23. februāra vakarā tūkstošiem automātiski radītu ierakstu jeb botu pārpludināja Latvijas platformu "X" (iepriekš "Twitter"). Kļūdainā latviešu valodā boti ar automātiski ģenerētiem profilu attēliem un vārdiem aicināja "respektēt" hokejistus, kas tobrīd piedalījās Krievijas prezidenta atklātajās "Nākotnes spēlēs" Kazaņā.
Mazāk pamanīta bija atbalsta kampaņa "Facebook" (FB), kas sākās pēc divām dienām. Tajā kopumā 21 FB lapā ar tādiem nosaukumiem kā "Mary House" un "Sarah Coffee" tika izplatīts viens konkrēts ieraksts, šoreiz angliski.
Ieraksts aicināja atbalstīt hokejistus, kuriem LHF par dalību spēlēs Kazaņā jau bija apturējusi licences.
"Labāk atlaidiet tos idiotus no hokeja vadības. Tas būs daudz noderīgāk mūsu sportam," aicināja ieraksts.
"Re:Baltica" uzrunāto ekspertu analīze rāda, ka botu izplatītajam vēstījumam platformā "X" bija ap 800 000 skatījumu, bet "Facebook" – ap 100 000.
Iespaidīgi skaitļi, taču šīs dezinformācijas kampaņas bija tik acīmredzami aizdomīgas un "lētas", ka diez vai būtu mainījušas auditorijas viedokli par hokejistu rīcību.
Kāda tām vispār bija jēga?
Spēlē iesaistās Doppelganger
Šīs hokeja botu kampaņas unikalitāte, vismaz platformā "X", bija izplatīto ierakstu valoda – latviešu.
Tik masveidīgu botu vilni latviski neatceras nedz eksperti no Rīgā izvietotā NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra ("StratCom"), nedz Valsts kancelejas, kuru uzdevums ir monitorēt Latvijas informatīvo telpu.
Pēc "StratCom" aplēsēm, dažās dienās hokejistu aizstāvībā iesaistījās nedaudz vairāk kā tūkstotis automātiski radītu botu.
Savukārt Kremļa botu pētnieki no projekta "Bot Blocker" (antibot4navalny) lēš, ka kopumā Latvijas "X" vidi pārpludināja ap 200 000 tvītu latviski, sasniedzot 800 000 skatījumu. (Latvijā "X" lieto 140 000 iedzīvotāju, rāda "Kantar" dati).
"Bot Blocker" sarakstē ar "Re:Baltica" norādīja, ka, visticamāk, konkrētā dezinformācijas kampaņa bija daļa no tā dēvētā un ar Kremli saistītā Doppelganger botu tīkla, kas izplata Krievijai vajadzīgus vēstījumus sociālajos medijos.
Apzīmējumu Doppelganger šim prokremliskajam robotu tīklam 2022. gadā deva starptautiska nevalstiskā organizācija "EU Disinfo Lab", kas ikdienā pēta dezinformācijas kampaņas.
Tā atklāja, ka šis tīkls bija reģistrējis virkni interneta vietņu ar zagtiem respektablu mediju nosaukumiem, un caur tiem izplatīja Ukrainu nomelnojošas un Krieviju atbalstošas viltus ziņas, videoklipus un sabiedriskās domas aptaujas.
"Facebook" mātes kompānija "Meta" bloķēja vairāk nekā 60 šādu vietņu domēnus, to skaitā trīs ar Baltijā populārākās ziņu vietnes – Delfi – nosaukumu.
Vienlaikus "Meta" arī informēja, ka Doppelganger tīklu kontrolēja Krievijas informācijas tehnoloģiju (IT) firma "National Technologies" un mārketinga un politisko konsultāciju firma "Social Design Agency". Abām tagad piemērotas Eiropas Savienības sankcijas.
Neatkarīgais Krievijas medijs "The Insider" ziņo, ka uzņēmuma "National Technologies" galvenais īpašnieks ir Krievijas valstij piederošs aizsardzības konglomerāts "Rostec", kuru vada tuvs Vladimira Putina draugs, bijušais VDK aģents Sergejs Čemezovs.
"Šī ir pirmā reize, kad Doppelganger mērķis bija Latvija, un otrā lielākā viņu kampaņa, ko esam novērojuši, uzsākot "Twitter" analīzi pērn oktobrī," "Re:Baltica" skaidroja "Bot Blocker".
Vēl lielāku kampaņu pētnieki novēroja pērn Vecgada vakarā, kad boti izplatīja tūkstošiem tvītu ar apsveikuma kartītēm, kurā Ķīnas un Krievijas līderi novēl laimīgu Jauno gadu un dod mājienus par jaunu pasaules kārtību. Šīs memes boti retvītoja 209 000 reižu, sasniedzot kopumā 879 000 skatījumu.
Vēl viena pazīme, kas atgādina Doppelganger rokrakstu Latvijas hokeja botu kampaņā, ir aicinājums parakstīt petīciju hokejistu aizstāvībai. Saite uz to bija ievietota "Facebook" ierakstā, un tās izveidotājs bija kāds brazīlietis Renato Sa Neto. Viņš Kazaņas turnīrā piedalījās virtuālās komandas "R10 Team" sastāvā.
"Re:Baltica" ar viņu sazinājās platformā "X", taču pēc jautājumu saņemšanas Sa Neto pazuda.
Haltūra vai izmēģinājums pirms EP vēlēšanām
"Nevaru komentēt, kas radīja šo hokeja botu kampaņu, bet, lai kurš tas arī būtu, tas bija lēti un vienkārši. Nekā bīstama tur nav," "Re:Baltica" skaidroja "StratCom" vadītājs Jānis Sārts.
Viņa vadītais centrs jau gadiem veic līdzīgus eksperimentus, pērkot botus un analizējot, cik viegli izplatīt noteiktus vēstījumus. Centra pēdējais pētījums rāda jau daudz gudrāku Krievijas dezinformācijas metodi: Kremli atbalstoši profili abonē platformas "X" zilo verifikācijas zīmi, kas tiem ļauj sasniegt lielāku auditoriju un arī saņemt daļu no reklāmas ieņēmumiem.
"Ja tas ir viņu līmenis, esam drošībā," Sārts ironizēja par hokeja botu kampaņu.
Viņam ir divi notikušā skaidrojumi. Vai nu kāds nevīžīgi izpildīja pavēli spodrināt sporta spēles Kazaņā, vai tas bija tests – "kā šāda sistēma nostrādās. Vai mazā valodas grupā "X" drošības sistēma šos botus uzķers."
Sārtam piekrita arī Valsts kancelejas Stratēģiskās komunikācijas koordinācijas nodaļas vadītājs Rihards Bambals. "To var vērtēt kā mūsu valsts institūciju un sabiedrības testēšanu. Pārbaudīt, vai un kā reaģēsim, cik ātri, caur kādiem kanāliem un ar kādiem vēstījumiem," "Re:Baltica" sacīja Bambals.
Nedēļu pēc "hokeja bota" notikuma lielākā daļa kontu, kas tika izveidoti decembrī un izsūtīja oriģinālo ziņu, bija aktīvi, novēroja "Re:Baltica". Savukārt konti, kas retvītoja oriģinālās ziņas un bija izveidoti februārī, bija atzīmēti kā "ierobežoti". "Bot Blocker" iepriekš novērojuši, ka ar laiku šie botu konti tiek dzēsti.
"Bot Blocker" pieredze arī rāda, ka Doppelganger botu tīkla veidotāji nemitīgi testē sociālo mediju drošības sistēmas un attiecīgi pielāgojas. Piemēram, sākotnēji botu tvīti angļu valodā ASV un ES tika publicēti ar vienādu biežumu noteiktā laikā.
Pateicoties stingrākai regulācijai, Eiropā platformas "X" drošības sistēma botus uzķēra un likvidēja ātrāk. Lai no tā izvairītos, Doppelganger Eiropā sāka tvītot retāk un boti "dzīvoja" ilgāk.
"No tā mēs varam secināt, ka platformas "X" drošības sistēmas atšķirīgi izturas pret dažādām valodām/valstīm. Otrkārt, sliktie spēlētāji mācās no pieredzes un pielāgo savu darbību katrai valodai atsevišķi," "Re:Baltica" norādīja "Bot Blocker".
"Facebook" drošības sistēma visas pārdesmit lapas ar aicinājumu atbalstīt Latvijas hokejistus uzķēra un bloķēja ātri. Taču tur ieraksts bija angļu valodā, kas, iespējams, ļāva to ātrāk pamanīt. Konkrēto lapu nosaukumi ar ierakstu joprojām atrodami speciālā FB reklāmu bibliotēkā.
Tur arī redzams, ka kāds samaksāja, lai ierakstu redzētu Latvijas iedzīvotāji dažādās vecuma grupās. Katrai lapai bija vidēji 20 000 skatījumu, tātad kopā ap 100 000.
Kas maksāja par reklāmu, nav saprotams. Pie katras apmaksātās reklāmas norādīts maksātāja vārds, taču "Re:Baltica" neizdevās atrast nevienu no minētajiem cilvēkiem. Ir liela iespējamība, ka vārdi nav īsti.
"Facebook" neatsaucās uz "Re:Baltica" lūgumu sniegt sīkāku skaidrojumu.
Šis raksts ir daļa no "Baltijas dezinformācijas ceturkšņa apskata", kuru "Re:Baltica" veido BECID projekta ietvaros.