Pēdējā gada laikā iznākušās biogrāfiskās filmas – Semas Teilores Džonsones "Back to Black" un Kventina Dipjē "Daaaaaalī!" – demonstrē žanra plašumu, kā arī uzrāda trūkums un iespējas biogrāfiskajā kino, vērtē kinokritiķe Dārta Ceriņa un publicists Žulijens Nuhums Kulibali raidījumā "Kultūras rondo".
Autora ziņas
Dāvja Sīmaņa "Marijas klusums" un britu režisora Džonatana Gleizera "Interešu zona" – divas vēsturiskas filmas, kurās nesastapt nostalģiju, bet ieraudzīt skaudro un traģisko realitāti. "Marijas klusums" ir kā zemledus pelde, kas palīdz ienirt Staļina asiņainā terora laikā, bet "Interešu zona" caur mieru un klusumu stāsta par holokausta banālo ļaunumu, Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" analizē kino kritiķe Dārta Ceriņa un kultūras publicists Žulijens Nuhums Kulibali.
Par spīti ģeogrāfiskam tuvumam un dažādām iniciatīvām (piemēram, kopš 2017. gada visu trīs valstu kino centru kopā rīkotajām Baltijas filmu dienām vai Rīgas Starptautiskā kinofestivāla (RIGA IFF) pilnmetrāžas filmu konkursam), Baltijas valstu kino ainava no to viduspunkta tomēr nav saskatāma pārlieku skaidri.
Vismaz desmitgadi ilgajās draugu sarunās par to, kas ir "labs kino" pie skaidrības es tā arī neesmu ticis – pretstatus "sliktam kino", kuru šādi kategorizēt ļauj instinktīva nepatika un dažkārt arī ķermeniska reakcija, filma var būt "laba" dažādi. Dažreiz darbs liek raudāt, citreiz smieties (vislabāk, ja abi reizē); pie dažām no labākajām filmām, kuras esmu redzējis, man ir sanācis arī lieliski pagulēt. Lai nu kam katrs dotu priekšroku, REplay.lv platformā, gadu iesākot, gribu izcelt pāris darbus, kurus būtu vēlams nepalaist garām.
"Kolektīvs" – tā sauc jauno LMT Viedtelevīzijas oriģinālseriālu, kurā dažādi režisori – Aiks Karapetjans, Edgars Kaupers, Oskars Rupenheits un Papa Chi – radījuši savu versiju par dziesmu un deju svētku kustību. Pašreiz skatītajiem ir pieejamas pirmās četras sērijas: "Degsme", "Gaismas pils", "Frolovas metode" un "Maukurs un Zivs". "Kolektīvu" noskatījusies arī kino kritiķe Dārta Ceriņa un kultūras publicists Žulijens Nuhums Kulibali. Ar lielu rūpību un uz jautras nots viņi Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" metas to vētīt.
Kā mainījusies šausmu filmu telpa un valoda? Kas nosaka vīrieša nespēju būt viņam pašam un kāpēc visā atkal tiek vainota māte? Uz jautājumiem, kas radušies, noskatoties Arija Astera filmu "Visas Bo bailes", Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" atbildes meklē kinokritiķe Dārta Ceriņa un publicists Žulijens Nuhums Kulibali.
"Filma "Saule spīd 24 stundas" viennozīmīgi strādā, ja uz to skatās absolūtā absurda līmenī," saka kino publicists Žulijens Nuhums Kulibali. Savukārt kino kritiķe Dārta Ceriņa vērtē: "Tur ir absurds, bet tas, manuprāt, ir ar tādu ielauztu klibumu." Latvijas Radio raidījuma "Kultūras rondo" audiālajā recenzijā abi lauž šķēpus par režisora Jura Poškus jaunāko pilnmetrāžas ekrāndarbu.
Kādas ir sakarības, pārsteigumi un vilšanās, skatoties latviešu filmas? Kino kritiķe Dārta Ceriņa un kino publicists Žulijens Nuhums Kulibali pārskata "Lielā Kristapa" nominantu listi. Šoreiz par debitantiem kino jeb trim filmām, kas izvirzītas kategorijā "Labākā debijas filma", – Mārča Lāča "Revolūcija", Elzas Gaujas "Tikmēr Lucavsalā" un Toma Harjo "Sēklis".