Šovasar Latvijā ienāks jauns starptautisks mazumtirdzniecības tīkls – Nīderlandē izveidotais “Spar”. Konkurences padome šādu lēmumu jau novērtējusi atzinīgi, jo tas veicināšot veikalu centienus piesaistīt pircējus, tādējādi, iespējams, varētu kristies arī preču cenas. Arī “SEB” bankas ekonomists Dainis Gašpuitis Latvijas Radio raidījumā “Labrīt” jauna veikala ienākšanu no patērētāju skatu punkta vērtēja atzinīgi.
“Paplašināsies piedāvājums un attiecīgi arī tas, ka noteikti, ka šī ir ķēde, kas piedāvā salīdzinoši zemākas cenas nekā citi spēlētāji,” sacīja ekonomists.
Vaicāts, vai šī brīža energoresursu cenas un patērētāju pirktspēja radījusi labvēlīgus apstākļus jaunu veikalu tīklu ienākšanai, Gašpuitis norādīja – priekšdarbi jauna veikalu tīkla ienākšanai tiek sākti jau labu laiku iepriekš, tādēļ trāpīt precīzi pašos labvēlīgākajos apstākļos ir grūti, taču kopumā uzskatāms, ka šis ir labs laiks.
“Noteikti, ka no viņu aspekta šis laiks ir salīdzinoši labvēlīgs, jo tas varētu piesaistīt papildu uzmanību. Respektīvi – viņi spēj piedāvāt salīdzinoši lētākas preces, un attiecīgi tas varētu raisīt interesi. Jo mēs ilgstoši esam dzīvojuši un redzam, ka mums vidēji tas cenu līmenis ir augstāks nekā citās valstīs, kas nozīmē, ka tas noteikti mums nāk kā pircējiem par labu. Cita lieta – vai ražotāji par to būs ļoti priecīgi,” atzīmēja Gašpuitis.
Bažas par ražotāju apmierinātību ar šī jaunā veikalu tīkla ienākšanu Gašpuitis pamatoja ar pieredzi, ka šāda segmenta veikalos vietējie ražotāji ir pārstāvēti salīdzinoši maz, jo tos izkonkurē lielie Eiropas uzņēmumi, kuri var ražot lielākos apjomos, attiecīgi piedāvājot arī zemāku cenu.
Tikmēr Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) priekšsēdētājs Henriks Danusēvičs kā “Spar” ķēdes ienākšanas Latvijā vienu no lielākajiem ieguvumiem patērētājiem min tieši preču klāsta dažādošanos.
“Būs vairāk [preču]. Teiksim, “Lidl”, tās ir vācu preces vai poļu preces, tad, iespējams, šeit būs vairāk pārstāvēta Nīderlande un citas “Benelux” valstis. Jāsaka, ka “Spar” jau mums ir bijis pirms 20 gadiem, tāpēc daudziem tas nebūs pārsteigums, bet tāda patīkama Eiropas tīkla atgriešanās Latvijā,” pauda Danusēvičs.
Taujāts, vai “Spar” būs vērā ņemams konkurents arī Latvijas tīkliem, kas ir gana labi iesakņojušies, Danusēvičs norādīja: “Tas būs atkarīgs no tā, cik plašs būs tīkls. Nu, pēc pašreizējām aplēsēm, tas varētu būt sākotnēji ne vairāk kā 15 veikali, līdz ar to tas ienesīs pārmaiņas Rīgā, bet tādu būtisku tirgus pārdali neizsauks.”
Jāatgādina, ka salīdzinoši nesen Latvijā jau ienāca kāds starptautisks veikalu tīkls – vācu “Lidl”. Danusēvičs, vaicāts, vai šobrīd jau novērtējama šī tīkla ienākšanas ietekme mazumtirdzniecības sistēmā Latvijā, atzina, ka “Lidl” ir izdevies citiem veikaliem atņemt pircējus, kurus apmierina salīdzinoši šaurais sortiments, bet labā cena. Taču Ukrainas kara dēļ Latvijā šobrīd ir ievērojams cilvēku pieplūdums un tas, visticamāk, absorbē klientu pārdali, kuru izraisījusi līdz šim pēdējā veikalu tīkla ienākšana.
"Spar" ir starptautiska savstarpēji neatkarīgu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības uzņēmumu grupa, kas pārstāv vienotu zīmolu. "Spar" darbību sāka 1932. gadā ar vienu veikalu Nīderlandē, savukārt patlaban tīklā darbojas vairāk nekā 13 500 veikali 48 pasaules valstīs, ik dienas apkalpojot 14,5 miljonus klientu. 2020. gadā atvērts 181 jauns veikals un sasniegts 39,8 miljardu eiro apgrozījums.