ziņas

Ugunsnelaime Veco ļaužu mājā Liepājā

Ceļ trauksmi par «Rail Baltica» kavēšanos

«Rail Baltica» darbinieki: Projekts ir kritiskā situācijā sliktas korporatīvās pārvaldības un interešu konflikta dēļ

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekts ir kritiskā situācijā sliktas korporatīvās pārvaldības un interešu konflikta dēļ, publiskā paziņojumā pauž triju Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" 62 darbinieki.

ĪSUMĀ:

  • Triju Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” darbinieki izplatījuši publiski vēstuli.
  • Viņi apgalvo, ka projekts “Rail Baltica” ir kritiskā situācijā.
  • Galvenais iemesls esot projekta sliktā, sadrumstalotā pārvaldība.
  • Ministrs Linkaits Latvijas Radio nepiekrīt, ka projektā būtu kaut kas kritisks.
  • EP deputāts Zīle atzīst - projektā ir zināma krīze, bet to var atrisināt.

"Neraugoties uz būtisko progresu, kas panākts šajā projektā, mēs esam ļoti noraizējušies, ka projekts "Rail Baltica", kas dāsni līdzfinansēts no Eiropas Savienības (ES) publiskā finansējuma, sliktas korporatīvās pārvaldības un interešu konflikta dēļ ir nonācis kritiskā situācijā," teikts paziņojumā.

Darbinieki norāda, ka šogad 30.oktobrī pēc izpilddirektora atkāpšanās viņi nosūtījuši kopīgu paziņojumu triju Baltijas valstu premjerministru birojiem un Satiksmes ministrijām, pieprasot nekavējoties rīkoties, jo izpilddirektora un tehniskā direktora pēkšņā atkāpšanās, kas ir piektā augstākās vadības nomaiņa pēdējo 14 mēnešu laikā, liek pievērst uzmanību strukturāliem jautājumiem saistībā ar projekta īstenošanas organizēšanu.

"Tāpēc mēs nosūtām šo vēstuli un arī publiskojam iepriekšējo kopīgo darbinieku paziņojumu. Mēs uzskatām, ka triju Baltijas valstu sabiedrība ir pelnījusi to zināt, un ticam, ka Baltijas valstu premjerministri nākamnedēļ trīspusējā apspriedē pievērsīs uzmanību šai situācijai," teikts darbinieku paziņojumā.

"RB Rail" darbinieki aicina projekta uzraudzību nodot premjerministru līmenim,

uzskatot, ka pašreizējās organizācijas sadrumstalotā atbildība nenodrošina efektīvu projekta īstenošanu un koordināciju starp publiskā un privātā sektora struktūrām valstu un reģiona līmenī un neveicina starpnozaru sinerģiju.

Darbinieki uzskata, ka nekavējoties vajadzētu atgriezties pie sākotnējā skatījuma uz kopuzņēmumu "Rail Baltica" kā integrētu, vienotu struktūru, kas atbild par "Rail Baltica" projekta īstenošanu, jo pašlaik, viņuprāt, nav vienas organizācijas, kas būtu atbildīga par šā projekta sekmīgu īstenošanu.

Viņi arī lūdz iecelt neatkarīgu kopuzņēmuma uzraudzības padomi,

lai nodrošinātu, ka tā kolektīvi pārstāv visu kopuzņēmuma akcionāru intereses, tādējādi novēršot interešu konfliktu un iejaukšanos operatīvo lēmumu pieņemšanā.

Tāpat darbinieki aicina, nekavējoties pieprasīt "RB Rail" uzraudzības padomes priekšsēdētāja Karoļa Sankovska atkāpšanos, "ņemot vērā viņa nespēju ievērot labas korporatīvās pārvaldības principus un novērst lielo un graujošo mainību kopuzņēmuma augstākajā vadībā, kā arī klajo interešu konfliktu, ko viņš apliecinājis visa sava pilnvaru termiņa laikā".

"RB Rail" darbinieki pieprasa iecelt vienu uzraudzības padomes locekli, kas pārstāvētu kopuzņēmuma darbinieku intereses.

Darbinieki lūdz esošos padomes locekļus paskaidrot, kā jaunais pagaidu izpilddirektors atbilst "RB Rail" akcionāru līgumā aprakstītajiem kritērijiem, proti, izpilddirektoram jābūt starptautiski pieredzējušam biznesa vadītājam un zinošam ekspertam lielas infrastruktūras būvniecības, finansēšanas un pārvaldības jautājumos, un kā jaunais pagaidu izpilddirektors plāno novērst interešu konflikta situāciju, joprojām strādājot organizācijā, kuru iepriekš pārraudzīja "RB Rail".

"Mēs uzskatām, ka sekmīgas projekta īstenošanas interesēs ir ļoti svarīgi vēl pirms būvniecības sākuma apvienot visu Baltijas valstu spēkus. Ir laiks valstu parlamentiem, valdībām un Eiropas Komisijai uzdot jautājumu, vai "Rail Baltica" ir projekts, kas dos ilglaicīgus ieguvumus Baltijas valstīm un visai ES, vai arī tas turpinās cīnīties ar neefektivitāti, interešu konfliktiem un bezrūpīgu attieksmi pret ES un projektā iesaistīto valstu līdzekļiem," teikts darbinieku paziņojumā. 

"RB Rail" darbinieki pauž apņēmību arī turpmāk aktīvi palīdzēt pārveidot un uzlabot projekta "Rail Baltica" pārvaldību un īstenošanu.

Savukārt Satiksmes ministrija paziņojumā medijiem “Rail baltica” projekts Latvijā ir valdības prioritāšu sarakstā un tiek veikti visi pasākumi, lai to īstenotu paredzētajos termiņos. Šobrīd Latvijā notiek Rail Baltica trases projektēšana un sākta būvniecības fāze. Iedzīvotājiem redzami būvniecības darbi Rīgas centrā tiks uzsākti 2020. gada otrajā pusē, lidostā – 2021. gadā.

Ministru kabinets 26. novembra sēdē izskatīja informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica pirmā Finansēšanas līguma (CEF1) grozījumu parakstīšanu ar Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (INEA)”, līdz ar šo lēmumu Latvijas puse ir veikusi visus nepieciešamos priekšdarbus, lai turpinātu trases projektēšanu visā Latvijas teritorijā, informēja ministrija.

Starpvalstu darba grupa, kurā ir visu Baltijas valstu Satiksmes ministriju pārstāvji, aktīvi strādā, lai nodrošinātu Eiropas normatīvajiem aktiem atbilstošu infrastruktūras modeli, un sagatavotu pieteikumus nākamajiem Eiropas infrastruktūras savienošanas finansēšanas instrumenta (CEF) uzsaukumiem šī gada nogalē un 2020. gada pirmajā ceturksnī, pauda ministrija.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits Latvijas Radio atzina, ka nesaredz, ka projektā būtu kaut kas kritisks. Bet lielākā problēma ir kopuzņēmuma vadība un iekšējo pienākumu sadalē un īstenošanā, trīs dažādu valstu dažādu interešu saskaņošana prasa laiku, un katra lēmuma pieņemšana prasa laiku.

Eiropas Parlamenta deputāts Roberts Zīle (Nacionālā apvienība) un EP “Rail Baltica” neformālās starpinstitūciju sadarbības grupas vadītājs Latvijas Radio pauda, ka projektā ir zināma krīze, bet to var atrisināt. Viņš arī piebilda, ka šādas krīzes ir ieliktas projekta uzbūvē.

KONTEKSTS:

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem.

Lai īstenotu "Rail Baltica" projektu, izveidots projekta koordinators - Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums "RB Rail".

Pēc "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Tīmo Rīhimeki lēmuma no decembra atstāt amatu uzņēmuma pagaidu izpilddirektors būs SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" Attīstības un komunikācijas departamenta direktors Agnis Driksna. Tāpat no amata atkāpies "RB Rail" galvenais tehniskais direktors un valdes loceklis Marts Nilsens. Viņš darbu kompānijā atstās 23.decembrī, tādējādi no 24.decembra tehniskā direktora pozīciju uz laiku ieņems uzņēmuma plānošanas un projektēšanas departamenta vadītājs Kaido Zimmermans.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti