«Rahu The Fool» – grupa, kas izglīto klausītājus populārās mūzikas vēsturē

Muzikālā “resgaļu” banda “Rahu The Fool” novembra beigās nākuši klajā ar savu debijas dubultalbumu “Rahu The Fool” jeb “Rahu” – latviešu valodā un “The Fool” – albumu angļu valodā. Klausītājiem grupa ir zināma no līksmiem deju vakariem, piemēram, folkklubā “Ala”, savukārt plašāka publika “Rahu The Fool”  iepazina kā konkursa “Supernova”  dalībniekus.

“Rahu the Fool” mūzika nāk no 20. gadsimta pirmās puses – tautas mūzika, blūzs, džezs, jūrnieku un karavīru dziesmas un šlāgeris tā visklasiskākajā izpratnē – šie stili vienkopus būs saklausāmi grupas izpildītajā citu autoru un arī pašu sarakstītajā mūzikā. Varētu teikt – nedaudz vecmodīgi, kas patiesībā mūsdienās nozīmē – ļoti aktuāli, ņemot vērā kopējo nostalģiju pēc pagātnes stabilām vērtībām – pašu rokām taisītām, izturīgākām lietām, lēnāku laika ritējumu un sirsnīgāku kopā būšanu, ja ne diendienā, tad vismaz tradicionālajās svētku dienās organizējot pašiem savu “Zaļumballi”.

Albumā “Rahu” ir 14 dziesmas latviešu valodā. Kompozīciju "Stepe" un "Taiga" autori ir paši “Rahu The Fool”.

Bet, piemēram, dziesmas “Bagāts un nabags”, “Tumšā naktī” klausītājiem būs zināmas no dueta “Brāļi Laivinieki”  repertuāra, kuri pagājušā gadsimta 20. un 30. gados aktīvi koncertēja Rīgas naktsklubos.

Albumā iekļauta grupas versija par Imanta Kalniņa dziesmām “Četri balti krekli”, “Viena meita govi slauca”, kuras zināmas no Rolanda Kalniņa filmas “Četri balti krekli (Elpojiet Dziļāk!)” skaņu celiņa. Tad vēl  “Šņāci Minna” jeb “Wheezy Anna”, kas pie mums 20. gadsimta 30. gados atceļojusi no Anglijas, un citas dziesmas.

Albumā “The Fool” atrodamas 15 kompozīcijas – grupas oriģināldziesmas “Oh, Long River” un "Seagulls Meat" – un citu autoru dziesmas un skaņdarbi, kuru izcelsme meklējama ASV 20. gadsimta 30.–50. gados. Tā blūzmeņa Aklā zēna Fullera (Blind Boy Fuller) dziesma “Rag, Mama, Rag” ir piedzīvojusi visdažādākās versijas, un arī “Rahu the Fool” to iekļāvuši albumā. Albumā savu vietu atradušas arī džeza pianista Fata Welera (Fats Waller) divdomīgās “Reefer Song”, kā arī Kaba Kaloveja  (Cab Calloway) koķetās "Minnie the Moocher"  jaunās versijas un ne tikai.

Albumā būs arī  Džimija Makhjūza (Jimmy McHugh) instrumentālais džeza standarts "I Can't Give You Anything but Love, Baby", kuru vēlāk kā dziesmu savā repertuārā iekļāvuši daudzi pazīstami džeza dziedātāji, piemēram, Bilija Holideja (Billy Holiday).

Amerikāņu folka dziedātājas Vera Halas (Vera Hall) dziesmu “Trouble so hard” mēs labi zinām Mobija izpildījumā, bet albumā “Fool” to dzied Marija Broča, kuru zināmā kā grupas "The Coco'nuts” solisti. Viņa dzied arī “Just a Little Bit of Rain”. Viesmākslinieka statusā ir arī mūsu slavenākais skeitbordists Madars Apse, kurš iedziedājis “Make Me a Pallet on your Floor” un “Waiting for a Train”.

Grupas “Rahu The Fool” albums pilda dažādas funkcijas – tas izklaidēs, bet tajā pašā laikā ir savdabīgs pētnieciskais darbs, kas izglīto klausītāju populārās mūzikas vēsturē. Lai sajūta būtu iekapsulēta pēc iespējas precīzāk, albuma fotogrāfijas seno laiku tehnikā radījis fotogrāfs Andris Uškāns.

Tuvāk klausītājiem

Par “Rahu the Fool” izjautāju vienu no grupas dibinātājiem – vokālistu un ģitāristu Pēteri Narubinu: “Mēs sevi saucam par bandu, jo "spēlējam kārtis ar ikdienas situācijām". Mēs spēlējam gan latviešu, gan amerikāņu dziesmu kaverversijas un arī paši radām savas dziesmas. Man un Jāzepam ir ļoti tuva amerikāņu blūza mūzika. Šo sajūtu, kas ir Ņūorleānas džezā un blūzā, Misisipi blūzā, mēs ieliekam latviešu mūzikā.

Mums ir svarīga dzīva mūzika, tāpēc pārsvarā cenšamies mūziku spēlēt akustiski un radīt to sajūtu, it kā viņš būtu kādā veco laiku ballē, mudinot klātesošos iesaistīties un dzīvot līdzi ar mums. Agrāk mūziķi spēlēja bāros, esot pēc iespējas tuvāk klausītājiem.  Arī mēs cenšamies nojaukt šo robežu starp klausītājiem un mūziķiem. Klausītājs mierīgi var dziedāt līdzi, cik skaļi viņš vēlas. Ja viņš dziedās līdzi par skaņu, tad mēs izdomāsim, kā to atrisināt.”

Paldies vecākiem un vecvecākiem

“Viens no pirmajiem "Rahu the Fool"  koncertiem notika mana vectētiņa 90 gadu jubilejā, kad  mērķtiecīgi nolēmām uzspēlēt dziesmas un ziņģes, kuras vectētiņš savulaik ir spēlējis. Mēs viņam par godu izveidojām koncertu-balli, par kuru viņš un arī mēs paši bijām lielā sajūsmā. Tas bija nozīmīgs brīdis "Rahu the Fool" vēsturē. Pirms tam kopā ar Jāzepu uzstājāmies ar koncertu tējnīcā, kur tajā reizē arī radās grupas nosaukums, kopā ar draugiem atklājot to sajūtu esenci,“ stāsta mūziķis.

Pēteris turpina: “Par albumu mums vajadzētu pateikties mūsu vecvecākiem un vecākiem – par to, ko viņi mums ir devuši, lai mēs būtu, kādi mēs esam.

Varbūt izklausās vecmodīgi, ka skatāmies uz to, ko viņi dara, un cenšamies to mazliet atdarināt. Mēs cenšamies uzturēt dzīvu sajūtu, ko esam pārmantojuši no mūsu vecākiem un vecvecākiem.

Šī pateicība arī caurvij albumu. Albumā būs arī vizuāli materiāli no mūsu ģimeņu vēstures. Arī mūsu kā grupas bildes ir īpaši uzņemtas veco laiku fototehnikā – miera stājā, kad māksliniekam ir doti pāris kadri. Dažkārt skatos vecās bildes, kur kungs pie bāra spēlē vijoli, tad es iedomājos – kā viņš jutās, kā skanēja viņa mūzika, kā tā patika klausītājiem? Nevajag daudz domāt, vajag darīt - tad mēs cenšamies sajust to, kā jutās šis kungs. Albumu gan esam ierakstījuši digitāli.”

Kas ir šie muzikanti?

“Šobrīd "Rahu the Fool" pamatsastāvā ir pieci cilvēki. Mums pievienojies saksofonists un ukuleles spēlētājs no Austrālijas  – Benny Goldsmith jeb Bennijs Zeltkalis –  kā viņš pats sevi latviski dēvē. Lai gan viņš ir mazliet cita gadagājuma, esam uz viena viļņa. Jāzeps Podnieks spēlē veļas dēli, flautu un mutes ermoņikas. Jāzeps ir kolorīts personāžs, kosmisks cilvēks un dzīves režisors.

Evita Bambāne – meitene ar kontrabasu. Kamēr Evita šobrīd studē Zviedrijā, viņu ik pa brīdim aizvieto Toms Valmiers, kas bija grupas sākotnējā sastāvā. Toreiz bijām mēs trīs, Toms, Jāzeps un es. Vijoli grupā spēlē Lauma Bērza, kura ir etnomuzikoloģe. Ja mēs darbojamies sajūtu līmenī, tad Lauma mūs ik pa brīdim izglīto par mūsu mūzikas izcelsmi, un tas ir ļoti labi un vērtīgi, “ spriež Pēteris Narubins.

 

 

Saistītie raksti
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti