Moderna vide, profesionāli skolotāji, padziļinātie kursi – IZM definē sešus «labas skolas» kritērijus

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) informatīvajā ziņojumā definējusi labas skolas raksturlielumus, kas IZM ieskatā ļaus sabiedrībai, tostarp vecākiem, pedagogiem un skolēniem, novērtēt katras izglītības iestādes kvalitāti.

Informatīvajā ziņojumā "Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā" IZM piedāvā pašvaldībām kompleksus risinājumus, kas būtu jāievieš visā "izglītības ekosistēmā". Ziņojumā arī aprakstīts finansēšanas modelis "Programma skolā".

Lai izglītības iestādi varētu saukt par labu skolu, kas nodrošina augstvērtīgu izglītības pakalpojumu, tai ir jāatbilst vairākām kvalitātes pazīmēm, uzskata IZM. Izdalīti seši kritēriji: plašs un daudzveidīgs izglītības piedāvājums; moderns mācību process un vide; individuālais atbalsts; augsti kvalificēti un profesionāli skolotāji; kvalitatīva infrastruktūra; laba pārvaldība.

1. kritērijs – plašs un daudzveidīgs izglītības piedāvājums

Labā skolā ar plašu un daudzveidīgu izglītības piedāvājumu IZM ieskatā ir jābūt iespējai apgūt vairākas svešvalodas, vismaz angļu, vācu, spāņu un franču valodu. Vispārējā vidējā izglītībā skolai ir jāpiedāvā vismaz seši padziļinātie kursi – matemātikā, latviešu valodā un literatūrā, svešvalodā, vēsturē, sociālajās zinātnēs, kā arī fizikā, ķīmijā un bioloģijā un citos mācību priekšmetos, no kuriem skolēnam ir iespēja izvēlēties apgūt vismaz trīs.

IZM uzskata, ka skolā ir jābūt plašam interešu izglītības piedāvājumam, akcentējot dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģijas jomu.

Tāpat skolēniem jābūt pieejamam atbalstam ārpus mācību stundām, tostarp izpildot mājas darbus, saņemot nepieciešamās konsultācijas un citu palīdzību. Skolēnu karjeras vadības prasmju veidošanai skolā daudzveidīgās formās jāīsteno karjeras izglītība un karjeras attīstības pasākumi, tostarp individuālas konsultācijas.

2. kritērijs – moderns mācību process un vide

IZM ieskatā labā skolā moderns mācību process un vide ir motivējoša, droša un atbalstoša, kurā skolēni attīsta līderības, sadarbības un komunikācijas prasmes, kritisko domāšanu, problēmu risināšanu un radošumu. Mācību procesā un tā vadībā ir integrētas modernās tehnoloģijas, tiek aktīvi izmantoti digitālie mācību līdzekļi, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un iekārtas, tai skaitā skolēniem ar speciālām vajadzībām paredzētas ierīces un programmatūras.

3. kritērijs – individuālais atbalsts

Kā norādījusi IZM, individuālais atbalsts labā skolā nodrošina to, ka visiem 1. līdz 3. klases skolēniem mācību stundās ir pieejams pedagoga palīgs. Citu izglītības pakāpju skolēniem – atbilstoši nepieciešamībai. Katru dienu pieejams atbalsta personāls, tai skaitā psihologs, sociālais pedagogs, logopēds, speciālais pedagogs, kas strādā kā vienota komanda, sniedzot skolēna vajadzībām piemērotu atbalstu. 

4. kritērijs – augsti kvalificēti un profesionāli skolotāji

Augsti kvalificēti un profesionāli skolotāji spēj pielāgot mācību saturu skolēnu interesēm un prasībām, mērķtiecīgi virza skolēna kompetenču attīstību saskaņā ar individuālās attīstības, personības un sociālās izaugsmes vajadzībām, norādījusi IZM.

Labā skolā pedagogi patstāvīgi vai sadarbībā ar kolēģiem veido atbalstošu mācību vidi, tai skaitā atbilstoši speciālajām vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem.

Labā skolā pedagogu komanda ir nokomplektēta, ar optimālu slodzi un labu algu, un tie pilnvērtīgi un vispusīgi iesaistās skolas darbā.

5. kritērijs – kvalitatīva infrastruktūra

Kvalitatīva infrastruktūra labā skolā ir ergonomiska, moderna, viegli transformējama daudzveidīgām mācību darba formām (individuālam un grupu darbam, atvērtām ārpus mācību darba zonām), ar mācību satura īstenošanai nepieciešamajiem mācību līdzekļiem – mācību un papildu literatūrai, elektroniskajiem resursiem un interaktīvām mācību platformām, uzskaitījusi IZM. 

Pilnvērtīgai un padziļinātai satura apguvei labā skolā ir jābūt dabaszinību un matemātikas kabinetiem un laboratorijām,

dizaina un tehnoloģiju kabinetiem, telpām radošām aktivitātēm, piemēram, teātrim, mūzikai un mākslai, ar pietiekamas jaudas internetu mācību telpās.

IZM norādījusi, ka labā skolā skolēniem tiek nodrošinātas modernas un aprīkotas telpas sportam pilnvērtīgām fiziskām aktivitātēm, kā arī pēc nepieciešamības nodrošināta atbalsta infrastruktūra, piemēram, dienesta viesnīca un transports.

6. kritērijs – laba pārvaldība

IZM noteikto labo pārvaldību raksturo tas, ka labas skolas vadītāji ir aktīvi pārmaiņu rosinātāji – veicina un attīsta mācīšanās, pārmaiņu un inovāciju kultūru skolā.

"Labas skolas vadītājs rada apstākļus, lai būtu iespējams profesionālais dialogs, sadarbība un pieredzes apmaiņa. Mūsdienīgs skolas vadītājs piedalās stipru partnerattiecību veidošanā un uzturēšanā ar citām skolām, vecākiem, vietējo sabiedrību, augstākās izglītības institūcijām un citiem partneriem," paudusi IZM. "Labu pārvaldību skolā raksturo arī skolotāju savstarpējā sadarbība stundu plānošanā un tematu saskaņošanā, par ko rūpējas un ko iespēj skolas vadītājs."

KONTEKSTS: 

Kopš šā gada sākuma IZM organizētā darba grupa ir apmeklējusi gandrīz visas Latvijas pašvaldības, lai iepazītos ar situāciju katrā izglītības iestādē. IZM jau ilgstoši cenšas panākt skolu tīkla reorganizāciju, lai no ietaupītās naudas varētu palielināt skolotāju algas.

IZM sociālajiem partneriem izvērtēšanai nodotajā skolu reformu plānā piedāvā ieviest jaunu skolu finansēšanas modeli "Programma skolā".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti