Labrīt

Žurnālists Cagara: Domāju – Gruzijas valdība ir gatava šķirties ar Rietumiem

Labrīt

Latvijas iedzīvotāji vairāk ceļo, aug ceļojumu apdrošināšanas polišu un negadījumu skaits

Pirmo reizi Rīgā varēs apskatīt panku karalienes Vivjenas Vestvudas tērpus un aksesuārus

Dumpiniece, kas kļuva par britu modes klasiķi, – Modes muzejā Vivjenas Vestvudas tērpu izstāde

Sestdien, 18. maijā, Modes muzejā sāksies jauna izstāde – pirmo reizi Rīgā varēs apskatīt izcilās britu dizaineres, sauktas arī par panku karalieni – Vivjenas Vestvudas tērpus un aksesuārus. Izstāde tapusi sadarbībā ar privāto kolekcionāru Lī Praisu no Lielbritānijas. Pirms pusotra gada 81 gada vecumā Vestvuda devās mūžībā. Viņa visu mūžu bija dumpiniece, bet vienlaikus kļuva par britu modes klasiķi. Izstādē varēs aplūkot vairāk nekā 40 tērpus, kas atklāj viņas spilgtā rokraksta dažādas šķautnes. Tāpat izsekot viņas dzīvesstāstam, proti, kā tas nācās, ka vienkārša strādnieku šķiras meitene no laukiem kļuva par britu modes dizaina ikonu?

"Viens no izstādes galvenajiem vadmotīviem ir Vestvudas citāts: "Dzīve ir labāka, ja tu valkā iespaidīgas drēbes". Tas patiešām tā ir, to var apliecināt ikviens, kurš to ir mēģinājis, un nav runa par dārgām drēbēm, bet par iespaidīgām drēbēm, kas pievērš uzmanību un varbūt pat iesaista diskusijā," stāsta Modes muzeja projektu vadītāja Agrita Grīnvalde.

Iesaistīt diskusijā, ar modi nodot aktuālus vēstījumus – tas, kā uzsver Agrita Grīnvalde, bija Vivjenai Vestvudai ļoti raksturīgi, viņai mode bija kas daudz vairāk nekā tikai apģērbs, viņa to sauca par spēcīgāko komunikācijas formu, kāda eksistē.

Gana neparasts ir viņas dzīvesstāsts – Vivjena bija kara laikā dzimusi strādnieku šķiras meitene, ko neviens negaidīja modes dizaina Olimpā, bet viņa tur nokļuva, pateicoties izdzīvotājas spītam un ļoti oriģinālajam skatījumam uz pasauli un modi, turpina Agrita Grīnvalde: "Viņa bija nevis vienkārši dumpiniece, bet viņa raudzījās uz pasauli drīzāk kā bērns. Viņa nepieņēma gatavas patiesības, viņa vienmēr uzdeva jautājumus – kāpēc tas ir tā? Viņa tā dzīvoja, viņa tā strādāja modē, un rezultāts ir ārkārtīgi svaiga pieeja, ārkārtīgi neordināra pieeja. Viņa nebija klasiski dizainā skolota, un, iespējams, tas viņai tieši nāca par labu.

Jā, arī ar tādu izaicinājumu, taču tas nebija pašmērķīgs izaicinājums, viņa izaicināja tādēļ, ka viņa patiešām uzdeva šos jautājumus – kāpēc tā ir? Kāpēc mētelim abām piedurknēm jābūt vienādām? Un kas notiks, ja es tās uztaisīšu atšķirīgas?"

Izstāde arī sākas tieši Vestvudas garā – ar viņas biogrāfiju, kas izstāstīta izstādei netipiskā noformējumā. "Tie ir plakāti, kas ir veidoti uz melniem miskastes maisiem. Tā ir atsauce uz panku periodu, tātad, 1970. gadu pašām beigām, kad Lielbritānijā valdīja diezgan smaga ekonomiskā krīze, un vienu brīdi streikoja visi, kas vien varēja, ieskaitot atkritumu vedējus," skaidro Agrita Grīnvalde. "Un Londonas ielās un skvēros krājās atkritumu maisi. Slavenākās panku grupas "Sex Pistols" solists Džons Laidons atceras, ka daži panki pat tos izmantoja kā apģērbu. Izgrieza caurumu galvai un rokām, josta pa vidu un izskatījās ļoti stilīgi. Tādēļ mums ir šāda atsauce, jo panku stils ir viena no lietām, kas, iespējams, daudziem visvairāk asociējas ar Vivjenas Vestvudas vārdu."

Līdzās panku stilam Vestvudai bija vēl vairākas ļoti svarīgas tēmas, kas visas arī pārstāvētas izstādē. Astoņdesmitajos gados viņa pievērsās britu stilam, sāka izmantot un tērpos dažādi apspēlēt tipiskos britu audumus, jo īpaši tvīdu un rūtaino skotu tartanu, atkal jau uz tiem paraugoties ar svaigu un bieži vien ironisku skatu.

"Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija"
"Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija"

Sekoja pievēršanās franču tēmai un bagātīgas atsauces uz 18. gadsimta rokokostilu, kas apspēlēts iespaidīgās vakarkleitās. "Viņa pēta gleznas, viņa pēta 18. gadsimta korsetes, ko viņa atveido jau tādā 20. gadsimta beigu manierē. Viņa ļoti daudz izmanto franču mākslinieku gleznu motīvus audumu apdrukās. Lielākoties tas ir Fransuā Bušē," norāda Agrita Grīnvalde.

Sākusi kā autsaidere un dumpiniece, laika gaitā Vestvuda iekaroja ne vien savu kolēģu, modes dizaineru, milzīgu cieņu un apbrīnu, bet arī kuplu fanu pulku kino zvaigžņu un citu slavenību vidū.

Izstādē redzams tērpa modelis, kādu seriāla "Sekss un lielpilsēta" aktrise Sāra Džesika Pārkere demonstrēja vienā no filmas preses tūrēm.

"Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija"
"Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija"

Vieni no pašiem vērtīgākajiem eksponātiem izstādē ir divi tērpi no Vestvudas pašas pirmās oficiālās modes skates "Pirāts" 1981. gadā, ko viņa veidoja kopā ar tolaik dzīves un biznesa partneri Malkolmu Maklārenu.

"Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija"
"Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija"

Modes muzeja projektu vadītāja atzīmē: "Mēs esam tiešām ļoti priecīgi, ka mēs šos agrīnos Vestvudas darbus varam parādīt, jo tā ir ļoti, ļoti nozīmīga daļa no viņas modes mantojuma. Šobrīd interneta izsolēs šie tērpi maksā jau desmitiem tūkstošu. Tie ir salīdzinoši grūti iegādājami."

Izstāde "Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija" Modes muzejā skatāma no sestdienas, 18. maija.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti