Zināmais nezināmajā

Nākotnes ortozes un protozes: kā cilvēkiem talkā nāks roboti un tehnoloģijas

Zināmais nezināmajā

Klimata neizpildītie "mājasdarbi" un piemēslotais Baltijas jūras krasts. Gads vides jomā

Laiks, kad katram būs savs virtuālais avatārs, nav tālu. 2021. gads tehnoloģiju jomā

2021. gads tehnoloģiju jomā: izrāviens kosmosa apgūšanā, pusvadītāju krīze un «metaverss»

2021. gads zīmīgs ar izrāvienu kosmosa apgūšanā, kas mainīs arī mūsu dzīvi uz zemes, Latvijas Radio raidījumā “Zināmais nezināmajā” norādīja tehnoloģiju speciālists Reinis Zitmanis. Savukārt pusvadītāju jeb mikročipu krīze parādīja, ka auto industrija ir novecojusi un uzvarēs tie, kas ātri mainīs tehnoloģijas, stāstīja portāla uzladets.lv redaktors Kārlis Mendziņš. Eksperti norādīja, ka aizejošais gads bijis zīmīgs arī ar pievērsto uzmanību “metaversam” jeb virtuālajai pasaulei.  

“Gads ir aizvadīts “bardaka” zīmē visās jomās, taču, ja jāizvēlas viens, es teiktu, ka mums ir fantastisks izrāviens tieši kosmosa apgūšanā,” norādīja Zitmanis. Viņš uzskata, ka tas, kas šogad paveikts, lai varētu izpētīt kosmosu, noteikti mainīs arī dzīvi uz zemes. 

“Tas viennozīmīgi ir nākotnes solis transporta jomā kā tādā. Katrs risinājums, kas spēj pārvadāt cilvēkus vai kravas kaut kur kosmosā, dod ļoti lielu pienesumu aviācijai un citiem loģistikas risinājumiem. Kaut kad būs mirklis, kad varēsim ar raķeti pusstundā aizlidot uz Ameriku,” Zitmanis secināja. 

Savukārt Mendziņš norādīja, ka, sausi aplūkojot faktus, redzams, ka tehnoloģiju joma izdarījusi to, kas pirms tam prognozēts, ar izņēmumu auto ražošanā. “Vienīgais izņēmums ir tas, ka nenotika progress lētajā galā. Bija milzīgs progress dārgajā galā,” viņš piebilda. 

Mikročipu problēma ir ietekmējusi to, ka lētais gals automašīnām vienkārši netiek apgādāts ar čipiem, ka auto ražotāji koncentrējas uz dārgajām mašīnām, kas nes lielāku peļņu.

Tas automātiski nozīmē, ka tiek ražots luksusa un elektroauto,” skaidroja Mendziņš. 

Eksperts pauda, ka šī ir pārejoša problēma, kas norādīja uz novecojušajām tehnoloģijām auto ražošanas industrijā. “Spēlīšu konsoļu ražotāji vēl ilgi netika ietekmēti ar šo krīzi. Parastais cilvēks, kurš pirka, piemēram, “Xbox” nemaz nezināja, ka mašīnām pietrūkst tās pašas mikroshēmas, kas ir iekšā šajās spēļu konsolēs. Parādījās tas, ka ātri ir jāmainās, un uzvarēja tie, kas ātri nomainīja savas tehnoloģijas. Viens piemērs ir “Tesla”, kas no pusvadītājiem pārslēdzās uz mikroslēdžiem,” Mendziņš stāstīja. Viņš uzskata, ka auto ražošanas ziņā esam lielu pārmaiņu priekšā. 

Lielu uzmanību 2021. gadā ieguva arī virtuālās pasaules attīstība. “”Metaverss”  ir virtuālā, neīstā, paralēlā pasaule, kurā cilvēkiem arī piederēs lietas, būs savi pienākumi un kaut kādas tehnoloģiskas iespējas izdarīt lietas vai procesus,” skaidroja Zitmanis. 

“Šogad mēs runājām par to “Facebook” dēļ, jo “Facebook” vienkārši nomainīja savu kompānijas jeb juridisko nosaukumu uz “Meta”, pasvītrojot savas ambīcijas turēt kursu uz priekšu,” viņš piebilda. 

Eksperts uzsvēra, ka “metaverss” attīstīs ne tikai izklaides un dažādu pakalpojumu iespējas, bet arī radīs jaunas darbavietas.

“Cilvēkiem parādīsies darbavietas, pienākumi tieši virtuālā vidē. Piemēram, virtuālo īpašumu mākleri. Jau šobrīd virtuālās zemes darījumi “metaversā” ir, tiek pirkts gan par reālu naudu, kādu mēs ikdienā to saprotam, gan arī   [kriptovalūtas] “Bitcoin” un “Ethereum” ir lielā mērā pārstāvētas,” skaidroja Zitmanis.

Viņš norādīja, ka ar laiku “metaverss”, tāpat kā jebkura cita tehnoloģija ienāks cilvēku dzīvēs un šķitīs ļoti ikdienišķa iespēja. 

Savukārt Mendziņš piebilda, ka šāda veida tehnoloģija ļaus piedzīvot notikumus cilvēkiem, kuriem citādi šādas iespējas nebūtu. “Teiksim, cilvēki ar invaliditāti spētu aiziet pastaigāties, teorētiski tas pat varētu simulēt emocijas, ko jūtam realitātē. Tas var radīt sekas, bet paver arī iespējas,” viņš norādīja.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt