4. studija

Caurules aizsalušas: vai apsaimniekotājs drīkst 10 dienas atstāt bez ūdens?

4. studija

4. studija. Aizsalušas caurules, reklāmas bukleti pastkastē

Reklāmas bukleti pastkastē - gaidīta informācija vai apgrūtinājums?

Veikali drukāto bukletu apjomus samazina, bet miskastes tāpat pilnas

Atzīstieties – vai jūs mēdzat ieskatīties drukātajos reklāmas bukletos? Vai roka pati pasniedzas tos paņemt, ieejot pārtikas veikalā, būvmateriālu veikalā vai aptiekā? Izvairīties šķiet neiespējami, šie preču bukleti ir ik uz soļa, un tikai retais tirgotājs piedāvā pāris lappuses, lielākoties tie pārvērtušies apjomīgos, krāsainos žurnālos. Turklāt populārākajās veikalu ķēdēs tie ik nedēļu mainās. Lai arī drukāto bukletu apjoms ir samazinājies, tie daļā sabiedrības joprojām ir pieprasīti. Tomēr tirgotāji drukātas reklāmas vietā arvien vairāk izvēlas digitālus risinājumus.

Absolūtais vairākums reklāmas bukletu ir no pārtikas veikalu ķēdēm, un lielākā daļa šos bukletus sarūpē reizi nedēļā, daži tirgotāji – reizi divās nedēļās, bet ir arī tādi, kuriem ir ik pēc trim nedēļām jauns piedāvājums. Ir arī interneta pakalpojumu sniedzēji. Bet vai tik tiešām tie visi ir nepieciešami?

SIA "Rimi Latvia" pārstāve Inga Bite norādīja, ka vairāku gadu griezumā drukāto bukletu apjoms ir ļoti būtiski samazinājies. Precīzu apjomu viņa gan neatklāja, lai nedotu priekšrocības konkurentiem. 

"Ir gadījumi, kad cilvēki speciāli lūdz un zvana uz mūsu klientu centru, lai mēs papildinātu viņu pastkastīti un šie bukleti nonāktu viņu pastkastītēs. Tiesa, jāsaka godīgi, tie visbiežāk ir vecāka gadagājuma cilvēki, kuriem ir būtisks šis drukātais materiāls," atzina Bite.

Arī "Maxima Latvia" pārstāve Raina Anna Ločmele norādīja, ka uzņēmums no 2022. gada samazinājis drukāto bukletu tirāžu – ja agrāk bija divi, tad šobrīd viens drukātais materiāls mēnesī. Tādējādi par 15% samazināts patērētais drukātais papīrs.

"Tomēr aktīvi turpinām strādāt pie digitāliem risinājumiem – gan aplikācijas mūsu telefona ierīcē, gan mūsu mājaslapā," piebilda Ločmele. 

Arī Ločmele apliecināja, ka klientu pieprasījums pēc drukātajiem bukletiem joprojām ir diezgan liels. "Tas ir veids, kā mēs vislabāk sasniedzam mūsu klientus, nodrošinot to, ka viņiem ir pieejama informācija par mūsu izdevīgajām cenām veikalos, un tā arī ir mūsu prioritāte," viņa piebilda.

Tirgotāji neatklāja, cik tonnu bukletu gadā, mēnesī vai nedēļā saražo un samet pastkastītēs visā Latvijā, bet reālā aina ir tāda, ka liela daļa šo drukāto materiālu no pastkastītes uzreiz tiek izmesti, bet, cik daudz, arī to neviens nevar pateikt.


Kamēr veikalu ķēdes apgalvo, ka ļoti daudzi klienti vēlas saņemt reklāmu bukletus pastkastītēs, aptaujātie cilvēki atzīst – tas esot pilnīgi bezjēdzīgi un nereti no pastkastītes visi šie bukleti tiek izmesti atkritumu tvertnē. 

AinaNē, nepatīk. Man nevajag.

Ilona: Jā, galīgi nepatīk. Tā diezgan lielā mērā ir materiālu izniekošana, jo ir skaidrs, ka tie pa taisno nonāk miskastē. 

Lilita: Es domāju, ka tas ir lieki, jo cilvēki nelasa, it sevišķi to, kas ir pastkastītē. Mums kādreiz, kad pastkastītē meta, tur bija spainis un tas mūždien bija pilns, tātad – tos neviens nelasa, jo lielveikalos ir visās malās. Tos palasu.

Gaļina: Es tos metu ārā uzreiz. Lielveikaliem tas būtu jāpārtrauc darīt, jo mēs tik un tā to visu redzam internetā.


Bukletu iznēsāšanu pa pastkastītēm nodrošina ārpakalpojums.

"Maxima" pārstāve atklāja, ka bukletus drukā Latvijā, bet papīrs ir no citām valstīm. Savukārt "Rimi" atsevišķos gadījumos tas var būt partneris, kas ražo gan Latvijā, gan Lietuvā.

"Tas ir parastais avīžu papīrs, ja vienkāršotiem vārdiem runājam, tad ļoti labi degošs papīrs kā parastā avīze," piebilda "Rimi" pārstāve.

"Mūsu buklets ir no pārstrādāta materiāla ražots un arī mūsu bukletu ir iespējams pārstrādāt, ja vien klients to ievieto attiecīgajā atkritumu šķirojamajā konteinerā, kas ir paredzēts papīram," apliecināja "Maxima" pārstāve.

Pirms vairākiem gadiem bija iecere par šo reklāmas bukletu ražošanu piemērot dabas resursa nodokli, kā rezultātā valsts varētu ieksēt papildu naudu par to, ka tie tiek drukāti, bet ideja tā arī nerealizējās. 

"Ja tas netika ieviests pirms 10 gadiem, tad, visticamāk, šajā brīdī tam vairs nav lielas jēgas, jo gan jau, ka tuvākajā laikā šis apjoms ievērojami samazināsies," pauda "Zaļās jostas" vadītājs Jānis Lapsa. Viņam gan pastkastītē bukleti nenonāk, jo tai ir uzraksts ar lūgumu pastkastē tos nemest. 

"Mēs, protams, arī esam pievienojušies iniciatīvai par neadresētiem sūtījumiem un, ja uz pastkastītes ir šī attiecīgā uzlīme, kur norādīts, ka "nē - neadresētiem sūtījumiem", tad mūsu līgumkompānija to ņem vērā un tur šie bukleti netiek likti," sacīja "Rimi" pārstāve.

Un šis principā arī ir vienīgais veids, kā atteikties no reklāmas materiālu piegādes – uz pastkastes jānorāda, ka neadresētus sūtījumus nemest, un šī vēlme bukletu iznēsātājiem ir jāievēro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti