Kultūras ziņas

Māksla

Kultūras ziņas

Skandāli

Kino

Ar sastrēgumu un izcilām pašmāju filmām. Atskats uz aizvadītā gada notikumiem kino

Šis kino gads ir bijis dramatisks un arī brīnišķīgs. Pandēmijas aizsegā ir uzņemtas izcilas filmas, bet kino teātri ir bijuši slēgti. Kino industrija ir iemācījusies sadzīvot ar mazajiem ekrāniem un apzināties, ka lielais ekrāns tas ir notikums.

Pandēmijas ierobežojumi vissmagāk skāra kino izrādīšanu, kinoteātri šogad divkārt tika aizvērti. Tomēr kinoteātri cīnījās. "Splendid Palace" atvēra savu online platformu, kas garantēja repertuāra filmu ilgtspēju un pieejamību. Jūnijā atvēra terases kinoteātri "Splendid Garden", kur zem klajas debess līdz septembra vidum rādīja izcilas Eiropas filmas. 13. decembrī kinoteātra "Splendid Palace" komanda saņēma asociācijas "Europa Cinemas" balvu par labāko kino programmu 2021. gadā, kļūstot par pirmo kinoteātri Latvijā, kam piešķirta šāda mēroga balva.

Neskatoties uz pandēmijas krīzi, notika visi plānotie kinofestivāli, ievērojot valstī noteiktos ierobežojumus. No 2020. gada novembra uz 2021. gada pavasari pārceltais jaunais starptautiskais dokumentālā kino festivāls "Artdocfest" pavasarī piedzīvoja tikai žūrijas skati skatītāju tukšās zālēs, bet ar Vitālija Manska jauno filmu "Gorbačovs. Paradīze" publika satikās tikai septembrī.

Rīgas starptautiskais kino festivāls jeb Riga IFF sākās klātienē, bet savas skates beidza jau attālināti, visu festivāla laiku saglabājot hibrīdformātu, gan klātienē, gan attālināti. Savukārt, nacionālais kinofestivāls "Lielais Kristaps" paspēja izziņot nominācijas, bet mājsēdes dēļ festivāla norisi pārcēla uz 2022. gadu.

Taču kino filmu uzņemšana jeb ražošana turpinājās un pandēmijas ēnā tika uzņemta daudzsēriju filma "Emīlija. Latvijas Preses karaliene", kas arī piedzīvoja greznu pirmizrādi ar sarkano paklāju.

Par gada veiksmīgāko un skatītāju vislabāk apmeklēto filmu kļuva režisores debitantes Martas Elīnas Martinsones veidotā mileniuma pusaudžu komēdija "Tizlenes", ko apmeklēja 10 000 skatītāju.

Atvadas no padomju cilvēka pašiem sevī piedāvāja režisora Ivo Brieža jaunā dokumentālā filma "Homo Sovieticus", kas izsauca diskusijas par neseno vēsturi. Savukārt jaunais producents un režisors Matīss Kaža asprātīgi eksperimentēja ar vesterna žanru, pārfrāzējot to latviskā vidē, filmā "Kur vedīs ceļš?".

Pandēmijas laiks izraisījis nekad nepieredzētu gatavu filmu daudzumu. Industrija šo nekad nebijušo situāciju sākusi saukt par filmu sastrēgumu, no kā visvairāk cieš Eiropas filmas jau tā mazākas kino tirgus daļas dēļ. Kannu kinofestivāls no maija tika pārcelts un laimīgi notika jūlijā. Tajā uzvarēja franču režisore Žūlija Dikorno ar savu ekstrēmo identitātes meklējumu filmu "Titāns".  Ar vairāk nekā pusotra gadu novēlošanos šoruden tomēr uz ekrāna visā pasaulē iznāca jaunā filma par Džeims Bondu.

Latviešu jauno filmu pirmās pirmizrādes gaidāmas 2022. gada februārī, bet uz citiem laimīgiem Ziemassvētkiem jau rindā gaida 2 pabeigtas latviešu ģimenes filmas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt