Jāskaita pārvadātie cilvēki, nevis auto
Apvienības "Pilsēta cilvēkiem" valdes priekšsēdētājs Kārlis Krēķis Latvijas Radio norādīja, ka sabiedriskā transporta jeb A joslas izveide došot iespēju sabiedriskā transporta pasažieriem ātrāk un vieglāk nokļūt galamērķī.
"Mēs jau gadiem ilgi esam par to runājuši un prasījuši, bet vienmēr esam saņēmuši atrunas, kāpēc to nevar izdarīt. Galvenais pamatojums ir tāds, ka dati liecina, ka tas nav iespējams, tad būs vēl lielāki sastrēgumi," sacīja Krēķis, vienlaikus norādot: "Rīgas domei nav datu par satiksmes plūsmām, faktiski viss balstās uz pieņēmumiem."
Biedrību arī neapmierina tas, ka Rīgas dome (RD) visu rēķina satiksmes vienību skaitā – cik autotransporta izbrauc pa konkrētu ielu noteiktā laikā. "Ir jārēķina, cik cilvēku spēj pārvietoties pa to posmu, nevis auto transporta vienības. Cilvēkus pārvadā daudz vairāk," paskaidroja Krēķis.
Krēķis uzsvēra – arī ja sabiedriskā transporta josla radīs lielākus sastrēgumus autotransportam, ir jāturas pie prioritātēm, un Rīgā tā ir sabiedriskā transporta attīstība.
"Rīgas dome tērē lielu naudu sabiedriskā transporta attīstībai, bet cilvēki, kas to lieto, ir pakārtotā lomā, tāpēc daudzi izvēlas nopirkt auto,"
pārdomās dalījās Krēķis.
Ar eksperimentiem nenodarbosies
Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks ("Jaunā Vienotība"), uz Latvijas Radio jautājumu par iespēju K. Valdemāra ielā izveidot atsevišķu joslu sabiedriskajam transportam, atbildēja, ka pašvaldība nepārtraukti izvērtē visas iespējas tādas izveidot galvaspilsētā. Šobrīd tādas ir 11, bet 50 vietās uzlabota satiksmes organizācija ar ceļu zīmju un luksoforu palīdzību, lai paātrinātu sabiedriskā transporta kustību.
"Modelēšana parāda, ka diemžēl sabiedriskais transports nenokļūs līdz šai īpašajai joslai – tas iestrēgs jau krietni iepriekš, jo būs sastrēgums. To piedzīvojām jau Daugavgrīvas ielā, kad ieviesa sabiedriskā transporta joslu.
Tāpēc mēs nevēlamies nodarboties ar eksperimentiem. Mēs darām to tad, kad tas ir izpētīts un ir pierādījumi, ka tas būs efektīvi," norādīja Pulks, atbildot uz jautājumu par A joslu K. Valdemāra ielā.
Viņš arī akcentēja, ka jau nākamgad galvaspilsētas satiksmē varēs redzēt rezultātus pēc Austrumu maģistrāles izveides – ar tās palīdzību centru atslogos no kravas auto.
"Ja Satiksmes ministrija un Pierīgas pašvaldības mums palīdzēs izveidot stāvparkus pie dzelzceļa stacijām ārpus Rīgas un tur varēsim mūsu mīļos Pierīgas iedzīvotājus aicināt atstāt savus transportlīdzekļus un tālāk braukt ar vilcienu, un tad, kad beidzot parādīsies jaunie elektrovilcieni, mēs varēsim virzīties tālāk," norādīja Pulks.
"Rīgas satiksme" atbalstītu sabiedriskā transporta joslu ierīkošanu pilsētā, tomēr uzņēmumā norādīja, ka, mācoties no A. Čaka ielas un Daugavgrīvas ielas gadījumiem, pirms sabiedriskā transporta joslas ieviešanas ir jāveic detalizēta analīze.
Uzņēmuma atsūtītais grafiks apliecina – problēma K. Valdemāra ielā ir un sabiedriskā transporta kavējumi ir būtiski.
"Sabiedriskā transporta kavējumi ir gan lielāki, gan mazāki, un šī līkne ir vidējais apjoms, kas, protams, ir atkarīgs no laikapstākļiem, remonta darbiem, negadījumiem," paskaidroja uzņēmumā.
KONTEKSTS:
Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" apvienība "Pilsēta cilvēkiem" sākusi parakstu vākšanu par sabiedriskā transporta joslas ieviešanu K. Valdemāra ielā RĪgā.
Iniciatīvas iesniedzēji norāda, ka katru darba dienu vakara sastrēguma stundā rodas līdz pusstundu ilgs kavējums trolejbusiem. Lai problēmu risinātu un padarītu sabiedrisko transportu atraktīvāku, biedrība rosina Krišjāņa Valdemāra ielā posmā no Zirņu līdz A. Pumpura ielai ieviest sabiedriskā transporta joslu Vanšu tilta virzienā, līdzīgi kā tas tagad ir Aleksandra Čaka ielā.