Viņa stāstīja, ka ir noticis līdz šim nepieredzēts starptautisko normu pārkāpums – izmantota militārā aviācija no Baltkrievijas, lai nolaupītu civilu aviācijas lidmašīnu, kas lido no vienas Eiropas Savienības (ES) valsts uz otru ES valsti, kurai vispār nav domāts šķērsot Baltkrievijas gaisa telpu. Pie tam izskanējuši meli, ka lidmašīnai pastāv kādi draudi, kas, pēc eksprezidentes teiktā, arī ir smags starptautiski pieņemto aviācijas drošības noteikumu pārkāpums.
"Ja sāk oficiālas valstis uzbrukt civilaviācijai no citām zemēm ar kaut kādiem viltus paziņojumiem par viltus draudiem, tad mēs vispār neviens neuzņemsimies kāpt iekšā lidmašīnā," izteicās Vīķe-Freiberga.
Viņa pastāstīja, ka šajā lietā ir mulsinoši, kāpēc pilots, saņēmis ziņojumu no Baltkrievijas un esot tuvāk Viļņas lidostai, tomēr pagriezās un lidoja uz Minsku.
"Ja jau drauds bija, tad viņa pienākums bija doties uz tuvāko lidlauku, un šajā situācijā tā bija Viļņa. Man nav skaidrs, vai brīdī, kad pilotam bija jāpieņem lēmums, vai tajā brīdī parādījās baltkrievu gaisa spēku militārā lidmašīna. Ja tā, tad tas vispār ir starptautisks lidmašīnas nolaupīšanas gadījums, kas pieskaitāms pie starptautiskiem smagiem krimināliem noziegumiem," norādīja Vīķe-Freiberga.
Viņa uzsvēra, ka pasažieru pārbaudīšana Minskā, divus aizvedot un arestējot, ir pret jebkad miera laikā konstatētu situāciju.
"Vienīgie, kas tā uzvedās, ir teroristi. Un šinī gadījumā jārunā par valsts terorismu," sacīja eksprezidente.
Eiropas Savienības valstīm tagad ir jāvienojas, kā reaģēt uz notikušo. Pēc eksprezidentes domām, jāiesaistās arī starptautiskajām organizācijām.
"Eiropai pirmajai jāreaģē un ļoti ātri. Šī nav situācija, kad skatīties zvaigznēs. Situācija būtu jāliek priekšā arī Apvienoto Nāciju Organizācijā, bet, zinot, kas ir Drošības padomes pastāvīgie locekļi, iznākums ir paredzams no Drošības padomes puses. Bet es domāju Ģenerālajā asamblejā šim jautājumam arī būtu jāpaceļas. Šī ir nepieredzēta krimināla uzvedība no vienas valsts puses, izmantojot valsts instrumentus – militāro aviāciju, visu kas ir valsts rīcībā, lai melotu un uzvestos kā bandīti un teroristi," sacīja Vīķe-Freiberga.
Vienlaikus Eiropa seko starptautiskiem likumiem un savā starpā pieņemtām procedūrām.
"Eiropa uz šādiem krimināliem izlēcieniem nav gatava. Viņai ir jāreaģē starptautiski pieņemtā veidā. Jāreaģē absolūti ātri un enerģiski," norādīja Vīķe-Freiberga.
KONTEKSTS:
23. maijā Baltkrievija piespieda nolaisties Minskā aviokompānijas "Ryanair" reisa lidmašīnu ar 126 pasažieriem, kas bija ceļā no Atēnām uz Viļņu. Rīkojumu par lidmašīnas pārtveršanu personīgi devis Baltkrievijas vadonis Aleksandrs Lukašenko.
Baltkrievijas Satiksmes ministrija publicējusi fragmentu no sarunas starp Baltkrievijas gaisa satiksmes dispečeriem un aviokompānijas “Ryanair” pasažieru lidmašīnas ekipāžu, kas svētdien veica piespiedu nolaišanos Minskas lidostā.
Operācijas mērķis bija aizturēt vienu no pasažieriem: Baltkrievijas opozīcijas līderes Svjatlanas Cihanouskas štāba locekli, vienu no opozīcijas medija "Nexta" dibinātājiem Romānu Protaseviču. Lukašenko režīms viņu apsūdz masu nekārtību rīkošanā, par ko viņam draud 15 gadu cietumsods.
Baltkrievijas režīma rīcību nosodīja gan Baltkrievijas opozīcija, gan rietumvalstu amatpersonas, kas to raksturo kā valsts atbalstītu gaisa pirātismu, pasažieru lidmašīnas nolaupīšanu un rupju starptautisko civilās aviācijas noteikumu pārkāpumu.
Eiropas Savienības valstu līderi pēc notikušā vienojās paplašināt sankcijas pret Baltkrievijas amatpersonām, kā arī uzņēmumiem, kas finansiāli atbalsta Minskā valdošo režīmu. Baltkrievijas aviokompānijām aizliegts izmantot ES valstu gaisa telpu un nosēsties ES valstu lidostās. Savukārt Eiropas lidsabiedrībām ieteikts neizmantot Baltkrievijas gaisa telpu.