Kultūras ziņas

Sākas vērienīgs trimdas mākslinieku izstāžu cikls

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Mēmais kino jaunās skaņās

Nacionālais simfoniskais orķestris kinokoncertā pievēršas šausmu žanram

Pagājušajā gadsimtā mēmā kino seansi nebija iedomājami bez tapiera pavadījuma. Arī 21.aprīlī Lielajā ģildē gaidāms mēmā kino seanss – tiks izrādīta 1928.gada filma “Ašera nama gals”. Šoreiz gan tapiera lomā iejutīsies nedaudz vairāk nekā viens mūziķis – viss Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris.

Žana Epšteina 1928.gada šausmu filmu “Ašera nama gals” pavadīja tapiera klavierspēle, un diemžēl nav zināms, kādus skaņdarbus pianisti izvēlējās šausmu filmas pavadījumam.

"Es patiesībā arī sāku ar to domu, kas ir tās pirmizrādes pirmā mūzika? Skaidrs, ka tas bija tikai viens pianists, bet kas bija šie skaņdarbi? Ja kāds zina, tad tiešām ar masu mediju starpniecību lūdzu dariet man to zināmu," aicina diriģents Ainārs Rubiķis un smej.

Tieši Edgara Alana Po stāsta ekranizāciju Nacionālā simfoniskā orķestra kinokoncertam ir izvēlējies diriģents Ainārs Rubiķis. Tapiera lomā šoreiz viss orķestris, bet filmas noskaņas atdzīvinās pārsvarā impresionisma laika mūzika.

"Tāds fragmentārs pirmatskaņojums būs Debisī balets "Khamm". Dramatiskajā vietā ir arī Onegēra mūzika. Kur naglo zārku ciet, tur arī sitaminstrumenti izpaužas tā sirsnīgi," stāsta Rubiķis.

Stundu garo “Ašera nama galu” pavadīs arī Ravēla un Meijo mūzika.

"Patiesībā šis franču kino tikai tāda vīzija vien ir," atzīst diriģents. "Viena lieta ir tas, ko tu skati ar acīm. Mēmais kino ir filmēts ar uzdevumu acīm un ne ausīm. Izteiksmes līdzekļi ir daudz spēcīgāki un spilgtāki. Ja ir bilde un skaņa, tad šie operatori un režisori var neiespringt. (..) Manā gadījumā bija tāpat, es šo skaņu izslēdzu un pēc tam veidoju savu jaunu skatījumu."

Diriģents esot pilnībā apturējis savu dzīvi, lai nodotos filmu skatīšanai pilnīgā klusumā un mierā. Rubiķis norāda, ka viņam svarīgi bijis paturēt oriģinālās filmas detaļas un laikmetīgumu, paraugoties uz visu ar 1928.gada cilvēka acīm.

„Mans grūtākais uzdevums bija atmest cilvēces uzkrāto pieredzi saistībā gan ar kino, gan ar mākslu kopumā," saka Rubiķis.

Savukārt koncerta pirmā daļa klausītājus Daumanta Kalniņa balss pavadībā aizvedīs uz komponista Jura Karlsona uzburto Raiņa varoņa Jāzepa dzīves stāstu.

„Jāzepa tēma ir ļoti sāpīga un ļoti grūti realizējama. Lai uzrakstītu šādu darbu, ir vajadzīga atslēga," norāda Karlsons.

Stāsta centrā ir piedošanas tēma un spēja pārvarēt sāpes – tas, ar ko mēs visi kādā brīdī savā dzīvē saskaramies.

“Ašera nama gals” Lielajā ģildē skanēs piektdien, 21.aprīlī. Iepriekšējās sezonās LNSO kinokoncertos skatītājiem tika piedāvātas filmas ar Čārliju Čaplinu (filma "Karmena" ar Žorža Bizē kulta nozīmes mūziku), gruzīnu kinolente "Mana vecmāmiņa" Dmitrija Šostakoviča muzikālajā ietvarā, kā arī amerikāņu mēmā kino klasika – Freda Ņumeijera kino šedevrs “Beidzot drošībā” ("Safety Last!"), kurai mūziku jau 21. gadsimtā īpaši šim seansam radīja Latvijas komponists Platons Buravickis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt