Rīta Panorāma

Ugandā no plastmasas atkritumiem ražo skolas somas

Rīta Panorāma

Kas kavē Nacionālā arhīva attīstību?

Pacientu tiesības – ārstiem var jautāt visu

Pacientu tiesības. Ārstiem var un vajag vaicāt visu

Cilvēkam, nokļūstot slimnīcā, ir tiesības zināt jebko,  kas saistīts ar viņa veselību, un visu, kas ar viņu tiek darīts, Latvijas Televīzijas raidījuma "Rīta panorāma" uzsāktajā sižetu sērijā par pacientu tiesībās skaidroja mediķe Madara Blumberga, kura ikdienā strādā Bērnu klīniskajā  universitātes slimnīcā un arī izglīto topošos mediķus.

Komunikācija ar pacientu mūsdienās ir ārstu profesionalitātes sastāvdaļa. Jo informētāks pacients un viņa tuvinieki, jo labāka sadarbība un ārstēšanas rezultāts. Arī mazāk pārpratumu un kļūdu.

Komunikācija ar slimiem cilvēkiem un viņu radiniekiem, veidi, kā pateikt sliktās un labās ziņas – topošajiem ārstiem tagad to īpaši māca.

Blumberga skaidroja – pacients drīkst jautāt, un tas ir normāli, ja pacients jautā. To, ka nav muļķīgu vai sliktu jautājumu, stāsta gan pacientiem, gan topošajiem mediķiem. Tomēr atbildes gan var būt neprasmīgas.

Speciāliste uzsvēra, ka pacients drīkst jautāt, kas ir šis vai tas; kā tas strādās; kāpēc tieši šādā veidā tas strādās; cik ilga būs plānotā terapija; kā varēs zināt, ka tā strādā; kā varēs zināt, ka tā nestrādā; kādas ir iespējamās blaknes u.c. Uzdodot šos jautājumus, cilvēks varēs laicīgāk saprast, ar ko rēķināties, piemēram, zinot, cik ilgs laiks vajadzīgs ārstēšanai un rehabilitācijai pēc tās.

"Ļoti bieži informācija nedaudz pazūd, jo veselības aprūpē strādājošie tiešām esam aizņemti, un tas, ka mēs nepasakām, bieži nenozīmē, ka mēs negribam pateikt. (..) Es tiešām iedrošinātu pacientus jautāt tos atvērtos jautājumus: kas būs, kā būs, kāpēc būs, piemēram, kāpēc antibiotikas jāsaņem trīs reizes dienā, nevis divas, vai kāpēc starp dažādu medikamentu ievadi jābūt ļoti stingriem laika intervāliem, kad tie tiek ievadīti."

Savukārt, ja pacients zina pareizo ritmu, tad situācijās, kad kaut kas notiek ne tā, kā šķistu pareizi, pacientam un viņa tuviniekiem jābūt gana stiprai balsij, lai šos jautājumus uzdotu.

"Es domāju, ka veselības aprūpē mums jāmācās pieņemt to, ka pacients jautā, un es arī gribētu mainīt to principu, ka jautāšana nozīmē neuzticēšanos," pauda Blumberga, piebilstot – ne vienmēr visu var pateikt, bet tad, kad jautā, visu var atbildēt. Savukārt, ja mediķis atbildi uzreiz nezina, viņš var pacientam teikt: "Tas ir ļoti labs jautājums, es uzreiz nezinu atbildi, bet es pēc noskaidrošanas atnākšu un jums pateikšu." Blumberga vērtēja, ka šāda atbilde pacientam būtu laba atbilde, jo tad mediķis nemelo un nestāsta pasakas, bet gan atnāk vēlāk un iedod pareizo atbildi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti