Vai politiku mūsdienās iespējams atdalīt no mākslas? Situācijā, kad kaimiņos notiek karš, kinorežisors Matīss Kaža savā pirmajā iestudējumā teātrī "Maigā vara" uzdod būtiskus jautājums par mākslinieka atbildību – kura pusē tu esi – ukraiņu vai krievu? Un kā rīkoties jaunam radošam cilvēkam, veidojot karjeru kompromisu pilnā pasaulē?
"Es iespaidojos no savas pieredzes starptautiskajā kinoscēnā, kur Rietumeiropā pavisam citādi uztver šo Ukrainas kara kontekstu. Viņiem nav to zināšanu, kas nāk mums ar postkoloniālo mantojumu. Bet, protams, mani iespaidoja arī nesenie precedenti Latvijā, kā, piemēram, "Riboca", tas, kas notika Ogres muzejā, kas notika nesen Daugavpils teātrī, – tie visi ir gadījumi, kuri liek uzdot jautājumu, kā tad rīkoties šādās situācijās? Un to tad arī mūsu izrāde analizē," stāsta režisors.
Dramaturģe Elza Marta Ruža atklāj, ka tas, par ko viņa visvairāk gribēja runāt šajā dramaturģijā, ir mākslinieka atbildība: "Ir ļoti būtiski izcelt to, ka principā māksla var būt arī politisks rīks, ar ko var ietekmēt to, kam cilvēki tic, jo laikā, kad mums visapkārt notiek karš, mums ir jāapzinās, ka šim karam nav tikai fiziskā, bet arī informatīvā dimensija.
Tas principā ir informatīvs karš, kur arī teātris var tikt izmantots kā ierocis un, manuprāt, tādēļ es jūtu arī tādu politisku atbildību par kaut kādām idejām, kuras es paužu savos darbos."
Elzas Martas Ružas un Matīsa Kažas sacerētā luga vēsta par jaunu krievu režisoru, no narkotikām atkarīgu geju, kurš dzīvo un strādā ārzemēs ar pseidonīmu un iestudē prestiža festivāla atklāšanas izrādi Londonā, it kā apolitisku vēstījumu par 14. gadsimta karavadoni un valdnieku Tamerlanu. Ukraiņu kopiena sāk iebilst un pieprasa paust savu politisko nostāju. Producents, arī aiz angļu vārda maskējies krievu izcelsmes naudas devējs, pieņem darbā jaunu asistenti, kura nonāk kompromisu pilnajā pasaulē.
Izrādē piedalās Marija Luīze Meļķe, Matīss Budovskis, Egons Dombrovskis, Kaspars Aniņš, Ināra Slucka, Rūdolfs Sprukulis, Agate Marija Bukša.
Marija Luīze Meļķe: "Es domāju, ka skatītājam varētu šķist, ka ir ļoti dažādi šie būtiskākie jautājumi. Šis darbs ir visai blīvs labā ziņā ar ļoti dažādām tēmām un dilemmām. Svarīgākais, šo lomu atveidojot, protams, ir labi savu darbu izdarīt, nospēlēt labi tēlu, ko es spēlēju. Kas viņai ir svarīgākais šajā patiesību kartē un kas man – tās ir pamatīgas atšķirības."
Par savu lomu stāsta arī Matīss Budovskis: "Šajā izrādē es spēlēju krievu izcelsmes režisoru, kurš nedzīvo Krievijā, bet izrādes veido Eiropā un citviet, un viņš ir apolitisks savā nostājā, viņš nevēlas identificēties ar Krieviju. Šādi cilvēki ir arī mums mākslas vidē pazīstami. Tie ir tādi absolūtie mākslinieki, kurus interesē tikai viņu darbs un neinteresē nekādu politisko viedokļu paušana, bet šodien, skatoties šo darbu, zinot kontekstu un arī kaut kādā ziņā rūpējoties par savas valsts drošību, esot pret karu, par Ukrainu un pret varu, ko izrāda Krievijas esošā valdība, mēs saprotam, ka šodien ir svarīgi par to runāt, ir svarīgi paust viedokli. Ir svarīgi nostāties kādā pusē, un tuvāko gadus es neredzu, kā ir iespējams lavierēt starp šīm patiesībām, jo man liekas, mēs esam brīdī, kur ir jāizvēlas, kurā pusē tu esi."
Matīss Kaža pauž, ka viņam šī izrāde ir par jaunu cilvēku mūsdienu izvēļu multiversā, kurā visas izvēles var izrādīties nepareizās: "Kur katrā gadījumā tu kaut ko zaudē vai upurē kādu savu morāli ētisko vērtību vai kaut ko citu. Un ko tad tādā situācijā jaunam cilvēkam darīt?"
Tehniski šis būs ļoti sarežģīts iestudējums, kurā apvienota kino un teātra spēle, uz skatuves pat operatoram iedalot īpašu lomu, lai skatītāji uz ekrāniem redzētu aktieru tuvplānus un aizkulises.
Operators Aleksandrs Grebņevs stāsta: "Viennozīmīgi, operators šajā izrādē ir aktieris, operatoram ir zināma svešinieka loma. Kamera šajā izrādē piedāvā skatītājiem tuvplānus, tas ir pirmais un svarīgākais ieguvums, un kameras uzdevums ir atrādīt to, ko skatītājs ar savu aci arī neredz. Piemēram, scenogrāfija būvēta tādā veidā, ka ir stūri, kur aktieri ielien un skatītājs no zāles neredz tur aktierus, tad tur nāk klāt kamera, lai skatītājs uz lielajiem ekrāniem var izbaudīt aktiera tuvplānus kaut kādos kaktos."
"Maigās varas" pirmizrāde Latvijas Nacionālā teātra Jaunajā zālē jau 9. novembrī.