ĪSUMĀ:
- Šogad SIF sāka jaunu pakalpojumu – Vienas pieturas aģentūra ārzemniekiem.
- Aģentūra nodrošina individuālās konsultācijas, šogad – jau 364, interese aug.
- Iepriekš pakalpojumu sniedza "Patvērums "Drošā māja"".
- "Drošā māja": Par kvalitāti spriest pāragri, tā ieviešana valsts iestādei prasīs laiku.
- "Gribu palīdzēt bēgļiem": pakalpojumu ievieš lēni, bet tas ir normāli, ja necieš klienti.
Vienas pieturas aģentūra ārzemniekiem ir pakalpojums trešo valstu pilsoņiem, kas saņēmuši tiesības uzturēties Latvijas teritorijā, un personām, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, piemēram, bēgļi, un kuri likumīgi uzturas Latvijas teritorijā.
Šobrīd aģentūra nodrošina individuālās konsultācijas, kurās var saņemt informāciju par uzņemšanu, sociālo aizsardzību, nodarbinātību, un citiem jautājumiem.
Tās notiek gan klātienē, gan attālināti, kā arī dažādās valodās, pielāgojoties konkrētā cilvēka vajadzībām.
Sabiedrības integrācijas fonda sekretariāta direktore Zaiga Pūce sacīja, ka "kopumā viss norit diezgan gludi".
"Kopš 1. janvāra jau ir nodrošinātas 364 individuālas konsultācijas, kas ir diezgan liels apjoms, tajā skaitā arī aptuveni 62 tulkošanas no 20 retajām valodām, kas ir farsu, turku, tadžiku un tā tālāk. Katru mēnesi mēs jūtam aizvien lielāku un lielāku klientu skaita pieaugumu,
piemēram, salīdzinot februāri pret martu, ir pieaudzis konsultāciju skaits par 62%, kas nozīmē, ka cilvēki arvien vairāk uzzina par to, ka šāds Vienas pieturas aģentūras ārzemniekiem pakalpojums ir," stāstīja Pūce.
Tuvāko mēnešu laikā, pēc vienošanās noslēgšanas par projekta ieviešanu ar Kultūras ministriju, Vienas pieturas aģentūrā būs pieejamas arī jurista, psihologa un citu speciālistu individuālās konsultācijas, tāpat arī rakstiskā tulkošana retajās valodās.
No 2016. gada līdz 2022. gadam šāda veida pakalpojumu ar nosaukumu "Informācijas centrs iebraucējiem" nodrošināja biedrība "Patvērums "Drošā māja"".
Biedrības valdes loceklis Alvis Šķenders uzsvēra, ka Sabiedrības integrācijas fondam būtu jāpārņem galvenais uzdevums un loma veidot šo politiku, runāt ar politiķiem un panākt kādu normatīvo aktu izmaiņas, lai visiem kopā būtu iespējams sasniegt mērķi – integrēt trešo valstu piederīgos Latvijā.
"Pašlaik mēs vēl nevaram spriest par pakalpojumu, kāds viņš būs, kāda būs kvalitāte, kāda būs klientu atsaucība un vērtējums, jo pašlaik ir tikai trīs mēneši [pagājuši]. Pakalpojums pēc būtības, manuprāt, pat vēl īsti nav uzsākts, jo notiek tikai tādi sagatavošanās darbi, kā, piemēram, personāla atlase, līgumu slēgšana," norādīja Šķenders.
Viņš gan piebilda, – ir jāņem vērā, ka Sabiedrības integrācijas fonds ir valsts iestāde, līdz ar to pakalpojuma ieviešana ir arī daudz laikietilpīgāks process, nekā tas būtu nevalstiskajām organizācijām.
Arī organizācija "Gribu palīdzēt bēgļiem" sadarbojas ar Sabiedrības integrācijas fondu, tāpēc jaunā pakalpojuma izveidē ir sniegusi savas rekomendācijas.
"Mēs vienmēr kā organizācija esam uzskatījuši, ka ir jābūt tādai aģentūrai, kurā ir pieejami visi pakalpojumi vienuviet, ka tas būtu tas ideālais gadījums, kā tam tiešām būtu jāstrādā, kurai apakšā ir gan mentori, gan sociālais atbalsts, gan informācijas punkts, gan tulku pakalpojums," pauda organizācijas "Gribu palīdzēt bēgļiem" mentors Dainis Deigelis.
Viņš stāstīja, ka pagaidām var novērot, ka pakalpojuma ieviešana nenotiek tik ātri, kā gribētu, tomēr tas ir normāli un tā var būt, ja vien necieš pakalpojuma saņēmēji.
"Galvenais, lai tā struktūra, kāda tā ir paredzēta, sāktu strādāt un lai būtu izpratne pašiem par to, kas tad ir tas sasniedzamais rezultāts, ka tā strādā reāli cilvēkam, kurš pie viņiem ir atnācis. Tāpēc es personiski uzskatu, ka labāk lēnāk, bet jēgpilni, nekā ātri, sasteigti un bez rezultāta," sprieda Deigelis.
Lielākajās Latvijas pilsētās veidos arī reģionālās Vienas pieturas aģentūras filiāles. Šobrīd tāda ir jau Liepājā, tuvākajā laikā būs arī Jelgavā, Valmierā, Daugavpilī un citviet.