Bažas par drošību nav apturējušas pašbraucošo taksometru biznesa attīstību ASV

Kalifornijas štatā ASV varas iestādes šonedēļ atļāva paplašināt autonomo jeb pašbraucošo taksometru uzņēmumu "Waymo" un "Cruise" pakalpojumus Sanfrancisko pilsētā. Lai arī taksometri bez autovadītāja tur jau bija pieejami, tagad automašīnas varēs pārvietoties ar ātrumu līdz 105 km/h, turklāt pakalpojums būs pieejams arī braukšanu apgrūtinošos laikapstākļos.

Sanfrancisko Ugunsdzēsības dienests un pašvaldības transporta aģentūra gan ceļ trauksmi un raizējas par transportlīdzekļu līdz šim izraisītajiem nelaimes gadījumiem.

Sanfrancisko savus pakalpojumus jau piedāvā "Google" mātesuzņēmumam "Alphabet" piederošais "Waymo" un "General Motors" uzņēmums "Cruise". Pēc vairākas stundas ilgušām pārrunām, kurās tika uzklausīts arī sabiedrības viedoklis, štata valdība nobalsoja par to, ka abi uzņēmumi turpmāk varēs paplašināt savus pakalpojumus Sanfrancisko.

"Waymo" automašīnas bez cilvēka pie stūres drīkstēs pārvietoties ar ātrumu līdz pat 105 km/h pat braukšanu apgrūtinošos laikapstākļos. Uzņēmums arī ieguva atļauju bezpilota automašīnu braucienus piedāvāt maksas pasažieriem Silīcija ielejā.

Tikmēr "Cruise" pasažieru pārvadājumi atļauti ar ātrumu, kas nepārsniedz 56 km/h, taču to nedrīkstēs izmantot, braucot cauri biezai miglai vai spēcīgiem dūmiem.

Iepriekš "Cruise" savus pakalpojumus drīkstēja sniegt tikai noteiktās diennakts stundās, savukārt "Waymo" maksu par braucienu drīkstēja iekasēt tikai tad, ja pie automašīnas stūres sēdēja arī vadītājs.

Autonomie taksometri Sanfrancisko ielās nav jaunums

Pirmoreiz autonomās automašīnas Sanfrancisko parādījās 2014. gadā, taču tad drošības apsvērumu dēļ pie automašīnas stūres noteikti bija jābūt arī cilvēkam ar autovadīšanas tiesībām. Četrus gadus vēlāk šī prasība Kalifornijas štatā tika atcelta.

Sanfrancisko jau pieejami vairāki simti abu uzņēmumu automašīnu.

"Waymo" strādā tikai dienā un piedāvā kopā 250 transportlīdzekļu pakalpojumus. Savukārt "Cruise" dienā piedāvā tikai 100 automašīnas, bet naktī – 300.

Zināms, ka ne viens, ne otrs uzņēmums nav paredzējis būtisku transportlīdzekļu skaita pieaugumu.

Kalifornijas štata lēmums iezīmē jaunu ēru

"Šodien ir sperts pirmais no daudziem soļiem, lai nodrošinātu autonomo transportlīdzekļu pakalpojumus Kalifornijas iedzīvotājiem un izveidotu veiksmīgu un pārredzamu modeli, kam varēs sekot arī citas ASV pavalstis," sacīja Kalifornijas Sabiedrisko pakalpojumu komisārs Džons Reinolds.

Kalifornijā pieņemtais lēmums ir pirmais signāls tam, ka miljardu eiro lielās investīcijas šo tehnoloģiju attīstībā ir augļojušās panākumiem un autonomo autopārvadājumu bizness var kļūt dzīvotspējīgs.

Pašbraucošie auto tiek vērtēti pretrunīgi

Kamēr daļa sabiedrības šādu pakalpojumu slavē, citi norāda uz dažādām gana būtiskām problēmām. Automašīnas tiek uzskatītas par drošām – tās ir ieprogrammētas, lai ievērotu ceļu satiksmes noteikumus, un šis pakalpojumus arī brīvāk ļaus pārvietoties cilvēkiem ar kustību, redzes vai dzirdes traucējumiem. 

Taču pašbraucošie auto ir arī iestrēguši ceļa vidū, bloķējuši autobusu joslas vai pat traucējuši operatīvajam transportam. Kamēr uzņēmumu pārstāvji un atbalstītāji uzsvēra, ka autonomie transportlīdzekļi nav vainojami nevienā nopietnā satiksmes negadījumā, skeptiķi norādīja uz gadījumiem, kad automašīnas apstājas un izslēdzas, sastopoties ar negaidītu šķērsli, piemēram, ugunsdzēsības šļūteni vai pārrautu elektrolīniju.

Uzņēmuma "Cruise" pašbraucošais auto
Uzņēmuma "Cruise" pašbraucošais auto

Īpaši satraucošs esot bijis arī kāds "Cruise" izmēģinājuma brauciens šī gada martā, par kuru vēstīja "San Francisco Chronicle". Tas noticis pēc spēcīgām lietavām, kuru dēļ uz brauktuves bija nogāzušies koki un arī norauti elektrības vadi.

Lai arī ceļi, uz kuriem bija parādījušies šķēršļi, bija norobežoti, divas testa automašīnas esot izbraukušas cauri norobežojošajām lentēm, aizķērušas elektrisko vadu un veselu kvartālu šķietami netraucēti turpinājušas ceļu.

Situāciju atrisināja vien "Cruise" darbinieki, kuri vados un lentēs sapinušos auto nogādāja atpakaļ uz kvartāla sākumu, lai tā atspriegotu aizķerto vadu.

Automašīnās tobrīd neviens neatradās, un neviens cilvēks necieta. Zināms, ka Sanfrancisko pašvaldības transporta aģentūra, kas pārvalda trolejbusus, jau bija atvienojusi spriegumu līnijās, pirms tajās ietriecās "Cruise" taksometrs. 

Taču, kā izrādās, tas nav vienīgais gadījums, kad automašīna radījusi potenciāli bīstamu situāciju.

Sanfrancisko Ugunsdzēsības dienests šogad ir reģistrējis 44 negadījumus, kuros autonomie taksometri iebrauca vietās, kur tiek dzēsts ugunsgrēks, pārbrauca pāri ugunsdzēsības šļūtenēm vai traucēja ugunsdzēsēju automašīnām reaģēt uz ārkārtas izsaukumiem.

Turklāt šis skaitlis ir divreiz lielāks nekā pagājušā gadā.

"Mani patiešām, patiešām satrauc tas, ka kaut kas notiks briesmīgi nepareizi," sacīja Sanfrancisko Ugunsdzēsības dienesta priekšniece Džeina Nikolsone.

Uzņēmuma "Waymo" pašbraucošais taksometrs
Uzņēmuma "Waymo" pašbraucošais taksometrs

Uz arvien pieaugošo satiksmes negadījumu skaitu, kuros iesaistīts autonomais transports, norādīja arī Sanfrancisko pašvaldības transporta aģentūras pārstāve Džūlija Frīdlandere, piebilstot, ka detalizēta informācija par šiem notikumiem nav pieejama: 

"Šogad sāka "strauji pieaugt" taksometru bez vadītāja izraisīto negadījumu skaits. (...) Viss, ko mēs zinām, ir tas, ka par šīm problēmām tiek ziņots bieži un ka tās ir nopietnas problēmas, kas jāņem vērā," viņa teica.

Kopš marta aģentūra reģistrējusi 96 negadījumus, un to skaits ir ievērojami pieaudzis. Te gan der piebilst, ka šajā laikaposmā arī krietni augusi transportlīdzekļu popularitāte un tos sākuši izmantot arvien vairāk cilvēku.

Tikmēr "Waymo" un "Cruise" pārstāvji norādīja, ka pilsētā, kur katru gadu notiek desmitiem cilvēka vadītu automašīnu izraisītu avāriju ar letālu iznākumu, viņu taksometri bez vadītāja esot nobraukuši miljoniem kilometru un nav nevienu nogalinājuši vai nopietni ievainojuši. 

Kas tālāk?

Lai gan uzņēmumu darbība nu ir paplašināta, svarīga ir to tālākā sadarbība ar pilsētu – tostarp, lai pārskatītu pašreizējās transportlīdzekļu problēmas, izveidotu apmācības avārijas dienestu darbiniekiem, piemēram, ugunsdzēsējiem, kuri arī šīm automašīnām dažkārt saskaras.

Taču Sanfrancisko Ugunsdzēsības dienesta priekšniece Džeina Nikolsone norādīja, ka līdzšinējie centieni tikties ar uzņēmumu pārstāvjiem, lai rastu kopīgus risinājumus, ir bijuši nesekmīgi. Uzņēmumi tam nepiekrīt, stāstot, ka paši vairākkārt šādu tikšanos mēģinājuši organizēt.

"Alphabet" paspārnē esošais "Waymo" un "General Motors" piederošais "Cruise" joprojām ir divi lielākie pašbraucošo tehnoloģiju uzņēmumi Amerikā. Abi cer pierādīt, ka viņu pārstāvētais bizness var būt rentabls un ka nākotnē šādi transportlīdzekļi būs drošāki par cilvēku vadītajiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti