Dienas ziņas

Infektologi: Putnu gripa bīstama arī cilvēkiem

Dienas ziņas

Skolēniem nav pieejama vienlīdz kvalitatīva mācīšana

"Rīgas satiksmei" arvien trūkst darbinieku

«Rīgas satiksmei» arvien trūkst darbinieku; aicina mainīt kategoriju iegūšanas kārtību

Vērtējot pagājušo gadu un rādītājus par šo gadu, uzņēmuma "Rīgas satiksme" (RS) valde ir apmierināta ar padarīto. Tomēr darbinieku trūkums nekur nav pazudis. Iespējams, viens no galvenajiem iemesliem ir salīdzinoši nelielais algu pieaugums, kas nav sasniedzis inflācijas līmeni. Tādēļ RS aicina atvieglot autobusu šoferu kvalifikācijas iegūšanu.

Pērn uzņēmuma ieņēmumi, salīdzinot ar 2021. gadu, pieauga par 7,6 miljoniem eiro – līdz 168,7 miljoniem eiro. RS strādāja ar 1,8 miljonu eiro peļņu. Uzņēmumā norādīja, ka veiksmīgi pārvarētas dārgās degvielas un elektrības cenas, veikti dažādi infrastruktūras projekti. Tomēr jau vairākus gadus trūkst darbinieku. Šobrīd nepieciešami vēl 60 trolejbusu, 50 autobusu un 30 tramvaju vadītāji.

Lai risinātu šo jautājumu, uzņēmums šonedēļ vērsās Satiksmes ministrijā (SM). Uzņēmums aicina atvieglot autobusu šoferu kvalifikācijas iegūšanu.

Šobrīd, lai iegūtu D jeb autobusa vadītāja kvalifikāciju, vispirms ir vajadzīga B jeb vieglā transportlīdzekļa kvalifikācija un C jeb kravas auto vadītāja apliecība. Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa uzskata, ka kārtību vajadzētu mīkstināt.

"Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa
00:00 / 00:34
Lejuplādēt

"Pretendents, kuram ir tikai vieglās automašīnas vadītāja tiesības, izejot noteiktus kursus un veicot praktisko apmācību, var uzreiz iegūt autobusa vadītāja kvalifikāciju. Neiegūstot šīs papildu C kategorijas vadītāja tiesības, pirmkārt, tas paātrinātu procesu.

Otrkārt, tie, kas zina, ka nekad nebrauks ar smago mašīnu, tomēr [var] izvērtēt iespēju, kāpēc nebraukt pa pilsētu ar labu, jaunu, autobusu," pauda Innusa.

SM norādīja, ka uzņēmuma vēstuli vēl nav izvērtējuši, tādēļ komentārus nesniedza. Ministrijā pauda, ka šis priekšlikums būs jāskatās kontekstā ar Eiropas Savienības direktīvām. Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) norādīja, ka viņi ir likuma izpildītāji. Tāpēc atbilde ir jāgaida no ministrijas, kas to došot tuvāko nedēļu laikā.

Satiksmes eksperts Oskars Irbītis
00:00 / 00:32
Lejuplādēt

Savukārt satiksmes eksperts Oskars Irbītis uz šo RS priekšlikumu raugās skeptiski: 

"Drīzāk nevis būs jāapiet kāda konkrēta kategorija, bet mums būtu jāpaplašina šī iespēja, kur sagatavot autovadītājus tieši pilsētas sabiedriskajam transportam.

Ja tomēr mēs apejam šo kravas automobiļu posmu, manā uzskatā, tiktu apdraudēta drošība starptautiskos autobusu pārvadājumos, kur tomēr autovadītājam jābūt ar ļoti augstu sagatavotību."

Skeptiski raugās arī Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta arodbiedrības LAKRS vadītājs Juris Kalniņš: "Es nedomāju, ka pietiks tikai ar to, lai būtu kaut kādi atvieglojumi šīs kategorijas iegūšanai. Ir jāskatās kontekstā ar sociālām garantijām – kāpēc nav to cilvēku. Ne jau tāpēc, ka D kategoriju pēkšņi kāds ir pazaudējis uz ielas. Droši vien, ir liela autobusu mainība. Jautājums, kāpēc viņi iet projām. Jāsaprot, ka Rīgā satiksmes intensitāte ir daudz lielāka, darbs ir grūtāks. Tas būtu jāņem vērā."

D kategorijas apliecība ir attiecināma uz visa veida autobusiem – pilsētas, starppilsētu, starptautiskajiem.

Savukārt, lai iegūtu trolejbusa vai tramvaja vadītāja apliecību ir vajadzīga tikai B kategorija, respektīvi, C kategorija nav obligāta. Attiecīgi tiesības iegūt ir mazliet vieglāk. RS uzskata, ka šādu nosacījumu varētu attiecināt arī uz autobusa vadītājiem.

"Jauni cilvēki ļoti daudz izvēlas studēt, iegūst augstāko izglītību, un cilvēki ar augstāko izglītību izvēlas citus darbus," skaidroja RS padomes priekšsēdētājs Ainārs Ozols.

Tas ir viens no pieņēmumiem, kādēļ trūkst darbinieku. Valde minēja arī plašo darba tirgu, kurā privātie uzņēmumi izkonkurē ar atalgojumu, par darbu ārvalstīs nemaz nerunājot.

"Mēs ļoti atpaliekam no tā, kādu atalgojumu piedāvā mūsu kaimiņvalstis Lietuva un Igaunija. Nemaz nerunājot par Rietumeiropu, kā Vāciju, uz kurieni dodas strādāt mūsu darbinieki," sacīja Innusa.

Transportlīdzekļu vadītāji ir vidēji 55 gadus veci, vairākiem ir arodslimības, tāpēc viņi nevar strādāt pilnu slodzi, norādīja Innusa. 

Pērn inflācija sasniedza 20%, bet darbinieku atalgojuma pieaugums bija vien 10%. Lai paaugstinātu algu par 10%, uzņēmumam tas gadā izmaksā 5,5 miljonus eiro. 

"Ar esošo budžetu pat pietuvoties inflācijas līmenim nevar nekādā veidā," pauda Innusa.

RS padomes priekšsēdētājs atzina, ka šī problēma būs visu laiku. Vidējais atalgojums vadītāju vidū ir 1400 eiro pirms nodokļu nomaksas. Un iespējamais risinājums – sabiedriskie transporti bez vadītājiem – pagaidām ir nesasniedzams.

Par tuvākajiem mērķiem RS norādīja, lai pasažieru skaits pārsniedz līmeni pirms pandēmijas, un nākamā gada uzdevums būs mazināt bezbiļetnieku skaitu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti