Dienas ziņas

Ādažu novadā Carnikavas skolēni paliek bez brīvpusdienām

Dienas ziņas

Atslogo ģimenes ārstus; tālrunis 66016001 strādās diennakti

Latvija atver mums durvis uz Ziemeļeiropu. Intervija ar lidsabiedrības «Emirates» komercdirektoru

Latvija atver mums durvis uz Ziemeļeiropu. Intervija ar lidsabiedrības «Emirates» komercdirektoru

"Baltijas valstis un Somija ir labs tirgus, kuru nepieciešams aizpildīt. Var teikt, ka sadarbība ar Latvijas nacionālo lidsabiedrību atver mums durvis uz Ziemeļeiropu," intervijā Latvijas Televīzijai stāsta Tuvo Austrumu lidsabiedrības "Emirates" komercdirektors Adnans Kazims. Aviokompānija bija lielākais "Airbus" A380 – pasaulē lielākās pasažieru lidmašīnas – pasūtītājs. Intervijā Kazims atklāj, kā Covid-19 pandēmija ietekmējusi lidsabiedrības darbu, kā arī to, kā "Emirates" grupa cenšas mazināt ietekmi uz vidi, vienlaikus plānojot jaunus maršrutus un lidojot ar pasaulē lielākajām lidmašīnām.

Kārlis Miksons: Pirmkārt, paldies jums par šo interviju un atvēlēto laiku. Intervijas sākumā vēlos jautāt, kā radās ideja, ka tieši "Emirates" būs pasaulē lielākā A380 flote?

Adnans Kazims: Mums bija svarīgi palielināt savu lidojumu kapacitāti, reizē samazinot lidojuma izmaksas, un ieiet vairāku valstu tirgos, kuri šo kapacitāti spēj nodrošināt. Piemēram, A380 nosēšanās Londonas Hītrovas lidostā izmaksā lētāk nekā "Boeing 777" (B777) nosēšanās. Redzam, ka tirgi piedzīvo pārmaiņas. Eiropā šie piemēri ir Parīze un Frankfurte. Neskatoties uz to, ka A380 lidmašīna parādījusies jau sen, cilvēki joprojām ir patīkami pārsteigti. Arī nosēžoties kādā no pasaules lidostām, redzam, ka cilvēki pulcējas un iemūžina šo lidmašīnu. Un tas ir tas, kas A380 padara tik īpašu. 

Jā, izklausās, ka šeit varam vilkt paralēles ar "Boeing 747" pirmssākumiem, kad visi bija izbrīnīti par lidmašīnas izmēru. Bet tad man ir jājautā – kāpēc tad visu floti nebūvēt uz A380 modeļa lidmašīnām?

Mēs uzskatām, ka "Boeing 777" un "Airbus A380" kombinācija nāk ar iespēju veidot nepieciešamo fleksibilitāti, jo daudzās vietās nav iespējams nosēsties ar A380, un tad mēs izmantojam dažādu modifikāciju B777 tipa lidmašīnas. Dažādas modifikācijas nozīmē arī dažādu pasažieru skaitu katrā lidmašīnā. To ietilpība ir no 300 līdz 360 vietām, kamēr A380 sākas no 489 sēdvietām.

Šāda kombinācija mums ļauj ieiet principā jebkurā tirgū, kurā vēlamies ieiet, un notiek arī sava veida optimizācija.

Ja nekļūdos, tad "Emirates" ir salīdzinoši jauna lidsabiedrība – tikai 36 gadus veca. Protams, ir pozitīvi, ka tik īsā laikā lidsabiedrība ir kļuvusi par vienu no lielākajiem spēlētājiem nozarē, bet kā jums veicās Covid-19 laikā? Eiropā – un ne tikai – redzējām, ka lielās aviokompānijas vēršas pēc palīdzības pie valsts vai akcionāriem.

Šis bija sliktākais scenārijs, kāds varēja notikt. Visa mūsu flote atradās uz zemes, arī Dubaijas lidosta tika daļēji slēgta. Pēc kāda laika mēs atsākām lidojumus. Sākumā tie bija repatriācijas reisi, bet 2020. gada jūnijā jau atkal varējām atvērt Dubaijas starptautisko lidostu. Šo laiku pārvarējām, pārvadājot kravas, un arī pielāgojām atsevišķas lidmašīnas, lai tās padarītu par kravas lidmašīnām. Kravu reisi mums deva savā ziņā peļņu. Kravu apjoms pat palielinājās, salīdzinot ar laiku pirms Covid-19, jo tika pārvadātas sejas maskas, vakcīnas un citas nepieciešamās lietas, lai palīdzētu pasaulei cīnīties ar pandēmiju. Šodien [intervija notika 2021. gada 28. novembrī] mēs esam sasnieguši aptuveni 55% no pirms Covid-19 laika aktivitātes. Protams, arī mums bija nepieciešamība pēc valdības atbalsta, jo par lidmašīnām ir jāmaksā piegādātājam, kā arī tas palīdzēja mums atsperties pēcāk. Šis trieciens bija par lielu, lai mēs to nosegtu ar saviem līdzekļiem, un šis notika ar vairumu pasaules aviosabiedrību. Kopumā varu teikt, ka pašlaik mūsu rādītāji aug un nākotne izskatās pozitīva.

Ja jau pašlaik viss izskatās pozitīvi, iespējams, varat ieskicēt, kad darbības rādītāji būs tādi, kā pirms Covid-19 laika?

Tas nav atkarīgs tikai no mums. Ņemot vērā mūsu atrašanās vietu, mēs esam kā centrs lidojumiem no Austrālijas, Eiropas, Āzijas un Āfrikas, bet tas, cik ātri mēs atgriezīsimies pirms Covid-19 laikā, ir atkarīgs arī no citām valstīm. Redzam, ka Āzijas valstis ļoti kūtri atver savas robežas ceļotājiem. Austrālija, Jaunzēlande tās lēnām sāk atvērt, bet arī ir ļoti daudz ierobežojumu. Lai vai kā, uzskatu, ka 2022. gada nogalē mēs varētu sasniegt pirms Covid-19 laika apgrozījumu. Bet vēlos uzsvērt, ka tās ir tikai mūsu prognozes, un mēs nezinām, kā attīstīsies globālā situācija.

Tiklīdz kāda valsts atver savas robežas, redzam pēkšņu pieprasījuma kāpumu. Cilvēkiem ir apnicis sēdēt mājās, un viņi ir izslāpuši pēc ceļošanas.

Cilvēki, protams, ir noilgojušies pēc lidošanas, to nevar noliegt, bet, lai lidotu, ir nepieciešama arī apkalpe. "Emirates" apkalpes pārstāv vairāk nekā 150 valstis un runā vairāk nekā 80 dažādās valodās. Cik grūti vai viegli ir vadīt šādu kolektīvu?

Tā ir mūsu uzņēmuma kultūra. Šodien arī redzam valsti, kura ir ļoti dažāda. Kā jau minējāt, mums ir ļoti dažāda komanda un tas, manuprāt, raksturo visu kopumā. Arī, ja iziesiet Dubaijas ielās, varēsiet sastapt cilvēkus teju no visas pasaules, un starp viņiem valda harmonija un cieņa.

Un šis ir veids, kā Dubaijas kultūra atspoguļojas arī aviokompānijā.

Ar tik plašu lidojumu maršrutu loku, kāds mums ir šodien, ir nepieciešams, lai arī apkalpe spēj ar šiem cilvēkiem runāt viņu valodā – ne tikai mutvārdos, bet arī darbos, piemēram, pasniegtie ēdieni, pieejamie video utt.

Nedaudz vēl turpinot par lidmašīnas apkalpi – domāju, ka ikviens pasaulē ir redzējis "Emirates" reklāmu, kur uz pasaulē augstākās ēkas atrodas stjuarte, aicinot izmantot aviokompānijas pakalpojumus. Kā tapa šī ideja?

"Emirates" vienmēr cenšas celt savu latiņu. Mēs vēlējāmies ar šo reklāmu izraisīt pārsteiguma efektu, tāpēc arī šī vēstījuma nodošanas veids, un nekas nebija labāks par to, kā izmantot Dubaijas simbolu – augstāko ēku pasaulē. Protams, jāatzīstas, ka šī sieviete ir profesionāla alpīniste un nav daļa no mūsu apkalpes.

Arī kompānijā bija cilvēki, kuri uzskatīja, ka šeit veikta video montāža un tā nav īstenība, bet tā bija īstenība.

Nedaudz atgriežoties pie sadarbības un lidojumu tēmas – 2021. gada nogalē jūs parakstījāt līgumu ar Latvijas nacionālo lidsabiedrību. Kāpēc Baltijas valstis ir interesantas Tuvajiem Austrumiem un tieši jums?

Pirms noslēgt līgumu, veicām tirgus izpēti un sapratām, ka šī Eiropas daļa ir neapgūta. Tas mums dod pienesumu arī savienojamības ziņā.

Baltijas valstis un Somija ir labs tirgus, kuru nepieciešams aizpildīt.

Vienlaikus kompānijai "airBaltic" nav galamērķu Āzijā, kuri ir ļoti populāri, piemēram, Džakarta un Bangkoka. Mums likās, ka šāda partnerība nesīs pozitīvu pienesumu abām aviokompānijām. Mūsu attiecības ar "airBaltic" sākās jau 2011. gadā, kas nozīmē, ka mums jau ir pietiekami ilgas attiecības, un, kopš "airBaltic" sāka tiešos lidojumus no Rīgas uz Dubaiju, sapratām, ka ir īstais laiks šādai sadarbībai.

Latvijas aviokompānija atver mums durvis uz Ziemeļeiropu, bet mēs tai – uz Āziju un citām pasaules daļām.

Un lielākais ieguvējs no visa ir patērētājs, kurš ļoti ērti var ceļot, piemēram, no Bangkokas uz Rīgu.

Iespējams, kādreiz nākotnē redzēsim kādu no "Emirates" lidmašīnām Rīgas lidostā?

Kāpēc gan ne? Mēs redzam, ka šim reģionam ir nākotne, un domāju, ka "airBaltic", sākot šo sadarbību, ļaus mums labāk iepazīt šo tirgu un tā iespējas. Mēs neizslēdzam iespēju, ka Rīga kādu dienu varētu kļūt par "Emirates" tīkla daļu. Redzam, ka abas valstis spēj viena otru stiprināt. Protams, vēl daudz ir darāmā, bet, iespējams, ka arī Dubaija nākotnē kļūs par mājvietu "airBaltic" komandai, no kurienes tā lidos uz Āfriku, Āziju un citām pasaules daļām, līdzīgi, kā Rīga var kļūt par mājvietu mums, lai paplašinātos Eiropā.

Ja mēs runājam par nākotni, tad ir jāpajautā arī par nākotnes vīzijām. Jums ir lielākā lielizmēra lidmašīnu flote pasaulē, bet liela izmēra lidmašīnas nozīmē arī lielus oglekļa izmešus. Redzam, ka pasaule pieprasa ''zaļākas'' lidmašīnas. Kā jums ar šo veicas?

Mēs strādājam dažādos virzienos, lai samazinātu izmešus. Mums ir iniciatīvas, kas ļauj izmešus samazināt lidmašīnas salonā, piemēram, pārstrādājot dažādus materiālus. Protams, ar degvielas ražotājiem strādājam pie tā, lai atrastu veidus, kā lidmašīnas uzpildītu ar dabai draudzīgāku degvielu. Mēs arī sadarbojamies ar "RollsRoyce", kas ražo lidmašīnas dzinējus, cenšoties tos padarīt optimālākus un efektīvākus, kas reizē samazina arī lidojumam nepieciešamo degvielas apjomu.

Un vēl jautājums ar tādu skatu nākotnē. Novembrī Dubaijas aviācijas šovā redzējām ASV uzņēmuma "Boeing 777-X" lidmašīnu, kas tieši sevi prezentē kā ilgtspējīgāko lidmašīnu, kas ir piedāvājumā. Vai arī "Emirates" iegādāsies šī modeļa gaisa kuģus?

Pašlaik mūsu līgums ar "Boeing" nosaka, ka plānojam iegādāties kopumā 115 "Boeing 777'' tipa lidmašīnas dažādās modifikācijās, tāpat mums ir līgums par 35 "Boeing 787 Dreamliner" piegādi tuvākajos gados. Tāpat varu teikt, ka mums ir līgums ar "Airbus" par A350 tipa lidmašīnu piegādi.

Paldies jums par interviju!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt