Panorāma

SEPLP locekle Upleja-Jegermane atkāpjas no amata

Panorāma

Panorāma

"Škoda Vagonka": Latvijā nenotika tādi testi kā citur

Visus 32 elektrovilcienus Latvijai plāno piegādāt līdz jūlijam; sola sodīt par līdzšinējām nedienām

Šobrīd "Pasažieru vilcienam" (PV) piegādāti 17 jaunie Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" elektrovilcieni, bet vēl 7 ir komplektēšanas fāzē. Pārējos pasūtītos sastāvus Latvijā saņems līdz šīs vasaras vidum, preses konferencē norādīja "Škoda Vagonka" valdes priekšsēdētājs Martins Bednārs. Tikmēr PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis pastāstīja, ka par līdzšinējām elektrovilcienu nedienām Čehijas uzņēmumam piemērojamais sods būs mērāms simtos tūkstošos eiro.

Grigulis norādīja, ka šobrīd PV ir izkļuvis no krīzes, un jauno elektrovilcienu precizitātes rādītājs sasniedzis 98%.

Līdz vasaras vidum sola piegādāt visus

Vienlaikus Grigulis uzsvēra, ka "Škoda Vagonka" pilda savu solījumu, un visi 17 vilcieni, kas nodoti ekspluatācijā PV, ir salaboti. Visi gan vēl netiek izmantoti pasažieru pārvadājumos, jo to kustība tiek atjaunota pakāpeniski, veicot dinamiskos testus.

Šonedēļ pasažierus pārvadās 14 jaunie elektrovilcieni, un katru nedēļu to skaits tiek palielināts par diviem. "Mūsu šī gada mērķis ir pilnībā izmantot tikai jaunos elektrovilcienus, lai vecie vilcieni būtu retums," pauda Grigulis.

Grigulis par elektrovilcienu kursēšanu
00:00 / 00:46
Lejuplādēt

Čehijas uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Bednārs norādīja, ka uzņēmums ir palielinājis to darbinieku skaitu, kuri darbojas Latvijā. Šobrīd šeit pieejami 30 "Škoda Vagonka" darbinieki, atvērta diennakts atbalsta telefona līnija vilcienu mašīnistiem un citiem PV darbiniekiem.

Šobrīd Rīgā atrodas jau 24 jauno elektrovilcienu sastāvi un notiek 25. nodošana. Vilcieni šobrīd tiek testēti no PV puses. Tomēr PV skaidroja, ka "vilcieni skaitās piegādāti tikai tad, kad tie ir sakomplektēti un izgājuši visas nepieciešamās sertifikācijas un cita veida procedūras, un nodoti lietošanā PV". Līdz ar to PV šobrīd piegādāti 17 jaunie elektrovilcieni.

Bednārs pastāstīja, ka visus 32 Latvijai saražotos un pasūtītos sastāvus "Škoda Vagonka" plāno nodot līdz vasaras vidum. Tā kā to norīkošana pasažieru pārvadājumiem notiks pakāpeniski, sagaidāms, ka visi jaunie elektrovilcieni pasažierus varētu pārvadāt līdz šī gada beigām.

Janvārī PV izstrādātais risku mazināšanas plāns paredz, ka vismaz divi līdz trīs jaunie elektrovilcieni tiek turēti rezervē neparedzētiem gadījumiem.

Par soda apmēru vēl diskutē

Grigulis atklāja, ka šobrīd norit diskusijas par "Škoda Vagonka" piemērojamajiem līgumsodiem. PV vadītājs norādīja, ka to apmērs tiks aprēķināts tad, kad būs piegādāti visi jaunie elektrovilcieni.

Viņš skaidroja, ka ir divi līgumsodu veidi – tie, kas attiecas uz vilcienu piegādes kavējumiem, un tie, kas attiecas uz vilcienu kavējumiem to tehniskā stāvokļa dēļ. Grigulis apstiprināja, ka sodi būs mērāmi simtos tūkstošos eiro, neminot precīzāku skaitli. Kā iepriekš norādījis Grigulis, šobrīd par katra jaunā vilciena dīkstāves dienu "Škoda Vagonka" ir jāmaksā līgumsods 1500 eiro apmērā.

Tikmēr "Škoda Vagonka" valdes loceklis Pāvels Beraneks uzsvēra, ka elektrovilcienu ieviešanu ietekmējis karš Ukrainā un tā rezultātā mainītā loģistika, kā arī tas, ka vilcieni sākuši kursēt uzreiz vairāki vienlaikus. Galvenās problēmas konstatētas ar elektrolīniju uzlādes staciju jeb akumulatoriem, tāpat laboti defekti, kas atklāti vagonu tualešu kanalizācijas sistēmās un izbīdāmajās iekāpšanas un izkāpšanas platformās. Veiktas arī nelielas vilcienu konstrukciju izmaiņas. Šie visi faktori ņemti vērā, gatavojot nākamās vilcienu piegādes.

"Škoda Vagonka" valdes loceklis Pāvels Beraneks par elektrovilcieniem Latvijā
00:00 / 00:29
Lejuplādēt

Arī Grigulis norādīja, ka laikā, kad tika slēgts līgums ar "Škoda Vagonka", neviens vēl nebija paredzējis kovida pandēmiju un karu Ukrainā, kā arī energoresursu kāpumu, kas bija jāpieredz Čehijas uzņēmumam.

Bednārs norādīja, ka līgums starp PV un "Škoda Vagonka" ir noslēgts un spēkā, tāpēc uzņēmums ir gatavs maksāt tam piemērotos līgumsodus.

Nākamo elektrovilcienu pieņemšanas procedūrā ir paredzēts papildu solis, kur ražotājam ir jāapliecina, ka iepriekš konkrētajā vilcienu tipā atklātie sērijveida defekti ir novērsti, pretējā gadījumā AS "Pasažieru vilciens" šādus vilcienus ekspluatācijā nepieņems, informēja PV.

Šobrīd jaunie elektrovilcieni pārvadā pasažierus līnijās, kurās ir divu sliežu ceļi, lai vajadzības gadījumā tos varētu apbraukt – Tukuma un Aizkraukles līnijās, pa kādam ir arī Jelgavas un Skultes līnijās. Pakāpeniski tie kursēs visās vilcienu līnijās, norādīja Grigulis.

PV maijā plāno vilcienu kustības grafika izmaiņas, savukārt rudenī varētu sākties darbs pie pārejas uz intervālu grafiku.

KONTEKSTS:

Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem. Taču karš Ukrainā aizkavēja piegādes, jo vilcienus līdz Rīgai nācās vest ar autotransportu un montēt uz vietas.

Pirmo vilcienu Latvijā saņēma 2022. gada jūnija beigās, bet pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem sāka 2023. gada 15. decembrī

Drīz pēc tam vairākiem vilcieniem sāka atklāties defekti, un janvāra sākumā viens no jaunajiem vilcieniem apstājās līnijā Rīga–Skulte. Nedienas un jauno vilcienu reisu atcelšana turpinājusies arī pēc tam.

Turklāt jaunajos vilcienos nav velonovietņu, kuru ierīkošana varētu izmaksāt vairāk nekā miljonu eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti