Magdalēna Bauskā
Sestdien, 17. jūnijā, pulksten 19.00 Bauskas pils tornī gaidāmais koncerts "Intima la Musica", kurā skanēs komponistes Magdalēnas Kasulanas mūzika Dārtas Paldiņas un igauņu mūziķa Kristo Keo (Kristo Käo) izpildījumā. Abiem mūziķiem šī būs pirmā sadarbība, un tas būs arī pirmais koncerts atjaunotajā pils tornī. Mums mazāk zināmās Magdalēnas Kasulanas darbus Dārta Paldiņa atklājusi, pārskatot nošu krātuves. Kasulanas darbi ir īpaši ar komponistes uzstādījumu – pierādīt, ka sievietes ir intelektuāli tikpat spējīgas kā vīrieši, līdz ar to viņas kompozīcijas stils ir augstā līmenī un laikmetam ļoti atbilstošs. Savu mūziku viņa bagātinājusi ar atzītu autoru dzejoļiem, kas runā no vīriešu skatupunkta, tā veidojot tēlu, kā vīrietis uztver sievieti. Komponiste pati savu mūziku arī izpildījusi.
"Tam laikam tas bija ļoti īpaši. Viņas madrigāli ir pirmās sievietes publicētās notis",
stāsta Dārta Paldiņa. Tiek solīta patiesi intīma gaisotne, Paldiņa cer, ka cilvēki, kas ieradīsies, jutīsies izredzēti, mūziķi tā jūtoties.
Hildegarde Liepājā
Svētdien pulksten 16.00 un 18.00 Liepājas Karostas ūdenstornī būs baudām teatrāla koncertperformance "1001 Hildegarde". Hildegarde no Bingenes ir daudz zināmāka, viņas mūzika tiek bieži izpildīta, arī mūsdienīgās interpretācijās. Māksliniece Velta Emīlija Platupe teic, ka šo performanci var saukt arī par rituāliem, kas iedvesmoti tā laika noskaņās: "Hildegarde bija godīga baznīcas sieviete – mūziķe, dzejniece, abate, dziedniece un kas tik vēl ne. Tajā laikā bija arī sievietes, kas nodarbojās ar alķīmijas mākslu, raganīgas sievietes. Viss, kas ir acīmredzams [performancē] – tam iedvesma smelta alķīmijas burvībā." Četras alķīmiskā darba stadijas – melnošana, baltošana, dzeltenība un sarkanība – iedzīvinās objekti, ko māksliniece atturas saukt par lellēm. "Tie varētu būt rituāli ar skulptūrām un substancēm, varbūt mazliet tiks dejots. Tas tāpēc, ka mans ķermenis tikai tā spēj izpildīt rituālus, ja viņš nedaudz padejo," smejas Platupe. Tas būs piedzīvojums maņām, drosmīgie varēs arī ko nogaršot.
"Viņi paliks veseli un stipri pēc tam, bet drosmi tam vajadzēs. Skatītajiem jābūt drosmīgiem,"
saka Platupe. Ilze Grunte turpina, ka drosme bijusi nepieciešama arī aranžējuma tapšanai: "Tolaik mūzika bija vienbalsīga, mums pārsvarā ir vokālinstrumentāli aranžējumi, kur Dārta dzied un spēlē rataliru. Mani instrumenti ir divpadsmit stīgu ģitāra, mandolīna un ķeltu arfa". Darbs pie Hildegardes mūzikas, sasaucas ar Ilzes Gruntes ikdienas darbu, aranžējot tautas dziesmas: "Ir pilnīga brīvība pavadījumā, bet tomēr tas ir citādāk, jo ir zināms, ka tautas mūzika tika pavadīta ar instrumentiem[..], bet Hildegardes gadījumā ir zināms, ka netika spēlēti instrumenti." Veidojot skanējumu, viņa centusies to attālināt no renesanses mūzikas, lai gan arī tādas līnijas, līdztekus roka, austrumnieciskām noskaņām un, protams, folkmūzikai būs saklausāmas. "Prieks, ka pati no malas izdzirdu, ka tur ir tie Hildegardes melodiskie gājieni, kas ir pilnīgs brīnums, svaigums un neaprakstāma tīrība," saka Grunte. Paldiņa pievienojas, ka Hildegardes melodiskums nav ieliekams nekādos rāmjos, turklāt ar plašu vērienu viņa melodijas papildinājusi ar pārpasaulīgiem tekstiem.
Hildegardes varā
Kā stāsta programmas veidotājas, ideja radusies jau 2020. gada vidū, kad notikušas pirmās trīs līdzīgas uzstāšanās. Platupe atceras, ka pirmajā no tām cilvēki baznīcā bija sakautrējušies un centās skatīties uz mūziķiem, nepievēršot uzmanību performancei. Nosaukums "Traks pēc tevis, Hildegarde" performancei dots, jo šī personība ārkārtīgi fascinējusi pasākuma veidotājus. "Mēs viņu mīlam," saka Platupe. "Viņai arī droši vien bija cilvēki, kas teica: nu, Hildegarde, tā taču nevar, tā neviens nedara, un viņa nav klausījusi šiem pretī runātajiem, un to es cenšos pati savā radošajā darbā darīt".
16. jūlijā performance būs skatāma arī Daugavpils Marka Rotko centrā.