Kultūras ziņas

“Modes šedevri” – izstāde par izciliem dizaineru tērpiem un aksesuāriem

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Čulpana Hamatova un “Post Scriptum” Jaunajā Rīgas teātrī

FOTO: Pirmizrādi Jaunajā Rīgas teātrī piedzīvo Čulpanas Hamatovas monoizrāde

Jaunais Rīgas teātris noslēdz sezonu ar teātra trupu papildinājušās aktrises Čulpanas Hamatovas monoizrādi. Tā iedzīvina Fjodora Dostojevska un periodikas publikācijas, pētot Kremļa agresiju Ukrainas un visas pasaules kontekstā. Izrādei dots nosaukums "Post Scriptum".

Nadežda ir skolotāja. Jau daudzus gadus dzīvo viena pati un skatās populārus Krievijas televīzijas kanālus. Tā sākas Jaunā Rīgas teātra iestudējums, kurā režisors Alvis Hermanis galvenajā lomā ir uzaicinājis Latvijā mītošo Krievijas teātra un kino zvaigzni Čulpanu Hamatovu. Tomēr viņas varone šajā stāstā ir tikai simbols. Tāpat kā viss iestudējumā, kuram dots nosaukums "Post Scriptum".

Hamatova skaidroja, ka "Post Scriptum" ir pēcvārds "pēc visa kopā, pēc Mariupoles teātra, pēc kara sākuma, pēc Bučas".

Netiešā veidā šajā iestudējumā mūsdienu pasaules traģēdija tiek stāstīta divos savienotos stāstos. Pirmo no tiem skolotāja Nadzežda atklāj Fjodora Dostojevska romāna "Velni" fragmentā.

Otra izrādes daļa ir ņemta no viena no retajiem Krievijas žurnālistikā palikušajiem profesionālajiem izdevumiem "Novaja Gazeta". Tā ir Maskavā nogalinātās žurnālistes Annas Poļitkovskas 2006. gada eseja par mūzikla "Nord-Ost" laikā notikušā terorakta upuri.

Pirmizrādi apmeklēja “Novaya Gazeta. Europe” galvenais redaktors Kirils Martinovs, viņš pauda: "Manuprāt, pēdējo gadu laikā mums Krievijā pietrūka šāda teātra. Šis teātris stāsta par to, kas notiek aiz loga, par realitāti. Bieži māksla ir metaforiska, dažreiz pārāk metaforiska. Un pēdējo gadu laikā redzētais Maskavas teātros bija ar daļu nepateiktā, ar noklusēšanas figūru, ar vēlmi spēlēties ar cenzūru."

Savukārt režisors Vitālijs Manskis uzsvēra: "Tā bija atgriešanās tur, no kurienes es aizbraucu un nevēlos atgriezties. Tā ir diezgan vardarbīga atgriešanās tajā nepatīkamajā, kurā nevēlos būt."

Pusotru stundu aktrise izspēlē dialogus par noziegumu, grēku nožēlu, nespēku un iekšēju cīņu pret ļaunumu. Tas viss notiek, apdzīvojot nelielu laukumu, kurā viņas spēles partneri ir televizors, dīvāns, spilvens un paklājs.

"Godīgi sakot, tā nav izrāde. Vai pareizāk – tā ir neparasta izrāde. Gan pēc formas, gan pēc aktiera būšanas. Īpaši man, kas ar Alvi ir strādājusi pie diviem iestudējumiem, un abi ir citā reģistrā, citā žanrā. Vienkārši šodien nepieciešama cita nots, cita forma sarunai," uzsvēra Hamatova.

"Post Scriptum" ir pēdējā Jaunā Rīgas teātra izrāde šosezon un Hamatovas pirmā uz šīs skatuves. Teātra vadība atklāj, ka jau drīzumā aktrise tiks iesaistīta jaunā iestudējumā. Tajā lomu viņa atveidos latviešu valodā, kuru jau šobrīd sākusi intensīvi apgūt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt