Laiks iet. Kā neapjukt Riga IFF programmā – festivāla vadītājas ieteikumi

Rīgas Starptautiskajā kino festivālā (Riga IFF) šogad 11 dienās un 10 programmas sadaļās skatāmas vairāk nekā 100 filmas – lai neapjuktu plašajā piedāvājumā Riga IFF komanda gatavo savus ieteikumus. Festivāla vadītāja Liene Treimane savā izlasē iekļāvusi piecas filmas.

"Kino var laiku apturēt, palēnināt, nobīdīt, tas var laiku izstāstīt un paskaidrot, bet nekad ne iztukšot. Laiks festivālam. Laiks iet," teic Liene Treimane.

Liene Treimane izvēlas piecas Riga IFF filmas

"Anete"

"Losandželosas pasaka, kurai lemts kļūt par cinisku traģēdiju. Sevi par Dieva pērtiķi dēvējošais stāvkomiķis Henrijs un operas dīva Anna mīl viens otru tik daudz, tik kaisli un patiesi, ka velta savai mīlai duetu. Henrija iznīcinošais humors ik vakaru “nonāvē” skatītājus, bet Annas balss tos pavada un “izglābj”. Ir tikai pāris iespējas pateikt patiesību, netiekot nogalinātam, nogārdz Henrijs. Pēc abu apdāvinātās meitas Anetes dzimšanas pasaule maina žanru. Skaudība, aizvainojums, slikta publicitāte, tabloīdu prese, #MeToo un no greizsirdības dzimis ļaunums. Vai mēs varam sākt?

Šogad Kannu kinofestivālā šis pretrunīgais un personīgais mūzikls ar Ādamu Draiveru un Marionu Kotijāru mīlētāju lomās režisoram Leosam Karaksam atnesa labākās režijas balvu. Tas sākotnēji tapis kā Rona un Rasela Meilu – konģeniālās grupas “The Sparks” – koncertprogramma. Kino apmāto brāļu iecere “Ingmara Bergmana pavedināšana” bijusi tehniski sarežģīta, tamdēļ laika gaitā attīstījusies ideja par poproka operu “Anete”. Vienā Kannu ballītē viņi sastapa franču rēno ekstrēmistu Karaksu… Filmas uvertīrā Karaksa un Meilu orķestrētais koris sniedz šādu instrukciju: aicinām nedziedāt, nesmieties, neplaudēt, neraudāt, nežāvāties, nebūjināt vai nepirst!"

"Fortūnas un fantāzijas rats"

"Meko atklāj, ka viņas labākā draudzene devusies uz tikšanos ar viņas bijušo draugu. Tas liek atgriezties pie viņa un prātot: vai mūsu attiecības ir beigušās? Dzīves nogarlaikotā studente Nao, trīsdesmitgadniece ar ģimeni, cenšas savaldzināt gados vecāko profesoru. Uz šādu izaicinājumu rosinājis viņas jaunākais mīlnieks. IT speciāliste Natsuko dodas uz vidusskolas salidojumu, cerot satikties ar kādreizējo simpātiju, bet visi nodomi izvēršas citā žanrā. 

Japāņu valodā filmas nosaukums “Guzen to sozo” nozīmē “Sakritība un iztēle”.  Ar žūrijas balvu Berlinālē godalgotajā filmā japānis Rjusuke Hamaguči turpina savu izkopto intīmās dzīves drāmu rokrakstu. Šoreiz Šūmaņa mūzikas soļos iestaigātā triptihā par trim sievietēm, to izvēlēm, nejaušībām un ilūzijām. Hamaguči izmanto kameru kā prozas spalvu, aprakstot, analizējot un iemūžinot mūsdienu japāņu sievietes. Nereti viņa filmas sastāv no dzīves zagtām  situācijām – tās veido divu cilvēku sarunas, statiska vide un rūpīgi režisēti dialogi. Katra aina noslēdzas ar kādu iepriekš nepateiktu atklāsmi, kas tiek uzticēta skatītājam."

"Taisnās tiesas jātnieki"

"Neveiksmju sērija – nozagts velosipēds, atlaišana no darba, sprādziens vilcienā. Sakritības vai likumsakarības? Nelaimes gadījumā cietušais datu analītiķis Oto ar ekscentriskajiem kolēģiem Lenartu un Ementāleru nolemj izmeklēt notikušo. Nule kā sprādzienā sievu zaudējušais kara veterāns Markuss, posttraumatiskās pieredzes mākts, cenšas atrast kopīgu valodu ar pusaugu meitu. Viņa dzīvē nav nejaušību. Markuss nolemj pievienoties jokainajai taisnīguma trijotnei.

Šajā atriebes eņģeļu komēdijā absurdists Anderss Tomass Jensens, viens no ražīgākajiem mūsdienu dāņu scenāristiem un režisoriem, savieno ziemeļniecisku humoru ar atriebes naratīvu. Ja vēlas, tajā atrast līdzību ar brāļu Koenu asprātību. Madsa Mikelsena mačiskais, sagrautais tēvs un čapliniskā trijotne – aktieri Nikolajs Lī Kāss, Larss Brigmans un Nikolass Brū – liek raudzīties uz traģisko vienlaikus kā slapstiku un ideālu drāmu. Balanss starp vardarbību un žanra humoru, kriminālfilmu (arī dāņu kino) stereotipiem un Visuma piespēlētām nejaušībām."

"Cilvēciskie faktori"

"Reklāmas aģentūras īpašnieki Nina un Marks ar diviem bērniem un žurciņu Zorro ir vidusšķiras standarts. Ģimenei ierodoties Ninas dzimtas mājā Beļģijas piejūrā, viesistabā ir sastāvējies gaiss. Atverot viesistabas logu, noklusētajam, nedzirdētajam un neredzētajam lemts parādīties. Tas sākas ar ielaušanos mājā. Vai tie bija vietējie jaunieši, kuri sociālajos medijos publicē provocējošus video inscenējumus? Vai varbūt Ninas un Marka klienta – labēji noskaņota politiķa – opozicionāru iebiedēšanas izrāde? Un vai ielaušanās epizode kā katalizators ģimenes atsalumam notika tieši tā, kā viņiem šķita?

Visai pamatoti var sacīt, ka itāļu izcelsmes režisora un scenārista Trokera otrā pilnmetrāžas spēlfilma apdzīvo Mihaelam Hanekem raksturīgo nelineārās stāstniecības zonu un atsvešinātās ģimenes pētījumus. Sandensas un Berlīnes kinofestivālos izrādītais darbs pieprasa skatītāja asredzību, izšķirot šīs Hamburgas ģimenes cilvēcisko faktoru – baiļu, fobiju, afektu un dziņu – summu. Pussolis no trillera, skatupunktu sazarotība un notikumu elipses loki radīs Rasjomona efektu – neuzticamību visam uztvertajam. Reklāmistu un vecāku lomās spilgtākie Eiropas kino aktieri – vācietis Marks Vaške un šveiciete Sabīne Timoteo no “Melānijas hronikas” (2016)."

"Bauda"

"Bella Čerija ir gatava. Viņa ir jauna, ambicioza profesionāle no Zviedrijas, kura vēlas kļūt par A kategorijas porno aktrisi. Pamazām iedzīvojoties Losandželosā un sev jaunā kultūrā, viņa tiek konfrontēta ar industrijas baušļiem, personīgajām bailēm, draudzības limitiem un nozares dominējošajiem vīriešiem. Bella Čerija ir iesācēja: viņa ir gatava sadomazohismam, dažādu porno žanru profiliem un karjeras augšupejai.

Kannu pērnā gada “goda sarakstā” un Sandensas konkursā iekļautā porno industrijas pieaugšanas drāma piedāvā ko patiešām retu – visnotaļ optimistisku skatu uz seksa un fetiša izklaides nozari, kas nepiedāvā ekspluatāciju. Pēc brutālas “dziļās rīkles” ainas kolēģi apvaicāsies, kā tu jūties. Kino debitantes Sofijas Kapelas atveidotā Bella Čerija sirgst ar teicamnieces sindromu. Ninjas Tībergas pilnmetrāžas debija lavierē starp Verhovena “Šova meičas” (1995) un “Fausta” versijām, piedāvājot grafiski atklātu, intīmu un pašironisku sievietes skatupunktu uz vīriešu skatienu industriju."

 

KONTEKSTS:

Rīgas Starptautiskais kino festivāls (Riga IFF) šoruden notiek no 14. līdz 24. oktobrim. Festivālā skatāmas vairāk nekā 100 filmas, kas izvietotas 10 tematiskās sadaļās, tostarp 5 konkursu programmās. Lielākā daļa festivāla programmas šogad būs skatāma arī tiešsaistē.

Klātienes seansi norisināsies “zaļajā režīmā” (uzrādot Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas faktu apliecinošu dokumentu) – kinoteātrī “Splendid Palace”, kā arī Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē. Savukārt tiešsaistē lielāko programmas daļu varēs noskatīties no jebkuras vietas Latvijas teritorijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt