„Ja pērn - 2014. gadā - ar tramvajiem pārvadāto pasažieru skaits Daugavpilī bija 6,5 miljoni, tad šogad uz novembri jau bija pāri par 6,1 miljonu. Tas nozīmē, ka līdz gada beigām kopumā pārvadāto pasažieru skaits būs lielāks nekā pērn,” secina „Daugavpils satiksmes” valdes locekle Sabīne Šņepste.
Ja salīdzina ar pērno gadu, tad kopumā tramvaju popularitāte Daugavpilī pieaugusi - šī tendence Daugavpilī krasi atšķiras no situācijas, piemēram, Liepājā: Liepājā salīdzinājumā ar pērno gadu tramvaja pasažieru skaits sarucis par teju 14%, bet Daugavpilī audzis par trim procentiem. „Iespējams, tas ir tāpēc, ka Daugavpilī ir trīs tramvaja maršruti, bet Liepājā tikai viens, attiecīgi Daugavpilī tramvajs vairāk pietuvināts iedzīvotāju ikdienas galamērķiem,” skaidro „Daugavpils satiksmes” speciālisti.
„To grūti izskaidrot, iespējams, tramvaju parks Liepājā ir vairāk novecojis. Pie mums jau atjaunots un daudzi pārkāpj no autobusiem uz tramvajiem. Tad te mēs redzam to pieaugumu plūsmai tramvajos,” spriež Šņepste.
Taču no svara arī biļešu cena un atlaides vai bezmaksas braucienu iespējas. Daugavpilī brauciens tramvajā maksā tikpat cik autobusā - 43 centus. Paši daugavpilieši, izmantojot tramvaju, gan nav aizdomājušies, kāpēc pēc būtības līdzīgās pilsētās kā Daugavpilī un Liepājā ir tik atšķirīga piekrišana šim sabiedriskā transporta veidam.
Tomēr tramvaji pilsētā kursē pilni ar cilvēkiem, arī jaunais lielais sešasu tramvajs dienas laikā ir pārpildīts, un tas ir regulāri, skaidro konduktore:
„Redziet, tagad lielais tramvajs brauc, un tas pats pilns ar ļaudīm. Lielajā tramvajā, lai paspētu visiem biļetes izsniegt un pārbaudīt, mums pat divi konduktori strādā, bet pārsvarā brauc pensionāri un bērni un jaunieši, tiem brauciens par velti.”
Leontīnes kundze labprāt izmanto tramvaju, lai aizbrauktu uz tirgu, poliklīniku vai sociālo iestādi. Ja reiz pensionāriem bez maksas, tad kāpēc neizmantot to. Līdzīgi tas ir izdevīgi un ērti Daugavpils skolēniem, atzīst pilsētas sabiedriskā transporta kurators, domes priekšsēdētāja vietnieks Pēteris Dzalbe:
„Tas ir devis savu rezultātu, vecākiem vairs nav jāuztraucas, pošot bērnu uz skolu un domājot, vai ir ceļa nauda kabatā vai nav, jo brauciens ir par velti.”
Lai segtu izdevumus, Daugavpils dome gadā šiem pārvadājumiem piešķir dotāciju 3 miljonu eiro apmērā, tas kopumā ļauj vairāk nekā trešdaļai pilsētnieku izmanto lētāku vai bezmaksas braucienu, taču kopumā to, kas brauc ar atlaidēm pilsētā ir vēl vairāk.
„Pensionāri, kas vecāki par 70 gadiem, un skolēni ir aptuveni trešdaļa no pasažieriem. Kopā ar pašvaldības un valsts dotācijām, ko saņem citas kategorijas, tie varētu būt 50 % Daugavpils sabiedriskā transporta lietotāju. Tātad proporcija starp dotācijām un tiem, kas maksā paši, ir puse uz pusi,” saka Pēteris Dzalbe.
Tieši tramvaji tiek izmantoti visbiežāk, jo, kā atzīst pašvaldībā, trīs maršruti, kas ir Daugavpilī, visoptimālāk spēj nodrošināt piekļuvi ikdienas galamērķim. Turklāt plānots vienu no līnijām vēl pagarināt, lai tā pietuvotos stratēģiskam pilsētas objektam - centrālajai slimnīcai.