Panorāma

Jauno gadu sagaida ar dejām Vecrīgā

Panorāma

Nogalināts viens no augstākajiem "Hamās" līderiem

Jauni vilcieni, jaunas problēmas

Pieciem jaunajiem elektrovilcieniem konstatētas dažādas nepilnības

Dažādas nepilnības šobrīd ir konstatētas pieciem jaunajiem elektrovilcieniem. Turklāt otrdienas rītā līnijā Rīga–Skulte vilcieni kavēja līdz pat trim stundām, bet daudzi reisi bija atcelti, jo virzienā uz Rīgu salūza jaunais elektrovilciens. Uz darbu un citām darīšanām kavēja daudzi cilvēki. 

ĪSUMĀ:

  • Vilciens maršrutā Saulkrasti–Rīga šorīt apstājās stacijā "Garciems" un vairs nebija iedarbināms.
  • Vilcienam bija nolaidies strāvas noņēmējs, bet akumulatora baterija izlādējusies. Uz vietas vairs neizdevās vilcienu iedarbināt.
  • Tādēļ tika atcelti arī vairāki citi reisi Skultes līnijā.
  • Pasažieriem trūcis informācijas par notikušo un līdz citam transportam ilgstoši bijis jāgaida neapkurinātos vagonos.
  • Dažādu tehnisku problēmu dēļ ārpus ierindas ir jau 5 no 11 jaunajiem elektrovilcieniem.
  • Nozares ministrs sola tikties ar vilcienu ražotāju.

Pieciem jaunajiem elektrovilcieniem konstatētas dažādas nepilnības
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Ierados stacijā, teicu runu, bet vilcienu nevarēja iedarbināt – šādu politiķa murgu pirms jauno vilcienu pirmā reisa esot redzējis satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progesīvie"). Atklāšanas dienā gan viss noritēja gludi, bet ministra murgs piepildās tagad un to uz savas ādas izjūt arvien vairāk pasažieru.

Otrdien vilcieni kavējas

Dzelzceļa līnijā Rīga–Skulte otrdienas, 2. janvāra, rītā elektrovilcieni kavēja līdz pat trim stundām. Tā dēļ darbu un citas darīšanas kavēja daudzi cilvēki, tostarp arī Latvijas Radio korespondents Viktors Demidovs, kurš pastāstīja par pieredzēto:


Pēc astoņiem rītā stacijā "Garciems", kas ir pusstundas braucienā no Rīgas, pamanīju, ka stāv jaunais elektrovilciens. Lai tiktu iekšā, spiedu durvju atvēršanas pogu, bet durvis neatvērās. Tad gāju pie nākamajām – arī nekā. Tad durvis ar rokām atvēra vilciena konduktore, saucot, lai nāku iekšā. Vilcienā bija pilnīga tumsa. Attiecīgi arī nedarbojās klimata kontrole. Dzirdēju, ka pasažieri zvanīja uz darbu, arī uz "Pasažieru vilciena" uzziņas tālruni, lai saprastu, kad varēs nokļūt uz Rīgu. Izrādījās, ka šis vilciens Garciemā stāv jau pusstundu.

Arī es piezvanīju uz informatīvo tālruni un noskaidroju, ka jaunais sastāvs ir salūzis un tam pakaļ tūlīt atbrauks cits sastāvs, kas šo aizvedīs uz Rīgu. Tā arī notika. No Skultes puses atbrauca cits jaunais sastāvs, kuru savienoja ar salūzušo. Kamēr darbinieki darbojās, pagāja vismaz pusstunda, ja ne vairāk. Pasažierus aicināja otrajā sastāvā, kur bija silts un gaišs. Tad gaidījām vēl kādas 15 minūtes. Pēcāk visus izdzina, paziņojot, ka mums pakaļ atbrauks cits sastāvs. Un tad mēs vēl kādas 15 minūtes stāvējām uz perona un salām.

Kopumā pasažieri kavēja divas vai pat trīs stundas.


Kavē jaunie elektrovilcieni
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

PV pārstāve Sigita Zviedre Latvijas Radio pastāstīja, ka vilciena strāvas noņēmējs bija nolaidies, bet akumulatora baterija izlādējusies. Darbiniekiem neizdevās vilcienu iedarbināt, tādēļ to evakuēt atbraucis cits vilciena sastāvs. Līdz tam pasažieriem vairākas stundas esot bijis jāgaida neapkurinātos vagonos vai pašiem jāmeklē cits transports nokļūšanai galamērķī, jo trūcis informācijas par notikušo.

Bojātais vilciens tika nogādāts "Vagonu parka" vilcienu depo un pašlaik uzņēmumu "Pasažieru vilciens" un "Škoda group" pārstāvji veic pārbaudes, lai noskaidrotu bojājuma iemeslus.

Tikmēr Latvijas Radio aptaujāja vēl dažus pasažierus, kuriem brauciens jaunajā elektrovilcienā sagādājis raizes.

"Jaunie vilcieni jānotestē. Slikti ir tas, ka pat sabiedriskais neiet, autobuss tikai plkst.11 tagad būs. Nu, kā lai tiek?"

"Diezgan smieklīgi. Jaunos vilcienus palaiž, pirmo reizi varbūt brauc ar jauno vilcienu, bet laikam paies garām."

"Kam tāda miskaste vajadzīga? Labāk vecs, kas brauc, nevis…. Ko es varu pateikt."

"Plkst. 6.29 iekāpu vilcienā un joprojām neesmu tikusi uz darbu. Briesmīgi. Speciāli braucu ātrāk, lai paspētu uz darbu. Protams, tas ir traki."
"Kurā vietā sadzirdējāt vai manījāt to, ka kaut kas nav tā, kā ierasts?"
"Neviens neko neteica, informācijas nekādas nav. 21. gadsimts. Es domāju – ja šāda situācija, ļoti ātri varēja reaģēt un organizēt autobusus nokļūt cilvēkiem uz darbu. Dzirdēju – vienam vīrietim uz operāciju bija pieraksts, viņi steidzās. Nebija informācijas, joprojām gaidām."
"Varbūt kaut ko konduktore teica?"
"Ļoti novēloti. Tikai tad, kad jau stāvējām Garciemā. Bija dīvaini tas, ka, iekāpjot Saulkrastu stacijā, tas bija tumšs un ielaida mūs ar nokavēšanos. Tad Garciemā vienkārši visai tumšs, un tikai mums pēc laika pateica, kas notiek tālāk, risinās situāciju. Bet cik jau pulkstenis ir!"

Pieciem vilcieniem – nepilnības

"Vivi" jeb AS "Pasažieru vilciens" (PV) informēja, ka PV no Čehijas uzņēmuma "Škoda Group" ir saņēmis kopumā 17 jaunos elektrovilcienus. No tiem 11 vilcieni ir gatavi izmantošanai dzelzceļa līnijās,

taču pasažieru pārvadājumiem šobrīd ir pieejami seši, jo pieciem vilcieniem ir konstatētas dažādas nepilnības, kuras "Škoda Group" pārstāvjiem ir jānovērš.

"Līdzīgas nepilnības tiek konstatētas arī citu ražotāju vilcieniem, sākot ar tiem pasažieru pārvadājumus. Pie nepilnību novēršanas sākotnēji intensīvi strādāja arī gan Lietuvā, gan Igaunijā," atzīmēja PV pārstāvji.

Tāpat PV pārstāvji informēja, ka tuvāko darba dienu laikā plānots veikt pirmo tehnisko apkopi sešiem jaunajiem vilcieniem, lai tos varētu sākt izmantot pasažieru pārvadājumos.

"Bērnu problēmas"?

Kāda no pasažierēm zināja stāstīt, ka jaunie vilcieni grūti iztur aukstumu. Tā viņai esot teikusi vilciena konduktore, kas atteicās Latvijas Radio aprakstīt problēmu.

Norakstīt problēmas uz salu uzņēmums "Pasažieru vilciens" nevēlas, sakot, ka konkrētajā reizē vilcienam bija nolaidies strāvas noņēmējs, bet vilciena akumulatora baterija izlādējusies. Uzņēmuma pārstāve Sigita Zviedre pauda, ka problēmas jaunajiem vilcieniem ir ierasta lieta. Citu ražotāju sastāviem problēmas esot novērstas arī kaimiņvalstīs.

"Mums ir pilnīgi jauni vilcieni. Attiecīgi nāk ārā šīs tā sauktās bērnu slimības, kad nepaceļas strāvas noņēmējs. Problēmas bija arī ar to, ka, piemēram, nevērās vaļā durvis. Attiecīgi šajā gadījumā jārēķinās, ka šie vilcieni ir ļoti elektronizētas sistēmas. Bet jūs saprotiet – mirklī, kad testēja, tie [testi] netika veikti pilnīgi uz visiem sastāviem. Bija daži testa vilcieni, kuri brauca un kuriem visu testēja. Pārējie tika pārbaudīti, vai tie atbilst tehniski šiem pirmajiem testētajiem vilcieniem. Skaidrs, ka tajā mirklī, kad vilcieni sāk braukt un veikt pasažieru pārvadājumus, tas tomēr ir citādāk," skaidroja "Pasažieru vilciens" pārstāve Sigita Zviedre.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens no "Progresīvajiem" platformā "X" norādīja, ka tiksies ar "Škoda Vagonka" vadību, lai prasītu paskaidrojumu par atklātajiem defektiem un skaidrus tālākos soļus to novēršanai. Viņaprāt, nelielas problēmas ir saprotamas, bet nav pieļaujama pasažieru ilgstoša gaidīšana neapsildītā vilcienā bez savlaicīgas informācijas par iespējamu reisa atcelšanu. Viņš uzsver nepieciešamību uzlabot pasažieru apziņošanu un rezerves transporta nodrošināšanu šādās negaidītās situācijās.

"Skaidrs, ka tāda situācija, kāda šodien veidojās Skultes līnijā, nav pieņemama, īpaši attiecībā uz neērtībām, kas radās pasažieriem, lielā aukstumā gaidot neapsildītā, neapgaismotā vilcienā," sacīja ministrs.

Saskaņā ar garantijas līgumu A līmeņa defektus, kas neļauj vilcienam turpināt darbu, ražotājs novērš 24 stundu laikā, bet B līmeņa defektus – 72 stundu laikā, kā arī maksā kompensāciju par dīkstāvi.

Tikmēr kādreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss uzskata, ka jaunajiem elektrovilcieniem problēmas rodas, jo Latvijā gadiem ilgi nav sakārtota dzelzceļa infrastruktūra. Savukārt iesāktie projekti – kavējas.

"Jaunie elektrovilcieni [kā] jebkura jauna tehnika ir kārtīgi jānotestē uz esošas infrastruktūras. Tīri praktiski – vai tie visur strādā, vai visur kontakttīkls darbojas, vai visur atbilst peronu platums un citas lietas, kas publiskajā telpā ir izskanējušas. Tāpat sakaru sistēma. "Bērnu slimības" jaunajām "Airbus" lidmašīnām bija salīdzinoši maz. Tās droši vien bija kārtīgi notestētas, saskaņotas, tehniski izvērtētas, bet nu ar vilcieniem, manuprāt, tas pasākums nav gatavs. Tas noteikti ir sasteigts. Tāpēc, ka bija jāizdara viss līdz 2023. gada beigām. Pretējā gadījumā – ir risks zaudēt Eiropas naudu, kas vēl šobrīd ir. Visticamāk, nodokļu maksātājiem no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem būs jāmaksā par šiem vilcieniem. Mēs redzam rezultātu, kas notiek," sacīja Matīss.

Anrijs Matīss
00:00 / 00:51
Lejuplādēt

KONTEKSTS:

2023. gada februārī vilcienu ražotājs "Škoda Vagonka" un "Pasažieru vilciens" (tagad – "Vivi") Satiksmes ministrijai apliecināja, ka plānots sākt pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem elektrovilcieniem jau tā paša gada vasaras beigās, bet vēlāk paziņoja, ka sertifikācijas procesa dēļ tomēr vilcieni nesāks kursēt ātrāk kā rudenī.

Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem. Taču karš Ukrainā aizkavēja piegādes, jo vilcienus līdz Rīgai nācās vest ar autotransportu un montēt uz vietas.

Pirmo vilcienu Latvijā saņēma 2022. gada jūnija beigās.

Pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem Latvijā galu galā sāka 2023. gada 15. decembrī. Katrs vilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem.

Ministru kabinets atbalstīja valsts budžeta ilgtermiņa saistības 255,889 miljonu eiro apmērā "Pasažieru vilciena" elektrovilcienu iepirkuma finansēšanai.

Pēc visu jauno elektrovilcienu saņemšanas un to ekspluatācijas sākšanas kompānija plāno ieviest intervāla grafikus elektrovilcienu maršrutos. Attiecīgi darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti