Panorāma

Polijas prezidents pirms vēlēšanām tiekas ar Trampu

Panorāma

Atbalsta ASV karavīru izvietošanu Polijā

"Lufthansa" tiek glābta ar 9 miljardiem eiro

«Lufthansa» tiek glābta ar 9 miljardiem eiro

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem un 3 mēnešiem.

Pandēmijas dēļ noteiktie stingrie ierobežojumi smagi skāruši aviācijas nozari, kas jau pirms krīzes daudzās Eiropas valstīs nebija ienesīga.  Kontinenta valstu valdības iegulda miljoniem un pat miljardiem eiro aviosabiedrību glābšanā. Bet visvairāk tikko saņēmusi Eiropas lielākā lidsabiedrība – vācu "Lufthansa" – 9 miljardus eiro. Lidsabiedrība bija nonākusi ļoti tuvu maksātnespējai.

"Lufthansa" grupā ietilpst arī Briseles, Austrijas un Šveices aviokompānijas. "Deutche Welle" aprēķinājusi, ka tās katru stundu zaudē apmēram vienu miljonu eiro no savām naudas rezervēm, jo Covid-19 apturējis teju visus avioceļojumus.

Aviokompānijā "Lufthansa" strādā 138 tūkstoši darbinieku, un 80% no visām lidmašīnām krīzes laikā nelidoja.

"Mums ir beigusies nauda. Līdz šai dienai dzīvojam no labo gadu rezervēm, bet drīz tās būsim izsmēluši. Bez atbalsta bankrotēsim jau nākamajās dienās," uzsvēra lidsabiedrības "Lufthansa" padomes priekšsēdētājs Karls Ludvigs Klejs.

"Lufthansas" vadītājam ceturtdien izdevās pārliecināt akcionārus ļaut Vācijas valdībai iesaistīties uzņēmumā. Aviosabiedrība no Vācijas valdības saņems 9 miljardus eiro. Savukārt Vācijas valdība iegūs 20% uzņēmuma akciju un divas vietas "Lufthansa" valdē.

"Mūsu ieiešana "Lufthansā" ir uz ierobežotu laiku. Kad uzņēmums būs atpakaļ uz ceļa, valsts pārdos savu daļu – mēs ceram, ka ar nelielu peļņu," sacīja Vācijas finanšu ministrs Olafs Šolcs.

Arī "Lufthansa" vadība cer pēc iespējas ātrāk atsavināt akciju paketi no valsts, tiklīdz aviosabiedrība būs nostabilizējusies.

Taču "Lufthansu" gaida arī nopietna pārstrukturizācija un izdevumu samazināšana, lai bizness normalizētos. Tās, protams, nav priecīgas ziņas "Lufthansas" pilotiem, kas iepriekšējos gados itin bieži ir streikojuši. Taču tagad piekrituši algu samazinājumam, pretī prasot apsolījumu, ka līdz 2023. gadam neviens netiks atlaists. 

"Jūs jau nezināt, kāpēc akcionāri pieņem lēmumus, bet mēs nosūtījām svarīgu vēstījumu. "Lufthansa" un tās lielākā darbinieku grupa atsakās no ievērojamas atalgojuma daļas un lūdz vienošanos ar akcionāriem," sacīja lidsabiedrības "Lufthansa" apkalpes arodbiedrības pārstāvis Nikolajs Baubliess.

Arī Eiropas Komisija (EK) devusi savu zaļo gaismu Vācijas atbalstam aviokompānijai. Reaģējot uz Covid-19 izraisīto krīzi ekonomikā, EK ir ievērojamai mīkstinājusi valsts atbalsta noteikumus un šobrīd vairākas aviosabiedrības jau saņēmušas vai gaida uz valsts atbalsta saņemšanu.

Visticamāk, nākamnedēļ EK dos zaļo gaismu arī Latvijas 250 miljonu lielajam ieguldījumam "airBaltic" pamatkapitālā un 36 miljonu aizdevumam, kas arī tiks  kapitalizēts.

Zviedrijas valdība plāno SAS glābšanā ieguldīt 500 miljonus eiro, bet ar nosacījumu – aviokompānija ir jāglābj videi draudzīgā veidā – tas citstarp nozīmē, ka plānotā Stokholmas Ārlandas lidostas paplašināšana nenotiks. 

"SAS, tāpat kā visas citas aviosabiedrības, atrodas ārkārtīgi grūtā situācijā. Lai tā ilgtermiņā būtu ilgtspējīga, ir nepieciešams, lai visi būtu iesaistīti un uzņemtos atbildību. Tas ir pamatnosacījums, lai mēs iesaistītos," uzsvēra Zviedrijas industrijas ministrs Ibrahims Bailans.

Itālijas aviokompānija "Alitalia", kas jau pirms krīzes ilgstoši strādāja ar zaudējumiem, tagad no savas valdības dabūs 3 miljardus eiro. Bet eksperti norāda – "Alitalia" ir pārāk maza, lai ilgtermiņā izdzīvotu bez pievienošanās kādai lielākai aviokompānijai.

Francijas valdība  savu Covid-19 krīzes sagrauto aviācijas un kosmosa rūpniecību glābs ar 15 miljardiem eiro – tostarp lidmašīnu ražotāju "Airbus" un nacionālo aviokompāniju "Air France".

Francijas finanšu ministrs Bruno Lemērs sacīja: "Mums jāglābj sava aeronautikas nozare. Turpmākajos mēnešos mums ir jāizvairās no jebkāda vājuma attiecībā pret amerikāņu gigantu "Boeing" un Ķīnas gigantu "Comac"! Mēs neļausim pasaules aeronautikas tirgu sadalīt starp Ķīnu un ASV!  Francija un Eiropa saglabās savu pozīciju!"

Taču ar notiekošo ir neapmierināta zemo cenu aviokompānija "Ryanair", kas uzskata, ka valsts atbalsts dod "Lufthansa" un "Air France-KLM" negodīgas priekšrocības, kas turpmākajos gados kropļos konkurenci Eiropā. "Ryanair" vadītājs Maikls O’Līrijs apņēmies tiesāties.

KONTEKSTS:

Jaunais koronavīruss sāka izplatīties 2019. gada nogalē Ķīnas centrālās daļas pilsētā Uhaņā, kurā dzīvo 11 miljoni cilvēku. Pasaules Veselības organizācija 2020. gada martā paziņoja, ka Covid-19 sasniedzis globālās pandēmijas līmeni.

Covid-19 slimības ierobežošanai daudzas pasaules valstis nolēma apturēt starptautiskos pasažieru pārvadājumus. Covid-19 krīze ļoti smagi ir skārusi arī aviācijas nozari. Analītiķu prognozes liecina, ka ceļojumu atsākšanās un aviokompāniju atkopšanās var prasīt daudzus mēnešus, drīzāk pat vairākus gadus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti