Karostas kanāls ir nozīmīgs kuģošanas ceļš kravas kuģiem Liepājas ostā. Par to liecina arī fakts, ka nepilnas stundas laikā, kamēr notika saruna ar ar Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieku attīstības jautājumos Elanu Strazdiņu, cauri izgrieztajam tiltam pa kanālu izbrauca trīs kuģi.
Liepājas SEZ pārstāvis stāstīja, kādas kravas visbiežāk pārvadā, izmantojot Karostas kanālu: "Ir cementa kravas, ir graudu kravas, dažādas beramkravas, šķelda, kokmateriāli, koki, – tas visregulārāk. Tad nāk iekšā uz remontu, arī uz sausajiem dokiem. Kustība ir diezgan aktīva."
Viens šāds tankkuģa brauciens 2006. gada jūlijā beidzās ar iznīcinātām Karostas vēsturiskā tilta ziemeļu daļas konstrukcijām. Tas būtiski ietekmēja pilsētnieku dzīvi,
stāstīja projekta vadītājs Ivo Koliņš no Liepājas SEZ pārvaldes.
"Konstrukcijas bija neatgriezeniski iznīcinātas. Satiksme pār tiltu bija slēgta četrus gadus. Vienīgais veids, kā pasargāt šāda veida tilta konstrukcijas, ir izbūvēt aizsargkonstrukcijas. Mūsu gadījumā – vadulas," klāstīja Koliņš.
Koliņš skaidroja, kā praktiski darbosies vadulu princips: "Vadulu pamatmērķis ir novirzīt enerģiju, kas varētu rasties sadursmes brīdī ar kuģi nevis uz tilta konstrukcijām, bet uz vadulu konstrukciju, kā rezultātā kuģis nesaduras ar tilta konstrukcijām, tiek novadīts pa aizsargbarjeru, iespējams, to saliecot vai bojājot, bet nebojājot paša tilta konstrukcijas."
Izbūvējot jauno norobežojumu, ar zināmām neērtībām būs jārēķinās, tāpēc iedzīvotājus aicina sekot līdzi ceļazīmēm un citām norādēm. Pāļu dzīšana var notikt arī nakts stundās, radot troksni.
"Šobrīd jau ir iedzīti testa pāļi, tos dzenot, var saprast, kāda ir grunts un cik ātri to var izdarīt, lai var plānot darbus, tilta atvēršanu un aizvēršanu un būtu pēc iespējas mazāk neērtību gan kuģiem, gan iedzīvotājiem," stāstīja Strazdiņš.
Tā kā 1906. gadā būvētais tilts ir inženiertehnikas piemineklis, tiek domāts, lai jaunās konstrukcijas nebojātu tā vēsturisko izskatu, taču ir skaidrs, ka vizuālas izmaiņas tilta lejas daļā būs. Aizsargbarjeras ir projektētas tā, lai spētu atvairīt līdz pat 150 metrus gara, braucoša kuģa triecienu. Pāļi nodrošinās aizsardzību ne tikai tiltam.
"Drošības norobežojums būs jau tajā vietā, kur redzams pašlaik iedzītais pālis, nedaudz garāks, lai pasargātu ne tikai pašu tiltu, bet arī konstrukcijas, kas domāts tilta apkopei, remontam. Šīs konstrukcijas ir ļoti svarīgas, lai tilts funkcionētu, jo bez tām izgrieztā veidā pie tilta neviens netiek klāt," teica Strazdiņš.
Pašlaik neesot precīzi iespējams pateikt, kad noslēgsies aizsargbarjeras izbūve Karostas kanālā, jo darba procesu var ietekmēt laika apstākļi un vētras. Darbi būtu jāpaveic 30 dienu laikā. Aizsargbarjeras izbūvi veic uzņēmums AS "BMGS". Projekta izmaksas sasniedz gandrīz 2,4 miljonus eiro.