Novembrī ieviestā riteņu bloķēšanas sistēma «Rīgas satiksmei» ļāvusi nopelnīt 120 tūkstošus eiro

Pagājušā gada novembrī ieviestā riteņu bloķēšanas sistēma uzņēmumam "Rīgas satiksme" (RS)ļāvusi nopelnīt 120 tūkstošus eiro. Sodīti gandrīz 2 tūkstoši vadītāju. Lai gan kopumā uzņēmums šo sistēmu vērtē pozitīvi, soda naudas piedzīšanas process gan atvieglojies tikai daļēji.

Novembrī ieviestā riteņu bloķēšanas sistēma "Rīgas satiksmei" ļāvusi nopelnīt 120 tūkstošus eiroPaula Dēvica

    "Rīgas satiksme" nolēma atgriezties pie riteņu bloķēšanas sistēmas pērn novembrī. Bloķētāju izmanto pēc trešā nesamaksātā soda. Sistēmu ieviesa, lai samazinātu tēriņus un vienkāršotu soda naudas piedzīšanas procesu, īpaši, runājot par ārzemēs reģistrētām automašīnām. RS sabiedrisko attiecību speciālists Viktors Zaķis uzsver, ka ārzemniekus noķert bijis praktiski neiespējami. Tagad tādu problēmu vairs nav. Statistika gan rāda, ka vairāk nekā 80%  ar bloķētāju aplikto automašīnu reģistrētas Latvijā.

    „Ieguvumi laikam ir tādi, ka, pirmkārt, mēs neesam bijuši spiesti vērsties tiesās, parādu piedzinējos un tā tālāk, [nevajadzēja] tērēt laiku, tas tomēr ir diezgan laikietilpīgi. Un tajā pašā laikā ir palielinājusies šī sodāmības sajūta - ka tu nevari vienkārši nolikt automašīnu un nesamaksāt vienreiz, otrreiz, piekto, desmito... Tas ir savā ziņā arī godīgums pret pārējiem, kuri ir maksātāji. Kā tad tā, ka viens var nemaksāt un viens var maksāt? Tā kā es domāju, ka šī prakse pagaidām ir saglabājama, un neiet runa par to, ka mēs kaut ko varētu mainīt, uzlabot vai atcelt. Par to mēs nerunājam,” klāsta Zaķis.

    Pašvaldības noteikumi ir labvēlīgi "Rīgas satiksmei". Citiem stāvvietu operatoriem tie atļauj izmantot bloķētājus vien komersantiem piederošām automašīnām. Piemēram, stāvvietu operators „Europark” soda kvīts neapmaksas gadījumā izmanto parādu piedzinēju pakalpojumus. Latvijas Autostāvvietu operatoru asociācijas pārstāvis Sandis Petrovičs stāsta, ka riteņu bloķēšanas sistēma ir atbalstāma, bet tai ir jābūt pieejamai arī privātajiem operatoriem.

    „Tā tiešām ir Rīgas domes atbildība. Šie saistošie noteikumi, kas "Rīgas satiksmei" ļauj lietot riteņu bloķētājus, un arī citi, kas "Rīgas satiksmi" padara par mazliet priviliģētāku, mūsu ieskatā nav godīgi. Šobrīd ir dibināta Latvijas Autostāvvietu operatoru asociācija, kur ir mēģinājums pagaidām privāto autostāvvietu operatoru vārdā iniciēt normatīvu regulējumu. Šobrīd tas regulējums ir ļoti caurumains, ja tā var teikt, un ļoti daudz nākas nodarboties ar interpretācijām. Mēs esam uzsākuši arī pārrunas ar "Rīgas satiksmi" par to, ka arī viņi varētu šajā darbā piedalīties. Arī viņi būtu ieinteresēti, ka tas regulējums ir visiem vienots, skaidrs un saprotams,” saka Petrovičs.

    Rīgas domes Satiksmes departamentā apgalvo, ka privāto stāvvietu operatoru uzraudzība nav viņu kompetencē. Savukārt Patērētāju tiesību un aizsardzības centrā stāsta, ka "Rīgas satiksmes" gadījums ir negodīgas konkurences veicināšana.

    „Jau iepriekš mēs līdzīgos gadījumos esam atzinuši praksi, kad tiek izmantoti riteņu bloķētāji, par agresīvu komercpraksi. "Rīgas satiksmes" situācijā mēs vērsām arī Rīgas domes uzmanību uz saistošo noteikumu neatbilstību negodīgas komercprakses aizlieguma likumam, arī to, ka faktiski tiek atļautas darbības, kas netiek atļautas citiem uzņēmumiem,” sola Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta direktore Ieva Baldiņa-Brūklīte.

    Latvijas Radio uzrunāto autovadītāju viedoklis atšķiras - daži to atzīst par atbalstāmu praksi, citi par nepiemērotu sodu.

    Bet sodītie autovadītāji sūdzēties nesteidzas. Patērētāju tiesību un aizsardzības centrā ir saņemtas tikai četras sūdzības.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Saistītie raksti
    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti