Sausuma dēļ apgrūtināta kuģu satiksme pa Panamas kanālu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 3 mēnešiem.

Pie Panamas kanāla, kas ir viens no svarīgākajiem jūras tirdzniecības ceļiem pasaulē, ir izveidojies milzīgs kravas kuģu sastrēgums, jo kanālā ir ierobežots dienā apkalpojamo kuģu skaits. Ierobežojumi ir saistīti ar ūdens trūkumu, ko ir izraisījis ilgstošs sausums Centrālamerikā.

Analītiķi brīdina, ka Panamas kanāla izmantošanas ierobežojumi var ietekmēt globālās piegāžu ķēdes, kas pēdējos gados ir nopietni traucētas.

Sausuma dēļ apgrūtināta kuģu satiksme pa Panamas kanālu
00:00 / 03:46
Lejuplādēt

Kanālā izmanto ezeru ūdeni

Gandrīz 82 kilometrus garais Panamas kanāls savieno Kluso okeānu ar Atlantijas okeānu, tas palīdz nodrošināt aptuveni 6% no pasaules tirdzniecības. Pateicoties šim kanālam, kravas kuģi var ātrāk un lētāk veikt ceļu no Ziemeļamerikas austrumiem līdz Eiropai un Āzijai.

Kanāls izmanto slūžu sistēmu, lai paceltu kuģus no jūras līmeņa un ļautu tiem pārvietoties starp Atlantijas un Kluso okeānu.

Kuģu pārvietošanai caur slūžām netiek izmantots okeāna ūdens, bet gan saldūdens no diviem blakus esošiem ezeriem. Reģionā jau vairākums mēnešus valda sausums, tāpēc abos ezeros ir ievērojami krities ūdens līmenis.

Katra kuģa pārvietošanai cauri slūžām tiek izmantoti simtiem miljoniem litru ūdens. Vecā tipa jeb "Panamax" slūžas ik reizi zaudē gandrīz visu iesūknēto ūdeni, savukārt jaunā tipa jeb "Neopanamax" slūžas spēj atgūt aptuveni 60% no ūdens, kas ir izmantots iepriekšējā kuģa pacelšanai.

Samazina kuģu skaitu

Sausuma dēļ Panamas kanāla operators jūnijā ieviesa ūdens taupības pasākumus, kas noteica kuģu maksimālo iegrimi kanālā. Šī iemesla dēļ vairumam kuģu vajadzēja samazināt pārvadājamās kravas daudzumu.

Taču vēlāk operators nolēma arī ierobežot satiksmi caur kanālu.

Ja iepriekš normālos laikapstākļos caur kanālu ik dienu varēja izbraukt no 36 līdz 38 kravas kuģiem, tad kopš 30. jūlija kanālu diennaktī var šķērsot maksimums 32 kuģi.

Šī iemesla dēļ abos kanāla galos ir izveidojušās kravas kuģu rindas. 10. augustā atļauju iebraukt kanālā gaidīja 161 kuģis, lai gan parasti šajā gada laikā tiem vajadzētu būt aptuveni 90 kuģiem. Bet vēl aptuveni 40 kuģi tuvojās kanālam.

Panāmas kanāla pārvaldes administrators Rikarte Vaskess–Moraless paziņoja, ka šos ierobežojumus var nākties saglabāt vēl diezgan ilgu laiku.

"Šī krīze ir netipiski dziļa un nopietna, tāpēc es domāju, ka pašreizējos ierobežojumus var nākties saglabāt līdz nākamā gada 30. septembrim. Starptautiskā tirdzniecība neapstāsies, tāpēc mēs vienmēr būsim šeit un sniegsim valstij daudz priekšrocību, sākot ar vides aizsardzību un beidzot ar kuģu tranzītu, mēs būsim piemērs ekonomiskiem panākumiem ar sociālo un vides atbildību," sacīja Moraless.

Panamai samazināsies ieņēmumi

Moraless arī lēš, ka nākamajā finanšu gadā, kas sāksies oktobrī, Panamas kanāla ieņēmumi samazināsies par aptuveni 200 miljoniem dolāru (182 miljoni eiro).

Pirms sausuma dēļ ieviestajiem ierobežojumiem kanāla administrācija prognozēja, ka 2024. gadā ūdensceļš iekasēs aptuveni 4,9 miljardus dolāru (4,5 miljardus eiro).

Tūristi pie Panamas kanāla
Tūristi pie Panamas kanāla

Analītiķi norāda, ka ierobežojumu dēļ daudzi kravas kuģi, kuri līdz šim izmantoja Panamas kanālu, var izvēlēties alternatīvus ceļus, piemēram, apbraucot apkārt Dienvidamerikai vai caur Arktiku, kas klimata pārmaiņu dēļ vasarās ir kļuvusi pieejamāka kuģošanai.

Loģistikas speciālists un Kīnes Loģistikas universitātes Vācijā asociētais profesors Gordons Vilmsmeiers brīdina, ka var tikt izjauktas piegādes ķēdes tādiem Eiropā pieprasītiem produktiem kā kafija vai šokolāde.

"Mēs redzēsim sekas globālās piegādes izmaiņās. Tās atšķirsies. Tādi produkti kā, piemēram, ogles, dzelzsrūda vai nafta, netiks ietekmēti, jo tos, iespējams, varēs novirzīt uz citiem maršrutiem.

Ja runa ir par svaigu produktu piegādēm, kas ir īpaši svarīgi arī Eiropai, tad tas mūs var ietekmēt ievērojami. Arī par to pārvadāšanu pa kanālu būs jāmaksā papildu cena," Vilmsmeiers sacīja intervijā raidsabiedrībai "France 24".

Ierobežojumi kuģu caurlaidībai Panamas kanālā var ietekmēt enerģijas cenas pasaulē. ASV uzņēmums "Cheniere Energy", kas eksportē sašķidrināto dabasgāzi, paziņojis, ka veiks piegādes pa alternatīviem ceļiem, taču tas prasīs vairāk laika un būs dārgāk.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti