SM norāda, ka noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt iespēju personām, kurām ir tiesības vadīt "B" kategorijas transportlīdzekļus, no 18 gadu vecuma iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību, nenosakot prasību pirms tam iegūt "C1" vai "D1" kategorijas vadītāja tiesības.
Noteikumu projektā norādīts, ka pēdējos gados ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.
Arī Latvijā pieprasījums darba tirgū pēc šīs profesijas pārstāvjiem - autobusu vadītājiem, ir lielāks kā piedāvājums.
SM apkopotie dati liecina, ka Latvijā ir 6049 aktīvas "D" kategorijas apliecības, 8921 "DE" kategorijas apliecības, 8197 "D(95)" kategorijas apliecības un 16 284 "DE(95)" kategorijas apliecības.
Vienlaikus viens no būtiskiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk kā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas, skaidro SM.
Vecuma grupā no 21 līdz 24 gadu vecumam autobusu aktīvas apliecības ir tikai diviem vadītājiem, vecumā no 25 gadiem līdz 34 gadiem 963 vadītājiem, savukārt, piemēram, vecumā no 55 līdz 64 gadu vecumam 13 565 vadītājiem un vecumā no 65 līdz 74 gadiem 8357 vadītājiem.
Vienlaikus SM skaidro, ka tas sekmētu darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, kā arī nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.
Pašlaik spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka personai, kurai ir "B" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt "C1" vai "D1" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.
Saistībā ar noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem tiek izstrādāti arī grozījumi noteikumos ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām, kas noteiktu "B/D" kategoriju apmācības programmu saturu un apjomu.
SM arī norāda, ka, tiekoties ar autoskolām un biedrību "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija", panākta vienošanās par "B/D" apmācības programmu, pārrunātas dažādu autoskolu apmācības grupu apvienošanas iespējas, kā arī tika konstatēts, ka nepieciešama vēl viena apmācības programma - "D/C", kuru apgūtu tie, kas ieguvuši "D" no "B" kategorijas un kuriem līdz ar to nav atbilstošu kravas auto vadītājiem nepieciešamu zināšanu un braukšanas iemaņu ar kravas auto.