“Jāņa Kupča rokraksts keramikā aizrauj ar savu inteliģenti asprātīgo darbu saturu,” norāda Porcelāna muzejā. Jaunākie darbi tapuši iedvesmojoties no Daniila Harmsa grāmatas “Gadījumi”.
Autors ar saviem darbiem necenšas ilustrēt absurda literatūras autora stāstu krājumu, bet, domājot par izstādi Rīgas Porcelāna muzejā, mākslinieks ir turējis šo grāmatu sev tuvumā un cer, ka arī pacietīgajam izstādes vērotājam šī grāmata nav sveša.
Izstādes nosaukums “Puškinam bija četri dēli, un visi idioti” izvēlēts par godu tāda paša nosaukuma stāstam grāmatā. Izstādē būs eksponēti arī agrāk tapuši darbi, kuros materializējušies pārdzīvojumi un piedzīvojumi.
Mākslinieks izstādes darbos “izmanto porcelāna balto krāsu kā vienu no izteiksmes līdzekļiem, tiešam izceļot šo materiālu,” stāsta Rīgas Porcelāna muzeja Ekspozīcijas un izstāžu kuratore Ieva Nagliņa.
“Viņa darbos vispār ir svarīga šī forma un formas stilizācija, kas ir pakļauta darba idejai, gan materialitāte, ko viņš izmanto dažkārt arī idejiski.”
Mākslinieks Jānis Kupčs atzīst – baltais ir riskanta krāsa. “Baltais ir ļoti aktīvs. Kad tev ir balts audekls, tā ir diezgan dramatiska pāreja, lai tu viņam varētu pieskarties un sākt gleznot,” skaidro Kupčs, uzsverot, ka porcelānam baltā ir dabiskā krāsa. “Ir dažādi porcelāni, un tas baltums ir dažāds. Man pat roka nekad neceļas kaut ko tur glazēt īpaši, izņemot, ja ir kaut kāda caurspīdīga vai caurspīdīgi matēta glazūra, kas [izstādē] dažiem darbiem ir.”
“Man nenormāli patīk neglazētā porcelāna miesa,” atzīmē mākslinieks.
Kaut arī Jānis Kupčs sevi veiksmīgi pierāda divos mākslas veidos – gan keramikā, gan glezniecībā, katrā iezīmējas atšķirīgas daiļrades šķautnes. Autora gleznieciskajā rokrakstā dominē spraigs triepiens, spilgtas krāsas un abstrahēti apkārtējās vides motīvi. Savukārt keramikā mākslinieks veido konceptuālas kompozīcijas izteiksmīgā valodā, kur dominē tīra forma un liela nozīme ir materialitātei un humoram.
“Tas man ļoti patīk Kupča keramikā, kur varbūt atšķirībā no glezniecības, kas arī ir viņa izpausmes lauks, viņš ir ļoti asprātīgs, un tas darbu saturs nereti nes sev līdzi plašāku kontekstu. Gan tā forma, gan pat darba nosaukums nes kaut kādu humoristisku elementu, atsauci, netradicionālu salikumu vai kaut kādu neiespējamu pretstatu mijiedarbību,” stāsta Ieva Nagliņa.
Izstāde Rīgas Porcelāna muzejā skatāma no 2020. gada 7. augusta līdz 27. septembrim.
Par mākslinieku
Jānis Kupčs dzimis 1969. gadā, beidzis Tallinas Mākslas institūtu un Latvijas Mākslas akadēmiju. Keramikas jomā regulāri piedalījies Tallinas lietišķās mākslas triennālēs. Kopš 2009. gada organizē ikgadējus starptautiskus mazo formu keramikas simpozijus Ventspils muzejā. Glezniecības jomā realizējis vairāk nekā 14 personālizstādes. 2019. gada nogalē Jāņa Kupča kā kuratora veikums bija skatāms Ventspils muzeja izstāžu zālē, līdz šim lielākajā mūsdienu keramikas izstādē Kurzemē – “Navigācijas vienpadsmit sezonas”, bet Rīgas Porcelāna muzejā skatāmajā 13. starptautiskajā mazo formu porcelāna izstādē “Prāta fitness” Jānis Kupčs piedalījās ar darbu “Noslēpums”.