Latvijas Asociācijas bīstamo atkritumu apsaimniekošanai valdes loceklis Andrejs Laškovs LTV “Rīta panorāmai” stāstīja, ka veiksmīgi un videi draudzīgi atbrīvoties no vecajām riepām “var pie lielākajiem apsaimniekotājiem, ko paredz arī likums, ka četras riepas par brīvu var nodot”.
Tātad jāmeklē informācija, kur jūsu pašvaldībā ir pieejams šāds pieņemšanas laukums. Vēl viena iespēja ir riepas atstāt servisā.
Šeit pieeja ir dažāda, citi servisi par šo pakalpojumu prasa samaksu, citi ne.
SIA “Eco Baltia vide” direktors Jānis Aizbalts stāstīja, ka “riepa ir ļoti vērtīgs materiāls. Līdz pat 90 procentiem pēc tam ir izmantojams. 10% būs putekļi un netīrumi, kas būs apkārt riepai, kas aizies uz poligonu. Bet līdz pat 90% būs otrā dzīve, otrā izmantošana.”
Pats vienkāršākais riepu pārstrādes veids ir to sasmalcināšana.
“Mēs sākam taisīt tādus kā čipšus. Sagriežam tādos kā čipšos. Tas tiek darīts ar mazajām riepām, un šādus čipšus izmanto “Cemex” kā kurināmo,” sacīja Jānis Aizbalts.
Šajā pavasarī Tukuma pusē tiks atklāta jauna rūpnīca, kas no riepām veidos granulas.
“Tad, kad ir granulas, tad ir iespēja tās pārdot Latvijas pārstrādātājiem. Latvijā ir ļoti labs pārstrādātājs Ādažos, kas taisa dažādus segumus sporta zālēm. Rietumeiropā populārākie ir divi pielietojumi – bērnu laukumiņi un jebkurš mākslīgais futbola laukums,” stāstīja Jānis Aizbalts.
Pats sarežģītākais, bet nebūt ne sliktākais, riepu pārstrādes veids ir pirolīze. Šādā veidā visefektīvāk var pārstrādāt, piemēram, traktortehnikas riepas, jo tās ir grūti sasmalcināt.
“Riepa ir naftas produkts, kas pirolīzes laikā vakuumā un augstā temperatūrā atgūst savu sākotnējo fizisko stāvokli, kas ir naftas produkts, kords un citi. Vakuumā un līdz 360 grādu temperatūrā riepa izšķīst šķidrajā frakcijā,” skaidroja Laškovs.
No iegūtās pirolīzes eļļas pēc tam tiek ražots kurināmais, motoreļļa vai degviela kuģiem. Izmetot riepas mežā vai atkritumu poligonā, tās sadalīsies 150 gadu laikā, tāpēc prātīgāk riepas ir nodot, pārstrādāt un izmantot atkal.