4. studija

Kāpēc ir tik vienkārši piedeklarēties svešā īpašumā?

4. studija

4. studija. Agresīvi pasažieri un apbedīšanas pabalsts

Kāpēc jaunajos "Vivi" vilcienos nav paredzēta vieta velosipēdiem?

Katrā jaunajā elektrovilcienā varētu būt 8 velonovietnes; lielāko daļu izmaksu segs ES

Velonovietņu ierīkošana jaunajos elektrovilcienos varētu izmaksāt vairāk nekā miljonu eiro. Visos 32 sastāvos velosipēdu statīviem ir jābūt uzstādītiem vēlākais līdz vasaras beigām, tāds ir Satiksmes ministrijas uzstādījums. Lielāko daļu no izmaksām segs Eiropas Savienības (ES) fondu nauda.

Katrā jaunajā elektrovilcienā varētu būt 8 velonovietnes; lielāko daļu izmaksu segs ES
00:00 / 03:41
Lejuplādēt

Jaunajos "Škoda" elektrovilcienos velostatīvu nav, jo tie jau sākotnēji projektā nebija paredzēti. Latvijas Radio jau pirms mēneša uzņēmuma "Pasažieru vilciens" vadītājam jautāja, kāpēc tā, bet viņš tā arī skaidri neatbildēja, aizbildinoties, ka, stājoties amatā, vilcienu iepirkuma specifikācijas jau bija noteiktas.

Bet, tā kā velobraucējiem un arī citiem pasažieriem vilcienā dažādās vietās novietotie velosipēdi rada neērtības, Satiksmes ministrija velostatīvus taisās ierīkot.

Plānotās izmaksas – 1,024 miljoni eiro. No tiem 85% būs Eiropas Savienības nauda. Atlikušos aptuveni 150 000 eiro paredzēts ņemt no valsts maka.

Latvijas Radio Satiksmes ministrijā noskaidroja, ka statīvus plāno ierīkot visos 32 jaunajos elektrovilcienos. Katrā sastāvā varētu būt astoņi velostatīvi.

Viens statīvs varētu izmaksāt 4000 eiro.

Bet Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs ar precīziem skaitļiem nevēlas steigties, norādot, ka tā ir indikatīvā cena.

"Es domāju, ka nav jāskatās cena gabalā. Jāskatās uz to kopainu un uz galējo risinājumu, jo tā cena var mainīties no risinājuma. Vienlaikus skaidrs, ka cena ir palikusi lielāka. Uzsveru – ja tas būtu iekļauts sākotnējā tehniskajā specifikācijā, cena būtu krietni mazāka. Ja tas iekļauts nav, mēs risinām problēmu, kas ir radusies. Mēs to risinājumu esam atraduši," norādīja Dubkēvičs.

Patlaban ir trīs velostatīvu versijas. Lai vienotos par risinājumu, nākamajā nedēļā ministrija gatavojas tikties ar biedrībām, dažādām organizācijām, tajā skaitā ar apvienību "Pilsēta cilvēkiem", kas aktīvi aizstāv velosipēdistu tiesības.

Biedrības pārstāvis Armands Būmanis gan neuzskata, ka miljons eiro par velostatīviem ir liela nauda.

"Jāsaprot, ka paši vilcieni nav nekādi lētie. Jebkuras izmaiņas, kas ir veicamas, tās izmaksā diezgan lielu summu, jo nav jau tikai jāieliek velonovietnes, ir jāizņem ārā tas, kas ir šobrīd. No velobraucēja viedokļa svarīgi, lai būtu iespēja novietot velosipēdus gan uz āķiem kā šobrīd daudzviet vilcienos, gan arī [lai var] iebraukt ar tiem vagonos, jo paliek aizvien vairāk vecāku cilvēku, kuriem ir grūti velosipēdus pacelt," sacīja Būmanis.

Turpretim summu par milzīgu sauc Saeimas opozīcijas deputāts un bijušais satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs no "Nacionālās apvienības". Viņš atzīst – pastāvēja liels risks, vai vilcienus uz Latviju vispār piegādās.

"Prioritāte bija, lai šie vilcieni būtu piegādāti, un viss, kas to varētu kavēt, bija otrajā plānā. Turējāmies pie tā, kas ir pasūtīts, lai nebūtu kaut kādu iemeslu "Škoda Vagnonka" teikt – jūs mums prasāt kaut kādas papildu lietas, līdz ar to vilcieni varētu kavēties, jo tas laika grafiks bija pietiekami spraigs," skaidroja Vitenbergs.

Savukārt no līgumu parakstīšanas brīža 2019. gadā vairākus gadus jauno vilcienu projektu uzraudzīja toreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits no Jaunās konservatīvās partijas.

Vai vairāk nekā miljons eiro par velonovietnēm ir daudz, Linkaits nevarot komentēt, sakot, ka vajadzīgs neatkarīgs eksperts, kurš apliecinātu, ka "Škodas" nosauktā cena ir atbilstoša tirgus cenām.  

"Manā laikā secinājām, ka veloinfrastruktūra nav iekļauta specifikācijā, pieaicinājām Latvijas Riteņbraucēju apvienību un citus interesentus, lai izstrādātu piemērotākos risinājumus. "Pasažieru vilciens" solīja, ka tiem vilcieniem, kurus piegādās pēc testu beigām, veiks modifikāciju. Redzu, ka "Pasažieru vilcienam" nav izdevies vienoties par to ar "Škodu". Tagad vispirms piegādā vilcienus un tad labo, kas ir acīmredzami dārgāk, nekā uzlabojumus veikt jau rūpnīcā," norādīja Linkaits.

Pagaidām nav zināms, vai velonovietņu dēļ jaunajos sastāvos vajadzēs demontēt sēdvietas.

Tikmēr ar vilcienu kursēšanu likstas turpinās. Trešdien "Pasažieru vilciens" paziņoja, ka līdz 4. martam samazinās izpildāmo reisu skaitu par 2% jeb par septiņiem reisiem dienā. Būs atcelti četri reisi Tukuma un trīs reisi Skultes virzienā.

KONTEKSTS:

2023. gada februārī vilcienu ražotājs "Škoda Vagonka" un "Pasažieru vilciens" Satiksmes ministrijai apliecināja, ka plānots sākt pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem elektrovilcieniem jau tā paša gada vasaras beigās, bet vēlāk paziņoja, ka sertifikācijas procesa dēļ tomēr vilcieni nesāks kursēt ātrāk kā rudenī.

Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem. Taču karš Ukrainā aizkavēja piegādes, jo vilcienus līdz Rīgai nācās vest ar autotransportu un montēt uz vietas.

Pirmo vilcienu Latvijā saņēma 2022. gada jūnija beigās.

Pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem Latvijā galu galā sāka 2023. gada 15. decembrī. Drīz pēc tam vairākiem vilcieniem sāka atklāties defekti, un janvāra sākumā viens no jaunajiem vilcieniem apstājās līnijā Rīga–Skulte.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti