Monopols

Operators Aleksandrs Grebņevs: Pret filmēšanas procesu ir jāizturas ar vācu precizitāti

Monopols

Mājas staļļa muzeja saimnieks, "diskotēku vectētiņš" Gunārs Laicāns

Auto entuziasts Ali Jansons kopā ar domubiedriem radījis apvidus auto Latvijas armijai

Latvijas uzņēmēji rada apvidus auto armijai. Stāsta viens no izgudrotājiem Ali Jansons

Latvijas uzņēmēji radījuši īpaša apvidus auto pirmo prototipu armijai "VR-1FOX". Tā izstrāde prasījusi apmēram septiņus gadus, no kuriem pirmie trīs pagājuši, lai iekārtotu piemērotu darbnīcu un piesaistītu speciālistus, Latvijas Radio raidījumā "Monopols" stāstīja viens no transportlīdzekļa izgudrotājiem, SIA "Vāģi" vadītājs Ali Jansons. 

5. septembrī Ādažu poligonā tika prezentēts SIA "Baltic Motorsport Promotion" un SIA "Vāģi" izstrādāts pilnpiedziņas transportlīdzekļa prototips "VR-1FOX", kas, ņemot vērā Latvijas ģeogrāfiskos apstākļus, tiek attīstīts īpaši Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vajadzībām. 

Tā izstrādē piedalījās arī Jansons. Darbs pie prototipa izstrādes aizņēma aptuveni septiņus gadus, un tas ir Latvijā vēl līdz šim nebijis projekts.

"Pirmie trīs četri gadi pagāja, lai iekārtotu darbnīcu tā, lai mēs fiziski to spētu izdarīt. Tur ir diezgan daudzas lietas, kas ir nepieciešamas, un lēnā garā, soli pa solim, mēs uz to gājām un darījām," stāstīja Jansons.

"Kaut vai inženieru jautājums. Nav tā, ka mēs te uz vietas varam dabūt inženierus ar pieredzi projektēt transportlīdzekļus, jo tas ir citādāk, nekā projektēt kādas iekārtas.

Mašīna ir diezgan komplicēts pasākums, kur ir diezgan precīzas pielaides, par piekares kinemātiku nemaz nerunājot," viņš skaidroja. 

Šobrīd komandā ikdienā strādā jau seši inženieri un vēl viens cilvēks, kas atbild par dizainu. Reaģējot uz pirmajām sabiedrības atsauksmēm pēc prototipa prezentēšanas, tostarp dažādiem jautājumiem par to, vai transportlīdzeklim nevajadzētu durvis vai priekšējo stiklu, Jansons vērtēja, ka cilvēkiem no malas šo procesu izprast ir grūti. 

"Nevaru teikt, ka daudz, bet diezgan ar NBS puišiem esam tikušies. Piemēram, konkrēti šī mašīna, kas tika parādīta 5. septembrī, ir izlūkošanas versija. Es izlūkiem, tiem puišiem, vairākas reizes pārjautāju, vai tiešām nevajag priekšējo stiklu, viņi teica – nē, viņiem nevajag priekšējo stiklu," skaidroja Jansons. 

"VR-1-FOX" ir militārs transportlīdzeklis ar atvērtā tipa virsbūvi, kas piemērots gan personāla, gan kravu transportēšanai, apvienojot vieglā bagija manevrētspēju ar apvidus auto izturību. Transportlīdzeklim ir četru riteņu neatkarīgā balstiekārta un regulējama pilnpiedziņas sistēma. 

"Principā tā ir apvidus mašīna. Kāds to mēģina saukt par bagiju, kāds mēģina saukt par vēl kaut ko, bet principā tā ir ļoti īsa apvidus mašīna.

Ir līdzīgas automašīnas, nav tā, ka tas ir kaut kas absolūti unikāls. Kā es smejos, visas mašīnas ir četri melni, apaļi riteņi un stūre, atšķiras tikai nianses," norādīja Jansons. 

Galvenā iezīme, ar ko šis transportlīdzeklis atšķiras no citiem līdzīgiem dažādu ražotāju modeļiem, ir tā svars – "VR-1-FOX" ir salīdzinoši vieglāks, kas ir pirmais nosacījums, lai tam būtu laba "cauri izbraukšana" bezceļa apstākļos, uzsvēra Jansons. 

"Tīri tehnoloģiski materiālos neesam izmantojuši tērauda paneļus, mēs uz to karkasu vairāk kā uz tādu sendviču skatījāmies, kā tas viss strādā kopā. Mums salona daļa ir līmēta no kompozītmateriāliem, savukārt visa apakša ir nosegta ar sešu milimetru alumīniju, kā rezultātā kopā ar rāmi tas veido tādu kā sendviču.

Nav viena kaut kā, kas turētu kopā to mašīnu, ir trīs elementi – iekšējā grīda, grīdas aizsardzība no apakšas un pats rāmis," viņš skaidroja. 

Vienlaikus Jansons uzsvēra, ka pie prototipa vēl ir, kur piestrādāt, tāpēc drīzumā plānots sākt testus. 

"Diezgan daudz darba vēl ir ar visādām niansēm, stiprinājumiem. Šobrīd esam paredzējuši visas tās vietas, kur kas stāvēs un kāpēc stāvēs, bet, protams, ka tas viss ir jāizmēģina dabā, un tuvākajos mēnešos ir plāns, ka to arī darīsim. Tālāk testēsim ar NBS puišiem, dažādām vienībām, jo dažādām vienībām atšķiras tās nepieciešamības, kas ir vajadzīgas," norādīja Jansons. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti