Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Šodien pasniegs «Ekselences balvu»

Drošība uz ceļiem: Automašīnas pašas izsauks glābējus

Jau aprīlī Latvijā jaunajiem auto jābūt aprīkotiem ar e-zvanu

No 1. aprīļa visām jaunajām automašīnām ir jābūt aprīkotām ar e-zvana sistēmu, kas pēc ceļu satiksmes negadījuma pati piezvanīs glābējiem un nosūtīs avārijas vietas koordinātes.

“Šīs sistēmas princips ir – ja persona nonāk ceļu satiksmes negadījumā, automašīnas aprīkojums pats spēj padot signālu uz glābšanas dienesta telefona numuru 112,” stāsta Iekšlietu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Vilnis Vītoliņš. “Glābšanas dienestam ir iespēja reaģēt uz šo  notikumu ātrāk un ar šo zvanu noskaidrot automašīnas atrašanās vietu, un tādējādi nekavējoties ierasties notikuma vietā,” sacīja Vītoliņš.

Mediķi stāsta, šāda sistēma ir nepieciešama, jo  nereti gadās, ka informācija par nelaimi tiek saņemta novēloti. Bieži vien palīdzību cietušajiem ir svarīgi sniegt pēc iespējas ātrāk. Izšķiroša var būt katra minūte. “Daudzos gadījumos nelaimes gadījumi notiek uz nomaļiem ceļiem. Ja autovadītājs un pasažieri šādā situācijā nav rīcības spējīgi izsaukt palīdzību un apkārt nav neviena cilvēka, tad e-zvana sistēma nostrādā,” atzīst “ātrās palīdzības” Zemgales reģionālā centra vadītājs Roberts Fūrmanis.

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā (VUGD) stāsta, kā jaunā sistēma strādās pēc tam, kad automašīna iekļuvusi ceļu satiksmes negadījumā. “Dispečeri saņem e-zvanu. Saņem no notikumu vietas informāciju, kur tas ir noticis, cik cilvēki ir cietuši. Kāda degviela tikusi izmantota transportlīdzeklī, vai tas ir elektromobilis,” saka dienesta Zvanu apstrādes un resursu vadības nodaļas priekšnieks Hermanis Plisko.

Ja cietušie neatbild uz automātisko zvanu, uz notikuma vietu  uzreiz tiek nosūtīti mediķi, ugunsdzēsēji. Sistēma norāda precīzu auto atrašanās vietu. Tirgotāji stāsta -  viņi  jaunajai sistēmai ir gatavi. Visas jaunās automašīnas jau tagad pamazām tiek aprīkotas ar šo funkciju. Lai e-zvans nostrādātu, transportlīdzeklim jāiekļūst nopietnā avārijā. Sīkas skrambas dēļ sistēma glābējiem pati nezvanīs. “Ja notiek sadursme frontāli, tad šeit, zem bamperiem, ir sensori, kas nostrādās, viņi nostrādā uz drošības spilveniem, tie izsprāgs. Sistēma sāks darboties un sūtīs signālus projām,” norāda SIA “Autobrava” automašīnu tirdzniecības nodaļas vadītājs Gatis Strautmanis.

Jaunā e-zvana sistēma tiek ieviesta visā Eiropas Savienībā. Sākotnējie testi liecina, ka šādā veidā glābēju ierašanās laiku iespējams samazināt pat uz pusi.

Saistītie raksti
4 komentāri
Aldis Galvans
cilveki jau janovero ko kurs dara.....tada jau ta demokratija ir visiem jabut ka zem palielima stikla....
Juris
Vēl vajadzētu šoferim dibenā ievietot čipu! To ka tauta sprāgst badā tas ir sīkums! Bet šeit tādas rūpes.
Artūrs Savickis
Pag, kolēģa 2012.gada Audi jau šāda sistēma ir un strādā jau sen. Kuram jaunajam auto tad tādas nav?
Laura
Kā ar vecākām automašīnām, vai tās vajadzēs un varēs pielāgot?
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Motori
Dzīve & Stils
Jaunākie
Populārākie
Interesanti