Māte digitālajā laikmetā – RSU students pēta «Atsaucīgo māmiņu forumu»

Latvijā sievietes identitāte lielā mērā tiek veidota ap mātes lomu. Tiek pieņemts, ka jebkurai sievietei dabiski piemīt mātes potenciāls – sievietes identitāte tiek sapludināta ar mātes identitāti. Bet, kad tiek uzdots jautājums, ko nozīmē būt mātei, iestājas klusuma pauze un, kā izrādās, uz pirmajā brīdī it kā vienkāršu jautājumu nav viennozīmīgas atbildes.

Arvien vairāk tehnoloģijām ienākot cilvēku ikdienā, tiek radīta digitāla vide, kur īstenojas mātes lomas transformācija. Tā ir vide, kur par mātišķību un mātes rūpēm tiek veidots kolektīvais naratīvs jeb stāstījums.

Mātišķības raibais audekls Latvijā

Laikmetā, kad sociālo mediju platformas kļūst par audeklu, kur tiek ieaustas mūsu digitālās identitātes un plaši tiek diskutēts par ģimeni, rodas jautājums: ko nozīmē māte "Facebook", "Instagram" un "Twitter" laikmetā? Daudziem atbilde šķiet pašsaprotama – mātišķība ir iedarbināta sievietes identitātes daļa, loma, kas ir gan aicinājums, gan atbildība. Bet iedziļinoties atklājas, ka šī jautājuma šķietamā pašsaprotamā atbilde ir tālu no tā, ko mātišķība Latvijā sevī nes. Digitālajā telpā veidojas savstarpēja komunikācija, risinās stāsti, dalās viedokļi, mātes statuss iegūst plūstošu formu, caur tradīcijas pavedieniem, mūsdienīgumu un individualitāti.

Mātes digitālajā vidē ir fokusā manā maģistra darbā ""Mātes, kas staigā pa Latvijas ielām." Mātišķība sociālā medija "Facebook" grupā "Atsaucīgo māmiņu forums"", ko plānoju aizstāvēt šomēnes – 2024. gada janvārī. Pētījumā apskatu mātišķību Latvijā caur digitālās telpas prizmu. Mātes ir dažādas, katra ar atšķirīgu pieredzi, bet tikai caur digitālo vidi mēs uzskatāmi ieraugām šo dažādību un tās savstarpējo dinamiku. Maģistra darba ietvaros esmu analizējis "Facebook" grupas "Atsaucīgo māmiņu forums" ierakstus un komentārus, intervējis cilvēkus, kas veido grupas saturu vai ir atbildīgi par tā darbību. Pētījumā caur dažādiem piemēriem atklāju, ka mātišķība atrodas nepārtrauktā dinamiskā pārveides procesā un ir dažādu pretrunu iekrāsota.

"Atsaucīgo māmiņu forums" (AMF) ir sociālā medija "Facebook" grupa, kas dibināta 2014. gada 21. oktobrī. Grupas izveidotāja Indra Ēķe-Začesta. Šobrīd grupā ir vairāk nekā 28 tūkstoši dalībnieku, no kuriem lielākā daļa ir sievietes/mātes, grupā darbojas arī vīrieši/tēvi, kā arī dažādu organizāciju pārstāvji. Tā ir slēgta grupa, kur visi ieraksti tiek apstiprināti no administrācijas puses.

Latvijas "ideālā māte"

Pētījums izgaismo sarežģītu identitātes gobelēnu, kas austs digitālās mātes sfērā. Tā centrā novietojas sociālā medija "Facebook" grupa "Atsaucīgo māmiņu forums", kas veido virtuālu komunikācijas tīklu. Tajā Latvijas sievietes navigē dažādus mātes lomas aspektus un mātišķības diskursus. Šajā digitālajā kontekstā "Facebook" parādās kā katalizators, kurš ietekmē to māšu ikdienas dzīvi, kuras iegrimušas tā sociālajā apskāvienā. Šajā dinamiskajā digitālajā patvērumā var ieraudzīt, kā mātes statuss iegūst daudzšķautņainu formu, plūstot starp tradicionālām idejām par mātišķību un alternatīviem skatījumiem uz to.

Tas viss parādās grupas dinamiskajās sarunās komentāru veidā. Latvijā tradicionālā mātišķības ideja saistās ar tā saucamo intensīvo mātišķības diskursu, kas nozīmē, ka māte uzņemas absolūtu rūpju darbu attiecībā pret bērniem, un visi resursi tiek virzīti bērnu vēlmju un vajadzību apmierināšanai. Tēviem šī diskursa ietvaros tiek iedalīta apgādnieka loma. Tam visam pretim stāv Latvijas realitātē pastāvošas alternatīvas mātišķības prakses, kas, piemēram, ietver "solo mātes", kuras vienas žonglē gan rūpju darbu, gan apgādniecības lomu attiecībā pret ģimenes dzīvi. Šī realitāte visai skaudri ir nolasāma daudzu grupas māšu pieredzēs.

Ieraksti "Atsaucīgo māmiņu forumā":

"Esot vientuļā mamma, regulāri saskaros ar sarežģījumiem ierasties darbā, saistībā ar bērniņu, kuram ir epilepsija."

"Esmu topoša vientuļā māmiņa. Tikko sākās "dekrēts". Vai ir kādi pabalsti no valsts kā vientuļajam vecākam?"

"Zinu, stulbs jautājums, bet kā lai tiek pāri kompleksiem, ka esmu vientuļā māte? Drīz jāatgriežas darbā, zinu jau, ka uzbāzīsies kolēģes ar jautājumiem par manu attiecību statusu, kāpēc utt. Es mēdzu dažiem melot, ka man ir otrā puse, jo ir kompleksi, ka esmu tik nevērtīga, ka mani pameta L."

"Mana bērna bioloģiskais tēvs manī katru mīļu dienu iedzina bailes, pazemoja mani līdz zemei – Tu nevienam nebūsi vajadzīga ar bērnu, es ceru, ka bērns piedzims miris, ar stipru atpalicību, saņēmu zvanu pat 18. grūtniecības nedēļā ar tekstu "taisi abortu", dāvanā no viņa bija pārsista galva grūtniecības laikā, kā arī spērieni ar kājām pa vēderu. Viss, ko varu teikt, esmu nenormāli priecīga un pateicīga, ka saņēmos aiziet. Lepojos, ka esmu no pirmās dienas vientuļā māte. Nekas pasaulē nav stiprāks kā vientuļā māte."

Definīcija: Ar māti šī darba kontekstā es saprotu sievietes individuālo pieredzi, īstenojot rūpju darbu pret bērniem. Savukārt mātišķību es uztveru kā institucionālu vienību, kas raksturo, kā konkrēta individuālā mātes prakse tiek pieredzēta un īstenota.

Māmiņu forums kalpo kā centrs informācijas apmaiņai, saziņai un atbalsta piedāvāšanai sievietēm/mātēm, kuras ikdienā saskaras ar līdzīgiem izaicinājumiem. Tas paver ceļu Latvijas sievietēm/mātēm atbrīvoties no sabiedrības uzliktajām ekspektācijām par "ideālo māti", un tiek veicināta atklāta diskusija par izaicinājumiem, grūtībām, kas saistās ar mātes un sievietes identitātes apspiešanu normatīvo diskursu (intensīvā mātišķuma) ēnā.

Komentārs pie ieraksta forumā: 

"Vispār jāatceras, ka vispirms esam sievietes, tad sievas un tikai tad mātes … tādā secībā mēs ienākam vīrieša dzīvē … un tā būtu tam jābūt … visbiežāk mēs paliekam par mātēm un pārējo aizmirstam …"

No intervijas (sieviete):

"Lasot "Atsaucīgo māmiņu forumu", es vienmēr sajūtos labāk, jo tās problēmas, kas ir manā dzīvē, ir tīrais sīkums, salīdzinot ar problēmām, ar kurām saskaras tik daudzas foruma māmiņas."

No intervijas (sieviete):

"… "Atsaucīgo māmiņu forumā" es nejūtos vientuļa, jo redzu, ka daudzām sievietēm ir tādas pašas un vēl trakākas problēmas nekā man…"

"Atsaucīgo māmiņu forums" ir dinamiska telpa, kurā sievietes/mātes un vīrieši/tēvi aktīvi iesaistās mātišķības naratīva veidošanā, kas šajā kontekstā nav lineārs, bet ir plūstošs no idejas par konvencionālu māti uz alternatīvu mātes ideju un atpakaļ. Šis mātišķības stāsta modelis ietver ideju, prakšu un starp dažādām sievietēm/mātēm pastāvošo attiecību spektru, veidojot digitālās mātes kolāžu, kas savā būtībā ir gan iekļaujoša, gan izslēdzoša un kopumā atklāj Latvijas ikdienas dzīvē reti pamanāmo mātišķības komplicētību.

No intervijas (vīrietis):

"Vīrieša pienākums ir rūpēties par savu ģimeni, kas nozīmē labi pelnīt un materiāli to nodrošināt. Protams, arī palīdzēt mājās. Sievietes galvenais uzdevums ir rūpes par bērniem, pirkt viņiem drēbes, pieskatīt viņus, vest uz skolu, kā arī parūpēties par mājas kārtību. Un tās ir vērtības, ko pārstāv forums."

No intervijas (sieviete):

"Šajā grupā es varu būt viss, kas es esmu. Man nav jābūt tikai sievietei, man nav jābūt tikai mammai." 

Mātes – atsaucīgas vai tomēr ne?

"Atsaucīgo māmiņu forumā" veidot ierakstus ir iespējams, arī slēpjot savu "Facebook" identitāti. No vienas puses, tas veicina atvērtību, no otras – tas rada ierobežojumus un savstarpēju neuzticēšanos grupā. Anonimitāte dod iespēju kritikai, nosodījumam un noteiktu viedokļu paušanai, kā arī personu izslēgšanai. Tādējādi izveidojas digitālā telpa, kurā dažādie mātišķības stāsti tiek publiski apmainīti. Tiek radīti daudzveidīgi sociāli un individuāli riski, sākot, piemēram, ar potenciālu ietekmi uz indivīda karjeru un darbu, beidzot ar potenciālu zaudējumu un kaitējumu personiskajās attiecībās un reputācijā.

No intervijas (sieviete):

"Brīžiem "Atsaucīgo māmiņu forums" var būt īsts čūsku midzenis un intrigu perēklis."

No intervijas (sieviete):

"Esmu saņēmusi emocionālu atbalstu, bet forums var arī visu pasliktināt."

Mātišķības biznesa laukums

Pētījumā atklājās arī mātišķības komercializācija. Forums ir ne tikai emocionāla un informatīva atbalsta vieta, kam kontrastā pastāv individuāls privātuma apdraudējums, bet tā kalpo arī kā telpa, kurā tiek īstenots mātes lomas patērnieciskums. Tas nozīmē, ka individuāla mātes pieredze tiek padarīta par sociālu kapitālu un uztverta kā saturs, ko patērējot, indivīds gūst izklaidi, līdzīgi kā saturs ziņu portālos. Tā kā mēs visi dzīvojam sabiedrībā, kur valda globāli tirgus likumi, ir principā neiespējami izvairīties no komercializācijas kādā jomā. Bet mātišķības kontekstā ir jo īpaši svarīgi saprast komercializācijas ietekmi, jo tā nostiprina noteiktas mātišķības idejas Latvijas sabiedrībā – dabiskās, intensīvās, ekstensīvās, u.c. mātišķības diskursus.

Forums ir piemērs tam, kā savā būtībā nekomerciālā vide kļūst par noteiktas komercijas īstenotāju, kur mātes īsteno patērnieciskumu, caur savu pieredzi reklamējot produktus un pakalpojumus. Šeit iezīmējas labas un sliktas mātes normu nostiprināšanās, izgaismojas sabiedrībā pastāvošā sociālā nevienlīdzība starp dažādām mātēm, un tiek izaicināti tradicionālie kopienas atbalsta modeļi (ģimenes un draugu atbalsts).

No intervijas (sieviete):

""Atsaucīgo māmiņu forums" ir arī biznesa laukums, kur uzņēmumi raksta komentārus."

No intervijas (sieviete):

"Kādreiz forumā man nejauši sanācis sevi pareklamēt. Saņemu lielu atsaucību, reiz uzrunāju sievietes un saņēmu 500 privātās vēstules. Varēja jau arī mani noriet, bet nē. Tur jau arī tādas sociālās spēles notiek."

No intervijas (sieviete):

"Kad izlasīju, ka forumā nedrīkst likt reklāmas, tad uzrakstīju postu ar jautājumu, kurās citās grupās varu reklamēt. Rezultāts bija, kā gaidīju – man jautāja, kas ir mana produkcija, un man pieteicās māmiņas, aizgāja biznesiņš. Apgāju noteikumus."

Veiktais pētījums atklāj ne tikai sarežģītības un pretrunas digitālās mātes naratīvā, bet arī rosina plašāk izvērtēt mātišķību un mātes lomu Latvijas sabiedrībā. Darbā redzams momentuzņēmums par digitālās mātes pieredzi Latvijā, un tas paver ceļu turpmākiem pētījumiem par mātišķības un mātes identitātes veidošanās dinamiku sociālo mediju laikmetā. Tas ir svarīgi Latvijā, kur sievietes identitāte paplašinātā vai sašaurinātā, izslēdzošā vai ietverošā veidā tiek veidota caur mātes un mātišķības prizmu. Mātes naratīvu analīze un dekonstruēšana "Atsaucīgo māmiņu forumā" rosina kritiski izvērtēt sabiedrības normas un gaidas, kas tiek guldītas uz mātes pleciem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti