Sarunas laikā “Ryanair” reisa Atēnas–Viļņa piloti no Minskas lidostas dispečeriem saņēma ziņu, ka saskaņā ar Baltkrievijas izlūkdienestu rīcībā esošo informāciju lidmašīnā atrodoties spridzeklis, ko esot paredzēts aktivizēt virs Lietuvas galvaspilsētas Viļņas.
Nolaišanās iznīcinātāja pavadībā
Pēc tam dispečeri apgalvo, ka vēl vairākas lidostas ir saņēmušas paziņojumu par spridzekli lidmašīnā, viņi arī rekomendē lidaparāta pilotiem drošības apsvērumu dēļ veikt ārkārtas nosēšanos Minskā.
Turpinājumā viens no pilotiem lūdz piešķirt frekvenci, lai varētu sazināties ar savu aviokompāniju, bet no sarunas atšifrējuma nav skaidrs, vai viņam tas izdevās. Iepriekš Lietuvas policija ziņoja, ka piloti pieņēma lēmumu nolaisties Minskā pēc sarunām ar “Ryanair”.
Baltkrievijas varasiestādes uzsver, ka uz lidmašīnas ekipāžu nav izdarīts spiediens un piloti paši pieņēmuši lēmumu nolaisties Minskas lidostā. “Ryanair” lidmašīna Baltkrievijas gavaspilsētā ieradās iznīcinātāja Mig-29 pavadībā.
Pasludināts par teroristu
Lidmašīnas pārbaudes laikā tajā neatrada spridzekli, bet Minskas lidostā aizturēja Baltkrievijas opozīcijas aktīvistu un žurnālistu Pāvelu Protaseviču un viņa draudzeni, Krievijas pilsoni Sofiju Sapegu.
Baltkrievijas varasiestādes Protaseviču apsūdz masu nekārtību rīkošanā, par ko viņam draud 15 gadu cietumsods. Protasevičs vēsta, ka viņš arīdzan ir iekļauts “teroristu” sarakstā, un par terorismu Baltkrievijā iespējams piespriest pat nāvessodu (Baltkrievija ir vienīgā valsts Eiropā, kas joprojām piespriež un izpilda nāvessodu).
Я ОФИЦИАЛЬНО ПРИЗНАН ТЕРРОРИСТОМ
— Roman Protasevich (@pr0tez) November 19, 2020
Да, это не шутка. КГБ Беларуси внёс меня в список террористов. Теперь моя фамилия стоит в одном списке с ребятами из ИГИЛ. pic.twitter.com/k74wdaT1lR
Minska piedāvājusi Starptautiskajai Civilās aviācijas organizācijai, Starptautiskajai Gaisa satiksmes asociācijai, ES Aviācijas drošības aģentūrai, kā arī ES un ASV civilās aviācijas pārvaldēm iesaistīties notikušā apstākļu izmeklēšanā.
Valsts īstenots gaisa pirātisms
Incidents ar “Ryanair” lidmašīnu un Protaseviča aizturēšanu izsauca asu starptautiskās sabiedrības reakciju.
Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis vienojušās par jaunām sankcijām pret Minsku, bet Brisele aicina aviokompānijas turpmāk neizmantot Baltkrievijas gaisa telpu.
NATO ģenerālsekretārs Jenss Stoltenbergs paziņoja, ka Baltkrievijas varasiestāžu rīcība, ar viltu piespiežot pasažieru lidmašīnai piezemēties Minskā, bija bīstama un nepieņemama. Viņš arī pauda atbalstu ES sankcijām.
“Tas ir valsts īstenots gaisa pirātisms un demonstrē to, kā režīms Minskā uzbrūk demokrātijas pamattiesībām un ierobežo vārda brīvību un neatkarīgos medijus,” sacīja NATO vadītājs.
“Es apsveicu Eiropas Savienības lēmumu noteikt papildu sankcijas Baltkrievijai. Nekavējoties jāuzsāk starptautiska notikušā izmeklēšana, bet Romāns Protasevičs un viņa ceļabiedre Sofija Sapega nekavējoties jāatbrīvo.”
Arvien vairāk aviokompāniju paziņojušas, ka pārtrauks lidojumus caur Baltkrievijas gaisa telpu. Francijas nacionālā aviokompānija “Air France”, somu “Finnair” un “Singapore Airlines” pievienojušās tām lidsabiedrībām, kas nolēmušas savos reisos vairs neizmantot Baltkrievijas gaisa telpu. Līdz šim vismaz 11 aviokompānijas paziņojušas, ka to lidmašīnas nelidos virs Baltkrievijas.
KONTEKSTS:
23. maijā Baltkrievija piespieda nolaisties Minskā aviokompānijas "Ryanair" reisa lidmašīnu ar 126 pasažieriem, kas bija ceļā no Atēnām uz Viļņu. Rīkojumu par lidmašīnas pārtveršanu personīgi devis Baltkrievijas vadonis Aleksandrs Lukašenko.
Operācijas mērķis bija aizturēt vienu no pasažieriem: Baltkrievijas opozīcijas līderes Svjatlanas Cihanouskas štāba locekli, vienu no opozīcijas medija "Nexta" dibinātājiem Romānu Protaseviču. Lukašenko režīms viņu apsūdz masu nekārtību rīkošanā, par ko viņam draud 15 gadu cietumsods.
Baltkrievijas režīma rīcību nosodīja gan Baltkrievijas opozīcija, gan rietumvalstu amatpersonas, kas to raksturo kā valsts atbalstītu gaisa pirātismu, pasažieru lidmašīnas nolaupīšanu un rupju starptautisko civilās aviācijas noteikumu pārkāpumu.
Eiropas Savienības valstu līderi pēc notikušā vienojās paplašināt sankcijas pret Baltkrievijas amatpersonām, kā arī uzņēmumiem, kas finansiāli atbalsta Minskā valdošo režīmu. Baltkrievijas aviokompānijām aizliegts izmantot ES valstu gaisa telpu un nosēsties ES valstu lidostās. Savukārt Eiropas lidsabiedrībām ieteikts neizmantot Baltkrievijas gaisa telpu.
"Ryanair" pilotu saruna ar Baltkrievijas gaisa satiksmes dispečeriem
Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390 approaching SOMAT
ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.
ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk
Pilot: Yes, go ahead.
ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.
Pilot: 1TZ Standby.
Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?
ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.
Pilot: Roger that, standby.
ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.
Pilot: Ok...that..it..understood give us alternate please.
Pilot:09:32:59: RYR 1TZ
ATC: RYR 1TZ
Pilot: The bomb....direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?
ATC: RYR 1TZ stanby please.
ATC: 09:33:42: RYR 1TZ
Pilot: Go ahead.
ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.
Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?
ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.
Pilot: Roger, standby.
Pilot:09:34:49: Radar, RYR 1TZ.
ATC: RYR 1TZ.
Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).
ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.
Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).
ATC. Do you need RYR operation frequency?
Pilot: That is correct 1TZ.
ATC: Standby please.
ATC: RYR 1TZ ,Standby please
Pilot: Standing-by.
Pilot:09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?
ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.
Pilot: Could you say again that I have to call for the airport that authorities ...(unreadable) to divert to..
ATC: RYR 1TZ I read you THREE, say again please.
Pilot:09:39:57: Radar, RYR 1TZ .
ATC : RYR 1TZ ,Go.
Pilot: Can you say again the IATA code of the airport that authorities recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ roger, standby please.
Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of the airport that authorities have recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ Standby.
Pilot: Standby, Roger.
ATC :09:41:00: RYR 1TZ .
Pilot: Go ahead.
ATC: IATA code is MSQ.
Pilot: can you say again please?
ATC:IATA code MSQ.
Pilot: MSQ, thanks.
Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from?Where did it come from?Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
Pilot: can you say again?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
Pilot : unreadable.
Pilot:Did you say that your recommendation?
ATC: RYR 1TZ , Charlie-Charlie.
ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750
Pilot. 131.75 and we have contact...(unreadable).
ATC:09:44:38 RYR 1TZ advise your decision please?
Pilot: Radar ,RYR 1TZ
ATC:RYR 1TZ advise your decision please.
Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the code of the (unreadable) green, yellow or amber red.
ATC: Standby.
ATC:09:45:09 RYR 1TZ they say code is red.
Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.
ATC: RYR 1TZ Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.
Pilot; Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.
Pilot:09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport
ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger.Standby for vectors.
Pilot: Standby RYR 1TZ .
Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.
ATC: RYR 1TZ , descend FL100.
Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ .
ATC:RYR 1TZ from present position cleared direct point KOLOS : Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.
Pilot: Direct to KOLOS RYR 1TZ.
ATC:09:50:15 RYR 1TZ how do you read me?
Pilot: I read you 5 RYR 1TZ .
ATC: Roger.
ATC:09:50:24: RYR 1TZ do you need any aerodrome details and weather information?
Pilot : We can (unreadable )ATIS from Minsk ...enough.
ATC: RYR 1TZ do you need ATIS frequency?
Pilot: We got it.09:It is 128.850, 1 TZ.
ATC:09:51:50: RYR 1TZ
Pilot: 1TZ , go ahead.
ATC: RYR 1TZ KOLOS 2H arrival, RW in use 31R and if you need vectors advise.
Pilot: Ok, KOLOS.. could you say the (unreadable).
ATC: KOLOS 2H arrival.
Pilot: KOLOS 2H arrival, RW 31R, RYR 1TZ
ATC: And ATIS frequency is 128.850
Pilot: 28.85.
ATC:09:52:29: RYR 1TZ and advise passengers on board and if any dangerous goods on board.
Pilot: No dangerous goods, standby...and we need 130 to avoid.
Pilot:09:53:00 RYR 1TZ turning heading 130 to avoid.
ATC: RYR 1TZ roger heading 130 report clear of weather.
Pilot: WILCO.
Pilot :09:54:45: RYR 1TZ persons on board is 133.
ATC: Persons on board 133 copied thank you.
ATC:09:55:33 RYR 1TZ when ready report estimating time of arrival.
Pilot: 09:56:48: RYR 1TZ request descend 9000 feet.
ATC: RYR 1TZ descend FL90.
Pilot. Descend FL90, RYR 1TZ .
ATC: 09:57:12: RYR 1TZ now contact Minsk approach on 125.9.
Pilot: 125.9, RYR 1TZ