«Boeing» izpilddirektors sniegs liecības ASV Senātā un Kongresā

ASV aviobūves uzņēmuma „Boeing” izpilddirektors Deniss Muilenburgs otrdien un trešdien liecinās ASV Senātā un Kongresā. Pēc divām „Boeing 737 MAX” aviokatastrofām šo aviolaineru izmantošana martā visā pasaulē tika pārtraukta. Politiķi iztaujās uzņēmuma vadītāju, lai uzzinātu atbildes uz daudziem jautājumiem saistībā ar notikušajām aviokatastrofām, iestāžu sadarbību un gūtu pārliecību par to, ka tiek darīts viss, lai šī modeļa izmantošana turpmāk būtu droša.

Īsumā:

  • „737 MAX” izmantošanu visā pasaulē pārtrauca martā.
  • Iepriekš īsā laikposmā divās šī modeļa lidaparātu katastrofās bojā gāja 346 cilvēki.
  • Iespējams, vaina bija lidmašīnu automātiskajās sistēmās.
  • Kompānijas izpilddirektors: Veiksim uzlabojumus, ievērosim drošības prasības ilgtermiņā.
  • ASV Federālā aviācijas pārvalde analizē ''Boeing'' piedāvātos drošības sistēmas jauninājumus.
  • Pieļauj, ka modeli atkal izmantot atļāus decembrī.
  • Senatori plāno rūpīgi iztaujāt izpilddirektoru Muilenburgu; viņam jāstājas arī Kongresa Transporta un infrastruktūras komitejas priekšā.
  • Patērētāju aizstāvis: „Boeing” ir maldinājis savus investorus, visai vadībai jāatkāpjas.
  • Izmeklēšanas ziņojums: Lidmašīnas katastrofā vainojama arī pilotu lēnā reakcija uz brīdinājumiem un nepietiekama pilotu apmācība.
  • Uzņēmuma peļņa un tirdzniecības apjomi krītas; papildu izdevumi jau pārsniedz 9 miljardus dolāru.

ASV aviobūves uzņēmuma „Boeing” lidmašīnu modeļa „737 MAX” izmantošanu visā pasaulē pārtrauca marta vidū, un pret uzņēmumu tika vērstas vairākas izmeklēšanas. Tas tādēļ, ka ar dažu mēnešu starpību notika divas šo lidmašīnu katastrofas, kurās gājuši bojā 346 cilvēki. Pirmā no traģēdijām notika pērn oktobrī, kad Indonēzijas aviokompānijas „Lion Air” lidmašīna „Boeing 737 MAX 8” iegāzās Javas jūrā neilgi pēc pacelšanās no galvaspilsētas Džakartas, savukārt martā avarēja Etiopijas aviokompānijas „Ethiopian Airlines” laineris „Boeing 737 MAX 8”. Tika konstatēts, ka automātiskā sistēma šajos lidmašīnu modeļos, kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ.

«Boeing» izpilddirektors sniegs liecības ASV Senātā un KongresāRihards Plūme
    Pēc katastrofām „Boeing” solīja meklēt risinājumus. Nesen aviobūves uzņēmuma priekšsēdētāja amatu zaudējušais Deniss Muilenburgs, kas saglabājis izpilddirektora vietu, kādā no intervijām maija beigās sacīja:

    „Manā 34 gadus ilgajā darbībā šajā uzņēmumā, šis ir atstājis lielāku ietekmi uz mani nekā jebkas cits. Mēs nevaram mainīt to, kas ir noticis, bet mēs varam būt pilnībā apņēmīgi attiecībā uz to, ko mēs varam darīt un darīsim drošības uzlabošanā. Man patiesi ir žēl, un es atvainojos ģimenēm, kuras tas ir skāris. Un es atvainojos ceļotājiem kopumā, kuru uzticība mums ir iedragāta. Mēs esam negatīvi ietekmējuši mūsu patērētājus, un mēs to nožēlojam. Mēs uzņemamies atbildību un zinām, ka ir uzlabojumi, kas jāveic, un esam apņēmības pilni ievērot visas drošības prasības ilgtermiņā.”

    ASV Federālā aviācijas pārvalde vairākus mēnešus ir pārskatījusi „Boeing” piedāvātos galvenās drošības sistēmas programmatūras jauninājumus, kā arī pilotu apmācību un dažādu sistēmu izmaiņas. Saistībā ar šīm katastrofām pārvalde saskārusies ar plašu kritiku situācijas risināšanā, piemēram, tā nav uzskatījusi par nepieciešamu veikt simulatoru apmācības pilotiem.

    Iepriekš starptautisko regulatoru izplatītajā ziņojumā tika teikts, ka Federālajai aviācijas pārvaldei trūka darbaspēka un kompetences, lai pilnībā izvērtētu lidaparātā uzstādīto programmatūru, kad tā sertificēja lidmašīnu.

    Paredzams, ka pārvalde ļaus šo lidmašīnas modeli atgriezt ekspluatācijā ne agrāk kā decembrī, un regulatora vadītājs Stīvs Diksons ir paziņojis, ka viņš plāno personīgi pilotēt „737 MAX”, pirms atļaus šo lidmašīnu atkal izmantot lidojumiem.

    Lai kliedētu bažas par šī modeļa drošību, kā arī atbildētu uz jautājumiem par sertifikāciju, lidmašīnas modeļa dizainu un uzņēmuma sadarbību ar citām iestādēm, ASV Senāta Tirdzniecības komitejā šodien liecinās „Boeing” izpilddirektors Muilenburgs. Tas notiks dienā, kad aprit gads kopš aviokompānijas „Lion Air” katastrofas. Muilenburgs atzinis, ka viņu sagaida daudz izaicinošu jautājumu.

    Senāta komiteju vada senators Rodžers Vikers, kurš uzsvēris, ka abiem negadījumiem nekādā gadījumā nevajadzēja notikt, un, viņaprāt, netika pievērsta pietiekama uzmanība tam, kā dažādi piloti reaģēs uz brīdinājuma signāliem kabīnē. Noklausīšanās laikā Vikers plānojot pievērst uzmanību attiecībām starp ražotājiem un regulatoriem. Iepriekš izskanējušas bažas, ka kompānija varētu būt maldinājusi regulatorus par „737 MAX” problēmām. Pirms tālāku soļu speršanas, pēc Vikera domām, esot nepieciešams uzklausīt dažādus viedokļus un izmeklēšanu rezultātus.

    Komitejas vadītājs arī uzsvēris, ka šis lidmašīnas modelis neatgriezīsies Savienoto Valstu debesīs tik ilgi, līdz 99,9% sabiedrības un politikas veidotāju nebūs guvuši pārliecību par to, ka lidmašīna ir pilnīgi droša.

    Aviobūves uzņēmuma izpilddirektora iztaujāšana plānota arī trešdien, kad viņš ieradīsies ASV Kongresa Transporta un infrastruktūras komitejā. Tās vadītājs Pīters Defazio iepriekš aģentūrai „Reuters” norādījis, ka uzņēmumam ir „jāiztīra sava kultūra”. Viņaprāt, to nav iespējams paveikt ar tiem cilvēkiem, kas vadībā bija traģisko negadījumu laikā. Komitejas vadītājs arī uzsvēra, ka Kongresam būtu jāmaina veids, kādā Federālā aviācijas pārvalde sertificē jaunus lidmašīnu modeļus.

    Savukārt politiskais aktīvists un patērētāju aizstāvis Ralfs Naders intervijā CNN atzinis, ka ar uzlabojumiem programmatūrā vien nepietiks, lai lidmašīnu padarītu drošu.

    „Programmatūras atjaunināšana kļūmes salabošanai nav pareizas veids, kā rīkoties, ja problēma slēpjas arī aerodinamikā. „Boeing” ir maldinājis savus investorus. Tiek teikts, ka līdz decembra beigām lidmašīnas atkal būs gaisā, bet tās ir fantāzijas. Viņi ir nepatikšanās visās frontēs.

    No amatiem ir jāaiziet visai uzņēmuma vadības komandai, jo tā ir ieinteresēta kļūdu neatzīšanā un tā grauj visas „Boeing” korporācijas nākotni.”

    Piektdien izdotajā Indonēzijas izmeklētāju ziņojumā tika secināts, ka „Boeing”, rīkojoties bez pienācīgas ASV regulatoru uzraudzības, nespēja aptvert riskus, izstrādājot kabīnes programmatūru savā „737 MAX” modelī. Tāpat lidmašīnas katastrofā vainojama pilotu lēnā reakcija uz brīdinājumiem un nepietiekama pilotu apmācība.

    Saistībā ar modeļa „737 MAX” nedienām uzņēmums pārdzīvo grūtus laikus un vēl pagājušajā nedēļā tika atlaists „Boeing” komerciālo lidmašīnu nodaļas vadītājs Kevins Makalisters. Savukārt vairāk nekā uz pusi kritusi uzņēmuma peļņa trešajā ceturksnī, bet par vairāk nekā 20% kritis tirdzniecības apjoms. Papildu izdevumi saistībā ar aizkavētām „Boeing 737 MAX” piegādēm sasnieguši jau vairāk nekā 9 miljardus dolāru.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Pasaulē
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti