Katru reizi, kad kādā veikalā redzat “Adidas” apavu vietā “Abibas”, jūs esat liecinieks intelektuālā īpašuma pārkāpumam jeb viltojumam. Lai mazinātu negatīvo ietekmi no šādiem intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem, Patentu valde kopā ar Valsts ieņēmumu dienestu un tirdzniecības centru “Spice” atklāja kampaņu “Viltotā realitāte”.
Oriģinālpreces no viltotām atšķiras vairākos aspektos, taču galvenā atšķirība ir oriģinālpreces ražotāja atbildība.
“Jebkurš ražotājs, kurš ir ieguldījies pilnā procesā un attiecīgi gan ievērojis visus standartus, ir atbilstoši testējis, ir nodrošinājis labu darba vidi saviem darbiniekiem, rūpējies, lai nodokļu būtu nomaksāti, viņš tomēr atbild par to preci. Atbild jūsu – patērētāju – priekšā,” skaidroja Patentu valdes direktors Agris Batalauskis.
Tikmēr Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldei viltotu preču pārtveršana ir ikdiena. Pagājušogad vien muitnieki pārtvēra vairāk nekā 178 tūkstošus šādu preču vienību. Bet pēdējos piecos gados šo preču vienību skaits tuvojas pusmiljonam.
Pērn daudz viltoja medikamentus, sporta preces un rotaļlietas. Šogad vairāk vilto rotaļlietas. Vilto arī parfimērijas preces, apģērbu, auto rezerves daļas un daudz ko citu. Un šie viltojumi reizēm pat ir bīstami veselībai.
“Mēs aizsargājam nevis tikai budžetu, bet mēs aizsargājam patērētājus no nedrošām precēm, no viltotam precēm, kas var radīt kaitējumu veselībai. Un, protams, arī caur šo aizturēšanu mēs novēršam negodprātīgo konkurenci,” sacīja VID Muitas pārvaldes direktora vietniece Sandra Kārkliņa-Ādmine.
Kampaņas ietvaros tika atklāta mājaslapa “Viltotarealitate.lv”, kur ir pieejams izglītojošs materiāls par to, kā šādus viltojumus atpazīt. Ir septiņi kritēriji: preces cena, preces avota ticamība, preces kvalitāte, preces vai zīmola nosaukums un citi. Īpaši vērīgi jāskatās, vai zīmola nosaukumā nav kļūdu. Apbruņojoties ar šīm zināšanām, viltojumus varēs atpazīt ikviens.